photoshop: hoe zwartwit foto veranderen in geelpaars foto?

Ik probeer in Photoshop 7.0 een zwart-wit foto in een oud twee-kleuren affiche monteren. Weet iemand hoe ik zwart en wit vervang door die twee originele drukkleuren? Met filter 'haltoonraster' lukt het maar ik wil alleen geen raster.

probeer van je zwartwit foto een duotone te maken met Image > Mode > Duotone

Heel simpel. Ga naar Adjustments > Colorbalance. Hier kun je naar hartelust in je zwartwittekening schuiven tot je de gewenste kleur hebt. Dus ook de kant op van bv. sepia (meer rood en geel toevoegen met de schuifbalken).

Merci. Dat schuiven lukt niet zo lekker, ik wil graag exact dezelfde kleuren d.m.v. het pipet kiezen. Die duotoon kan ik niet selecteren bij modus (grijze letters), maar zal in die hoek nog eens wat rondsnuffelen.

Om een duotoon te maken moet de foto eerst op de modus "grijswaarden" (greyscale) staan kies daarna in het pulldown menu voor duo toon, kies je kleuren en ga de curves vervormen (er op klikken dan kom je in de bewerkbare curve en kun je de boogvorm aanpassen)

wil je nog simpeler?

Appeltje-shift U
appeltje B

en speel maar…

Dat is wel heel simel:

:apple: -shift U = onderstrepen aan.

:apple: - B = kan ik niet thuis brengen.

In iedergeval doet dat bij mij niets.

De duotone tip werkt bij mij heel goed.

-Appeltje shift U- is in Photoshop "DESATURATE" -Appeltje B- is in Photoshop "Color Balance "

ik weet -en als ervaren photoshopper gebruik ik t zelf nooit- dat dit echt de weg is voor photoshop dummy’s maar het werkt wel.
EN ja…en zijn veel betere manieren
maar gebruik t gerust

Frits

Dan heb je een andere photoshop versie:

In Photoshop 7 is dit onderstrepen aan.

Waarschijnlijk gebruik je 8?

(zucht) in ALLE photoshop versies is dit t zelfde Dat is ook het mooie van photoshop dat sneltoetsten nagenoeg ALTIJD het zelfde blijven

Ik zie al wat het probleem is:

Het gaat om een zwartwit foto die (althans bij mij) in grijswaarden of duotone stond.
Daardoor werkt colorbalance niet.

:apple: - Shift U: is zie ik nu ook: minder verzadiging.
kleurbalance werkt ook niet in grijswaarden of duotone

Een andere reden waarom het niet kan werken is als je alleen een background layer actief heb die dan meestal op slot zit.

wat dacht je van eerst je foto via desaturate naar zwartwit en vervolgens onder adjustments voor een colour gradient kiezen. makkelijk zat...

1. neem een foto, maakt niet uit of ie zwartwit of kleur is 2. kies je voor en achtergrondkleur (in het smalle palet met alle gereedschappen) 3. Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map.. 4. klaar

de permanente variant:
3. Image > Adjustments > Gradient Map…
4. klaar

deze variatie maakt het effect dus permanent, je kunt beter een Adjustment Layer gebruiken want die is achteraf te bepielen, maar als je weet waar je heen gaat maakt dat niet uit natuurlijk

hrm misschien wil je strak 2 kleuren zonder de tussenwaarden, dan moet je het bovenstaande nemen en “Gradient Map…” vervangen met “Threshold…” (vergeet niet met het driehoekje onder de graph te pielen om de juiste details nadruk te geven), vervolgens vul je de zwartwit vlakken met je 2 gewenste kleuren (dat doe je met je emmertje met Tolerance op “0” en Contiguous uit)

succes

Ik vind het een goede tip!

Maar uiteindelijk gaat het om “pt” die stelde de vraag.

Hartelijk dank voor de antwoorden. Heb patatjes recept nog niet helemaal succesvol volbracht, maar ik denk er zo wel uit te komen. Bedacht ondertussen ook een truc: plaatje plakken, totaal zwartwit maken en kleuren met kleurenbalans ongeveer namaken. Zo heb je in ieder geval geen kleurverschillen binnen het totale plaatje.

Of een multikanaals afbeelding maken? Werkt als een trein.

wat voor mij altijd werkt:

• foto openen
  • check colormodus:" of rgb of cmyk
  • voorgrondcolor definieren en de achtergrond kleur definieren
  • toestencombo appeltje u voor hue&saturation
    -vink colorize aan
  • verschuif je saturation en je lightness naar wens

suc6: BIEG

let us know ok? ik ben benieuwd…

Als ik dat probeer, krijg ik een afbeelding in de voorgrond-kleur en wit, niet in de voorgrondkleur en achtergrondkleur?

in dat geval is de einige oplossing je foto om te zetten naar greyscale. dan voorgrond en achtergrond kleur maken

dan duotone maken
(jhij neemt die 2 waarden over)

en kijken of het efect je bevalt?