Photoshop laadt geen PSD's meer in van 637 Mb

Photoshop 7.0 weigert PSD van 637 Mb te openen. Ik heb een lagenversie gemaakt wat uiteindelijk neerkwam op 637 Mb. Gelukkig heb ik al bewaard als EPS, drukgereed voor ik het afsloot.

Maar ik kan de PSD niet meer openen. Ik krijg steevast melding “Kon voorkant.psd niet openen, omdat het resultaat te groot zou worden” En dit was de lichtste document, ik moet nog 3x PSD’s gaan maken, die stuk groter zouden worden. Stel nou dat een wijziging komt, dan kan ik ze nooit openen? Weet iemand oplossing?

Systeemspecificaties: 512 MB ram, G4 1,25 gHz, OS 10.3.3, OS9, PS 7.0
Formaat PSD: 300DPI, ±106cmx111 cm.

Zet je Virtual Memory (Regelpanelen->Geheugen) in Mac OS 9 wat hoger en geef Photoshop wat meer geheugen toe.

Dit kun je doen door Apple+I op het programma Photoshop te doen.

Staat er dan dat photoshop in Classic draait? Photoshop 7 draait gewoon in Mac OS X hoor Photoshop heeft wel nood aan een grote scratch-disk , misschien staat je schijf te vol.

Efficiënter werken :? ? 637 Mb is érg veel :roll: .

Tip van Adriaan mocht niet baten, PS wilt niet optimaal werken in OS9 boven 410 mb.

Hm, Zora, ik wou dat ik dat kon, maar helaas, dat kan niet!

Schijf-indeling ook al geprobeerd. Misschien is het bestand gewoon beschadigd, maar dat lijkt me sterk na 1x afsluiten.

Heb hier zowel OS9 als OSX staan. Dus rebooten in OSX helpt ook niet en OS9 ook niet.

Iemand had over dat Photoshop CS grotere bestanden aan kan. Daar heb ik momenteel even niks aan, maar is dat zo?

Nou van de week had ik een tif bestand van pak um beet 125 Mb en dat wilde ik bewaren als eps, en ik kreeg de melding dat photshop er 2 GB van maakte met de melding dat dit problemen kon geven, maar het was maar een 125 Mb bestandje ??? raar maar waar :(

Dus ik denk dat photoshop rond de 2 Gb moet kunnen hebben ?

:finderoud:

Net een bestand van ongeveer 62 Gb aangemaakt 300 cm - 300 cm op 300 dpi.

fluitje van een cent 8)

Misschien een rare vraag, maar is de HD die als Scratch Disk wordt gebruikt door Photoshop misschien bijna vol? Ik heb ook eens een keer trammelant gehad met Photoshop en toen lag het daar aan.

Tip: als je een heel groot lagenbestand hebt in Photoshop dan helpt het wanneer je het bestand bewaart met alle lagen 'uit'. Dat wil zeggen, je klikt op alle oogjes naast de lagen zodat ze onzichtbaar worden. Hoe groter het bestand, hoe meer ruimte je bespaart.

Hoe dit kan weet ik niet, het is nogal onlogisch. Maar het helpt wel.

Als het bestand beschadigd is dan kreeg je wel een andere foutmelding. Aangezien je 512 mb geheugen in je machine hebt is het logisch dat Photoshop niet hoger kan gaan 410 MB (je systeem neemt toch al gauw 80 tot 90 mb in in Classic).
Ik weet dat Photoshop een eigen virtueel geheugen heeft en daarom denk ik dat de tip van Adriaan niet werkte.
Het bestand is erg groot en zal dus een behoorlijk spoolbestand aanmaken. Maar dan krijg je de melding dat de schijf vol is.
Photoshop kan bestanden aan tot 2 gb en 30.000 bij 30.000 pixels.

Ik zal eens kijken of ik het probleem kan verhelpen

En leg mij dan uit hoe je aan een bestand van + 600 Mb komt.

Vergroten van de Scratch Disk zou idd kunnen helpen. Vergroten van de hoeveelheid geheugen dat PS gebruikt ook. In de Prefs onder 'Memory & Image Cache'.

Verder is er wellicht toch een mogelijkheid de bestanden kleiner te maken? Zijn het PSD bestanden? Overtollige lagen en alfakanalen kan je misschien weggooien? Maskers die je niet meer verder hoeft te bewerken kan je misschien ‘toepassen’ zodat ze niet meer non-destructief zijn? Anders kan je misschien wel in een lagere rerolutie werken? Kan je het nog bepraten met de drukker? Als de originelen goed zijn, hoef je bijvoorbeel lang niet altijd met 300 DPI te werken…

Rasterlineatuur X wortel uit 2 = minimale resolutie die je nodig hebt (+ een beetje).

Je hebt geen extra harde schijf die je als extra scratch disk kan gebruiken?

In vroegere handleidingen raadde men zelfs aan een extra partitie aan te maken van (toen) 500 mb, die alleen voor scratch zou dienen. Met andere woorden, niets geen enkel tekstbestandje zette je daar dan op. Blijkbaar is dat tegenwoordig gegroeid tot een pakweg 2 gig (4 is beter, natuurlijk).
De tip van de zichtbare lagen werkt inderdaad, zo kan je smokkelen, niet vergeten de oogjes terug uit te zetten vooraleer je gaat saven, anders kan je lang wachten alvorens hij gesaved heeft.

Men mag 1 ding niet vergeten, dat is dat Photoshop heel wat ram kan gebruiken maar het grote voordeel van Photoshop is dat hij het tekort aan ram op je disk gaat zoeken zodat je zelden of nooit vastloopt.

De theorie is dat je 3 maal het gewicht van je beeld aan ram moet hebben om volledig in gegeugen te willen werken, in jouw geval 600 x 3 = 1800mb ram. Dus als ik het zo zie hab je maar een goeie 400 mb ram vrij dus zal hij de rest van je disk moeten halen en als je dan niet genoeg plaats vrij hebt kan je wel problemen hebben.
8)

hmmm, is het niet beter om gewoon een bestand op te maken op zeg, A4 of A3 formaat en dan bij het uitdraaien vergroten door met een grover raster te drukken?

Tsja, Zora, hoe ik aan die 617 mb kom.... het zijn minder dan 10 lagen, dat weet ik nog, dus geen 127 lagen of zo. Het is meer het formaat; ruim 1m bij 1m met 300 dpi. (maak dat maar es aan als nieuw doc, dan heb je al 532 Mb) Eindformaat bij drukker moet minimaal 150 DPI zijn, ruim 2 m bij 2 m. We balen enorm van die 150 DPI, want meestal werken we met 100 DPI als het gaat om extreem grote bestanden. Maar uitgerekend deze drukker... En dan nog met verouderde software ook.

MacBjorn, dank voor tip, heel handig, wist ik niet, ik zal volgende keer aan denken. Ik krijg die document nog niet open. Ondertussen is 2e document gemaakt, voor helft minder MB’s en dan is hij wel te heropenen. Gelukkig.

Laagmaskers zijn toevallig al uitgeschakeld in die document, weet ik nog.

Extra HD’s zijn al aangemerkt als werkschijven in PS. En die hebben ruimte zat. 6GB in OS9 map, 6 in OSX en de rest 38 GB in klantenhd.

Ik probeer het even op andere Mac. En desnoods neem ik het vanavond mee naar huis om daar te proberen (1Gb ram) Lang leve iPod.

Bestand aanmaken in 100 dpi (wat je normaal ook doet), en op het laatste moment één laag maken en vervolgens extrapoleren naar 150 dpi (drukker ook weer blij).

Uit pure nieuwsgierigheid, 1 x 1 meter klinkt niet als een poster of zo :wink: .

2x2 meter is de achterkant van een SRV wagen.... :? En de zijkanten moeten nog... Voorkant is al klaar. Gelukkig is snelle schets al akkoord dus op eventuele correcties hoef ik niet te rekenen. 100dpi -> 150dpi, gaat dat niet ten koste van kwaliteit?

[quote:9c70d336f4="Susanne"] 100dpi -> 150dpi, gaat dat niet ten koste van kwaliteit?[/quote:9c70d336f4]

Wat niet weet niet deerd!

Welk drukprocede wordt er gebruikt, en in welke lignatuur wordt er uiteindelijk gedrukt? 8)

Als je het "Bikubisch" doet, bijna niet. En van 100 dpi —> 150 dpi is minder dan een extra pixels tussen elke pixel. Dat zie je niet, tenzij je gaat bumperkleven :wink: .