Photoshop, laag is gelocked

Niet geheel onhandig met potoshop kom ik nun opeens een probleem tegen wat hij nooit eerder deed. Op het moment als ik een laag in photoshop (7) importeer (welke manier dan ook) locked deze en kan ik het slotje in de laag er ook niet afhalen. Mijn fotos komen via Graphic Convertor van mn flashkaart af.

Heel vervelend want ik kan een laag nu nagenoeg niet schuiven.

Iemand een idee?

Volgens mij heet de laag: background of achtergrond. Deze laag staat altijd op slot en is ook niet echt een laag. Het is een ondergrond en door dubbelklik op deze laag te doen wordt het wel een laag. Deze kun je schuiven, transformeren of wat je ook wil.

Ik snap wat je bedoel... Maar dat is het niet.

Als ik al een laag heb en ik voeg er een laag bij locked deze en kan die niet meer transformeren.

Vreemd....het enige wat ik nog kan bedenken is dattie 16 bits modus is. Zover ik weet is het niet mogelijk is photoshop 7 in 16 bits volledig te werken. In photoshop CS is dit wel mogelijk en daar werk ik mee, dus ik kan het niet testen voor je...staat bij modus.....

Yep, dat is het probleem waarschijnlijk, even terug naar 8 bit ;) (heb het getest :P)

Nee, alles staat in 8 bits. Ok...het schema

ik fotografeer digitaal D1x
Haal binnen via Graffic Convertor (geweldig)
Copieer naar mn buroblad (ALT en slepen)
Open in PH 7
en de eerste laag is dan al gelocked.
Ik open een kader (PH file, tiff in twee lagen) en sleep de eerste foto daar in (ALT)
Dan is die gesleepte foto meteen gelocked en kan m niet meer verplaatsten.
(en geloof me ik ken photoshop best ERG goed)
Nu lukt t wel met selecteer en dat transformeer…maar dat is NIET de weg.

http://www.fritsdebeer.com/portfolio/view_photo.php?set_albumName=album61&id=voorbeeld[/url]

Als ik zo kijk naar je schermpjes, staat je verplaatsingspijl bij je lagenpalet op slot, niet je laag, maar je verplaatsing. FF klikken op je verplaatsingspijl bij je lagenpalet en voila hij is van slot....

Dat lijkt me een van de eerste dingen die ik zou proberen...en dus gedaan heb. Hij gaat alleen nog maar "opslotter" (tja...woorden uitvinden doe ik met een gemak)

Dat was nog het enige wat ik kan bedenken....en dat is het niet volgens jou zeg je...Maar als ik kijk naar je tweede schermpje staan layer 2 en layer 2 copy niet op slot...layer 1 copy wel. Wat is het verschil tussen die 2? Al je klik op layer 2, veranderd er dan niets? Zoja wat dan? Geef ff een schermdump.

Ik ga nog ff meer spitten en laat nog wel weten

Dank zover

Frits

ms gewoon even je photoshop voorkeuren weggooien en heropstarten?

heb je nog steeds het probleem?

Ik ga inderdaad de voorkeuren eens weg gooien. Zou niet moeten mogen denk ik maar ok..het is het proberen waard. Vaag probleem dit.

“we” komen er wel uit denk ik.

1 voor allen, allen voor 1 (apple)

:lol:

fritsdebeer.com

Dank even goed..

www.fritsdebeer.com

[off topic]

je site past goed bij je professie!

(heb je gezien dat je nog een lege url-code achter je weblink hebt staan?)

en ander ding: waarom bouwt het menu van je website zich elke keer weer op als je iets aanklikt?

[/off topic]

Moet ook toegeven dat ik er nooit echt een URL bijzet maar je daagde me uit.. Dus dan maar eens proberen he...

Maar eh,… jou link doet t helemaal niet…

Je woont in Alkmaar zag ik ook?
(ps heb je maar toegevoegd aan msn zodat deze site een wat minder chat gehalte krijgt :smiley:

maar was het nou eigenlijk gelukt met de laag die op slot zat?

dit had je al geprobeerd begreep ik?

[img:e2b41961bb]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/opslot.gif[/img:e2b41961bb]

en heb je al geprobeerd met control op je laag te klikken en dan de laag te kopieeren naar of het zelfde document of een nieuwe en dan als nog proberen hem van slot af te krijgen.

[img:e2b41961bb]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/kopieeren.gif[/img:e2b41961bb]

Het werkt nu wel. Ik denk dat het komt omdat ik de foto's vanuit Graphic Convertor haal. Hij locked ze ofzo.

Door de foto iets te transformeren (wat ook moet steeds in dit geval) lukt t om hem uit het slot te krijgen.
Wellicht niet helemaal hoe t moet…maar ja…het werkt

Dank

Frits

www.fritsdebeer.com
www.fotonetwerk.nl

Zeer onwaarschijnlijk denk ik; maar is het bestand zelf misschien op slot op systeemniveau? Of kun je wel andere bewerkingen toepassen op het bestand? Zo ja, dan negeer mijn opmerking!

Welnee... Tips zijn altijd goed en mee denken is wat deze site groot maakt...

Maar nee, ik kan verder alles doen en is nu dus met een kleine omweg ook weer opgelost (zoiets)
Het moet ook niet altemakkelijk worden met dat photoshop he … :stuck_out_tongue:

Thanks anyway…

Frits

www.fotonetwerk.nl