Photoshop - Laagopties "Dissolve"

Ik ben bezig met een ontwerp, waarbij een spuitbusachtige lijn/vorm gemaakt moet worden. Nu is het vervelende dat in de lagenversie alles goed is, de grofheid en structuur. (links) als ik het beeld "flatten" tot 1 laag, dan is het hele effect weg. Wat doe ik verkeerd? Of beter gezegd wat ik kan eraan doen om dit effect te behouden zoals links?

[img:c5a37c386e]http://www.re-fresh.nl/voorbeeld.jpg[/img:c5a37c386e]

bestand is een .psd in cmyk, 300dpi, formaat A5. Ik gebruik hier op mijn werk een G5,
met photoshop cs. In de lagenversie (links) is het effect met de laagoptie “Dissolve” (waar ook multiply, darken etc. staan) gemaakt. Vreemde is, is dat ik vroeger met photoshop 6 of 7, nooit problemen had. Wie weet raad?

Ik moet het morgenochtend klaar hebben voor de drukker :frowning:

Probeer eens merge visible te doen. Soms helpt het (vind rechts mooier :wink: )

heb ik gedaan, maar het moet die linker worden. beetje rauw en grof.

Het lukt mij met geen mogelijkheid jouw probleem in PS CS te reproduceren hoor, dacht eerst nog dat het iets met ant aliasing te maken zou kunnen hebben maar kan geen instellingen daarvoor vinden.

Als ge zonder flatten saved is het dan ook??

als ik een .psd save en in indesign stop en daar pdf uit trek is het ook drama.

hobbes, saven gaat altijd. Maar er is iets met flatten image… en het moet toch kunnen. Brushes maakte ik vroeger ook zo met dissolve.

Selecteer alles (apple-A) en doe onder menu 'edit' de optie 'copy merged' kiezen. Maak een nieuwe laag en plak het spul erin.

sorry macbjorn, nog steeds hetzelfde effect. ziet eruit als rechts...

vreemd.... als je kijkt op 100% en je doet dan flatten dan zie je niets veranderen. Zoom je vervolgens uit dan ziet het er gladder uit...

edit/ converteer je beeld eens naar bitmap… hier gaat het goed.

edit2/ wat een drama! Zodra ik de bitmap terugbreng naar greyscale ziet het er weer niet goed uit. Ik vermoed toch dat dit een voorvertoningsprobleem is.

edit 3:/ Nou zeg, even wat speurwerk gedaan. ‘Dissolve’ zoekt willekeurig pixels uit in het beeld en maakt deze transparant. Als je de laag op een lagere opaciteit zet zullen meer pixels transparant worden.
Ik heb een test gedaan waar ik de laag op 8% opacity zette in de dissolve-mode. Daarna 1 laag van maken en met de levels en contrast weer opkrikken.

Het is duidelijk iets met de voorvertoning. Ik had op het beeldscherm niet echt een getrouwe weergave. Probeer een dmv prints te kijken of het patroon er als gewenst uitkomt.

plak het eens in een nieuw document, maak daar een bitmap van met een diffusion dither.

als het resultaat te "fijn " is, maak je je bitmap bijv 100 dpi, daarna plak je hem weer terug in het 300 dpi doc.

nog gemakkelijker maak je je spuitbuseffect met de airbrush, in “dissolve” mode, met grote brush en een flow van bijv 5%
ziet er ook nog wat realistischer uit:

[img:1c9b990ede]http://www.13m2.speedlinq.nl/spray.jpg[/img:1c9b990ede]

[mod:91a2ee7ee1="tiny"]Ik heb de titel van de thread ff aangepast. Gaarne geen geschreeuw (HOOFDLETTERS), uitroeptekens e.d. gebruiken... [/mod:91a2ee7ee1]

Ik vind het raar dat jouw effect kennelijk op een of andere manier niet wordt uitgerenderd of zo. De hiervoor gegeven tips zouden moeten werken. Toch nog ff een schot voor de boeg: Maak je misschien gebruik van een of andere layer effect om het spuitbuseffect te bereiken? Die worden nl. niet uitgerenderd. Zo ja, kan je een rendering afdwingen door in het lagenpallet te [ctrl] -klikken of het 'ƒ'-symbool. Uit de pop-up kies je 'Create Layer(s)'. Je hebt dan bijv. een 'Outer Glow' als een aparte laag. Je kan hem niet meer veranderen (size, opacity etc) maar het zijn dan wel vaste pixels. Ik ben benieuwd...

[quote:79e52a65bb="tiny"]Ik vind het raar dat jouw effect kennelijk op een of andere manier niet wordt uitgerenderd of zo. De hiervoor gegeven tips zouden moeten werken. Toch nog ff een schot voor de boeg: Maak je misschien gebruik van een of andere layer effect om het spuitbuseffect te bereiken? Die worden nl. niet uitgerenderd. Zo ja, kan je een rendering afdwingen door in het lagenpallet te [ctrl] -klikken of het 'ƒ'-symbool. Uit de pop-up kies je 'Create Layer(s)'. Je hebt dan bijv. een 'Outer Glow' als een aparte laag. Je kan hem niet meer veranderen (size, opacity etc) maar het zijn dan wel vaste pixels. Ik ben benieuwd...[/quote:79e52a65bb]

Ik denk dat het verschil tussen de twee beelden (rechts een links) veroorzaakt wordt door de beeldschermweergave. Maak maar eens een bitmap met diffusion dither van een foto. Als je dan in en of uitzoomt zie je de weergave ook verspringen tussen “grof” en “fijn”