[Photoshop] Layer mask, hoe te gebruiken?

Als ik een vrijstaand object heb en daar wil ik een nieuw "object" van hebben in de zelfde vorm doe ik dat nu nog op de volgende manier: Magic Wand Tool naast het object en dan "select" "invert". Dan maak ik een nieuwe lager aan en gebruik de selectie om te doen wat ik wilde.

Volgens mij kan dit makkelijk met layer mask of niet?
Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dat moet gebruiken.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt.

Je selecteert het layer, en klikt dan onderaan op het knopje Layer Mask (vierkantje met rondje erin). Er komt nu een tweede plaatje naast het plaatje van je layer te staan (in je Layers-panel). Dit is je layer mask. Als je nu op dit vierkantje klikt, kun je je layer mask wijzigen. Waar het mask zwart is, wordt het layer helemaal niet weergegeven, waar het wit is daar wel. Als je dus het gedeelte dat je niet wilt zien in je layer mask zwart maakt (met slecteren en Fill....), dan zie je dat niet meer.

Je kunt met layer masks echter bijvoorbeeld ook plaatjes faden. Pak maar eens de Gradient tool van zwart naar wit en gebruik deze in je layer mask. Je zult zien dat je plaatje nu als het ware wegfade. Je Gradient tool heeft allerlei verschillende vormen, dus daar kun je dan ook leuk mee spelen.

Als je klaar bent met je layer mask, kun je evt. rechtsklikken op je layer (in het Layers panel) en Apply layer mask… kiezen, maar dit hoeft niet per se (alleen als je layers gaat mergen)

Succes ermee :wink:

Ok, bedankt nu snap ik het! Ik dacht een beetje de verkeerde kant op.

Ik zat nu ook even bij layer mask effects te kijken.
Daar kwam ik een “pattern overlay” effect tegen.
Dat wel makkelijk kan zijn.
Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een kleine “pattern” te gebruiken om mee te schilderen.
Dus als het ware een stempel, waar ie niet verandert van de origineel plek.
Dat zou namenlijk erg makkelijk zijn om een oppervlakte te maken.

Als het niet helemaal duidelijk is wat ik wil hoor ik het wel!

Nogmaals en alvast bedankt!

je hebt een stempelgereedschap dat precies doet wat je omschrijft. Verder heb je in ps 7 een toffe mogelijkheid omzelf patronen te maken.

te vinden onder filter > patternmaker…

[img:b15364bf71]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/patroonstempel.gif[/img:b15364bf71]

succes

Hey frans bedankt voor je reactie. En ik moet zeggen dat ik je gifje cool vind. Het kloon stempel gereedschap ken ik wel en ik weet ook wel hoe het werkt.

Ik heb nu eindelijk ook de “pattern stamp tool” gevonden.
Dit is wat ik eigenlijk zocht. Maar het werkt nog niet helemaal zoals ik het wil.
Nu moet ik eerst een pattern aanmaken voordat ik dit kan gebruiken.
Dat kost me zo een minuut, terwijl je met die clone stamp gewoon even op alt kan drukken.

Weet iemand een snellere manier om zo’n pattern te maken?
Het liefst zoiets als alt-klikken.

hoi, als je goed kijkt naar het gifje kun je zien dat het niet het kloonstempel is maar het patroonstempel (photoshop 6)... misschien had ik het er beter bij moeten zetten. :wink:

heb je photoshop 7? Ik had ook iets geschreven over patroonmaker…
te vinden onder filter > patroonmaker
(appel alt shift x (volgens mij))

verder kun je ook nog een patroondefiniëren door een selectie te maken en bij bewerk te kiezen voor patroon definiëren.

als laatste heb je nog de keuze bij opties van het kloonstempel om te kiezen voor uitlijnen. Als je die optie uitklikt dan blijft hij vanaf het zelfde gebied uit stempelen… (is ook een soort patroon)

[quote:472657784f="frans de reijdt"]als laatste heb je nog de keuze bij opties van het kloonstempel om te kiezen voor uitlijnen. Als je die optie uitklikt dan blijft hij vanaf het zelfde gebied uit stempelen... (is ook een soort patroon)[/quote:472657784f]

Bedankt! Dit komt het dichtst in de buurt van wat ik wil!
Ik ben bang dat het gene wat ik exact wil niet kan met Photoshop.
Dit bespaart in mij in ieder geval al een hoop werk!
Nogmaals bedankt voor je tijd

2manydjs,

Kan je proberen om nog iets duidelijker te omschrijven wat je precies wilt. Totdat het tegendeel is bewezen, zal ik namelijk denken dat het met Photoshop wèl kan (dan moet je net mij hebben :wink: )

Je kan in Photoshop op verschillende manieren met Photoshop werken. Elke manier heeft voor- en nadelen.

Laat je het nog ff weten?

Is goed Tiny, het is ook niet makkelijk te omschrijven...

Wat ik zoek is een snelle manier om met patterns te werken.
Als ik bijv. een kloon stempel gebruik kan ik snel klikken met alt om een nieuw start punt te hebben.

Dit wil ik ook met patterns hebben.
Ik kies bijv. 5 px, klik dan ergens met alt en heeft meteen een ronde pattern van 5 px.
Een beetje het zelfde als de pipet alleen dan een pattern ipv een kleur.

Het voordeel is dat je dan heel snel texturen kan maken.
Ik weet dat het nog niet echt duidelijk is, maar ik weet niet zo snel hoe ik het beter kan uitleggen.

Misschien nog zo: Als ik de kloon stempel gebruik, beweegt het kruisje (origineel) altijd met de zelfde beweging als de “brush”/rondje (nieuw).
Ik zoek een stempel waar het kruisje (origneel) niet van plaats verandert.

Ben blij met je laatste opmerking: nu snap ik wat je wilt...

In de options bar van de Clone Stamp Tool zit rechts een vakje dat je kunt aanvinken. Bij ‘alligned’ aan, zet hij al je penseelstreken zo neer dat het gekloonde met elkaar aansluit en als het uit staat niet. Ik denk dat jij hem gewoon uit moet zetten…

Die alligned had frans ook al genoemd. En dat komt in de buurt, maar als ik dan de muis in klik en beweeg, beweegt het origineel (kruisje) wel mee. Als ik dan los laat en weer opnieuw begin, start ie wel weer op de originele plek.

Ik wil dat het origineel gewoon helemaal niet beweegt.
Het kruisje mag gewoon niet bewegen.

Nu los ik dit op door alligned uit te doen en dan heel weinig te bewegen, muis klik loslaten en dan weer verder.

Wat je nu omschrijft kan niet. Immers, als je één pixel verder weer een beeld van bijvoorbeeld twintig pixels zou neer planten, zou hij het eerder geplaatste plaatje weer bedekken en zo dus een homogene streep trekken van één kleur.

Als het [u:1afc9a368c]uit[/u:1afc9a368c]zetten van aligned voor jou niet genoeg is, kan je ook gewoon delen van het plaatje knippen en plakken. Als je dan met lagen en maskers werkt, kan je precies beheersen wat je waar ziet. Als je nu nog vragen hebt, kan je ons beter even een plaatje laten zien met wat je precies wilt.

Als dit een idee is dat je zelf bedacht hebt, raad ik je aan even verder te denken totdat je beseft dat het onmogelijk is. Als je ergens door geïnspireerd bent, zou ik dat beeld graag zien.