Photoshop montage

Ik moet een grote fotomontage doen in Photoshop die later moet dienen voor drukwerk. Verschillende personen zijn gedetoureerd (vrijstaand gemaakt) in afzonderlijke foto's (PSD) en deze worden samengevoegd in één montage met een passende achtergrond.

De foto’s van de personen zijn te groot voor de montage. Wat zou jij doen?

a) De afmetingen van de afzonderlijke foto’s aanpassen in de originele foto, bewaren en dan pas importeren in de montage.
b) De afzonderlijke grote foto’s importeren in de montage (layers) en pas dan daar gaan verkleinen.

Wat zou jij doen om de grootst mogelijke kwaliteit te behouden ? Bedankt alvast voor je reactie.

Optie 2:

Je doet de foto’s in de montage zetten en vandaaruit verkleinen. Je kan door de bestanden in het originele document te verkleinen wellicht tezeer verkleinen. Dan moet je in de montage de figuren weer groter maken en dan ga je interpoleren.
Dus de te grote figuren in de montage slepen en vandaaruit naar de juiste maat verkleinen.

wat bjorn zegt... optie 2 dus :D

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen je achtergrond te *vergroten* als ie daarvoor geschikt is (bijv. een vage wolkenlucht of een kleurvlak o.i.d.) Maar is ie gedetailleerd/scherp dan i.d.d. optie 2.

wat bjorn zegt... optie 2 dus :wink:

Thanks allemaal ! (ik ga voor Bjorn) :P

Erg groot plak en knipwerk kan ook goed in Indesign. En dan aan een pdf maken en deze binnenhalen in photoshop en die dan even laten pruttelen :mrgreen:

ik zou ook voor optie 2 gaan, het verkleinen doe je pas op het [b:971dd17b18]allerlaatste[/b:971dd17b18] moment. Pas als je zeker weet dat je document helemaal klaar is zou ik ze gaan verkleinen. Heb het wel eens meegemaakt dat er wijzigingen kwamen en dat ik dan bijvoorbeeld toch een foto weer groter moest maken.

Wat ik ook nog eens doe als ik verklein is een kopie maken van het beeld en in de naam zet ik het verkleiningspercentage. Zo kun je altijd terug zien hoe groot je beelden gepaatst zijn t.o.v het origineel. Het grootste formaat bewaar ik ook altijd, je zult het nog maar een keer nodig hebben.

sccs

Ik zou het in photoshop CS2 doen, en de foto's in de montage plakken als [i:13a9d4f6a2]smart objects [/i:13a9d4f6a2]

werkt echt geniaal, je kan doen wat je wilt (vergroten, dan weer verkleinen, dan weer iets vergroten, toch maar weer iets kliener etc, [i:13a9d4f6a2] zonder verlies van kwaliteit [/i:13a9d4f6a2]

en het is heel simpel: apple-v en dan aangeven dat je wilt plakken als smart object
[bewerk] correctie, het werkt niet met apple V, je moet het Place commando gebruiken [/bewerk]

dit schrijft de manual over [i:13a9d4f6a2] smart objects[/i:13a9d4f6a2]:

[b:13a9d4f6a2]A Smart Object is a container in which you can embed raster or vector image data, for instance, from another Photoshop or Adobe Illustrator file. The embedded data retains all its original characteristics and remains fully editable. You can create a Smart Object in Photoshop by converting one or more layers. In addition, you can paste or place the data in Photoshop from Illustrator. Smart Objects give you the flexibility to scale, rotate, and warp layers nondestructively in Photoshop.
Once a Smart Object stores source data inside a Photoshop document, you can then work on a composite of that data in the image. When you want to modify the document (for example, scale it), Photoshop re-renders the composite data based on the source data.
A Smart Object is really one file embedded in another. When you create one Smart Object from one or more selected layers, you are really creating a new (child) file that is embedded in the original (parent) document.
Smart Objects are useful because they allow you to do the following:
Perform nondestructive transforms. For instance, you can scale a layer as much as you want without losing original image data.
Preserve data that Photoshop doesn’t handle natively, such as complex vector artwork from Illustrator. Photoshop automatically transforms the file into something that it recognizes.
Edit one layer to update multiple instances of the Smart Object.
You can apply transforms (however, some options are unavailable; for example Perspective and Distort), layer styles, opacity, blend modes, and warps to Smart Objects. After you make a change, the layer is updated with the edited content. [/b:13a9d4f6a2]

[quote:36b2901825="EagerB0bNerd"]Ik zou het in photoshop CS2 doen, en de foto's in de montage plakken als [i:36b2901825]smart objects [/i:36b2901825]

werkt echt geniaal, je kan doen wat je wilt (vergroten, dan weer verkleinen, dan weer iets vergroten, toch maar weer iets kliener etc, [i:36b2901825] zonder verlies van kwaliteit [/i:36b2901825]

en het is heel simpel: apple-v en dan aangeven dat je wilt plakken als smart object
[bewerk] correctie, het werkt niet met apple V, je moet het Place commando gebruiken [/bewerk]
[/quote:36b2901825]

he da’s nog eens gaaf!

[quote:6091af7048="EagerB0bNerd"]A Smart Object is a container in which you can embed raster or vector image data, for instance, from another Photoshop or Adobe Illustrator file. The embedded data retains all its original characteristics and remains fully editable. You can create a Smart Object in Photoshop by converting one or more layers. In addition, you can paste or place the data in Photoshop from Illustrator. Smart Objects give you the flexibility to scale, rotate, and warp layers nondestructively in Photoshop. [/quote:6091af7048]

Klinkt toch ook wel een beetje als InDesign met een vleugje Illustrator.

Volgens bestaat CS 3 nog maar uit één programma
Adobe Canvas! :mrgreen:

[quote:a99d68c829="Martiniman"]Klinkt toch ook wel een beetje als InDesign met een vleugje Illustrator. :[/quote:a99d68c829] het komt uit Golive, die had het al langer.

[quote:a99d68c829=“Martiniman”] Volgens bestaat CS 3 nog maar uit één programma
Adobe Canvas! :mrgreen:[/quote:a99d68c829]

dat wordt dan wel een draak van een programma, met Freehand en Flash er ook in geïntegreerd.

maar ik zie het niet gebeuren.
Bij CS kregen we een extra proramma (Version Cue) erbij
Bij CS2 al twee extra programma’s: Version Cue en The Bridge

tis eigenlijk een beetje off topic, maar gebruiken jullie version que dan???????? En waarvoor dan?

nee, ik gebruik het niet. ken ook niemand die het wel gebruikt.

Vraag me af wie het dan wel gebruikt??

Leuk bedacht voor werkomgevingen van imposant formaat. Aparte afdelingen voor print en web en zo. Dan lijkt het me zeker handig. Alleen de rest van de gebruikers heeft er niets aan...

[quote:e1bd5be77d="Torz"]tis eigenlijk een beetje off topic, maar gebruiken jullie version que dan???????? En waarvoor dan?[/quote:e1bd5be77d]

nog steeds off topic:
… ik wilde het juist weer proberen - maar verzand er weer in - vind het niet gebruikersvriendelijk alhowel ik de demo’s door adobe veelbelovend vond: ‘dat wil ik ook gebruiken’.
Maar de reden waarom ik het wilde gebruiken:

In quark liet ik altijd een paar versies automatisch backuppen. Dat wilde ik ook in indesign maar
indesign slaat alleen een autobewaar functie op.
Weet iemand of dat buiten version que om kan - dus zoals dat in quark ging? Met de backupdata in de recovery map van indesign kun je niks beginnen.

[quote:9475da0aa2="tiny"]Leuk bedacht voor werkomgevingen van imposant formaat. Aparte afdelingen voor print en web en zo. Dan lijkt het me zeker handig. [/quote:9475da0aa2]

Grote werkomgevingen hebben toch wel een ander content management systeem cq database + archief. Version Cue is mischien intressant op een reclamebureau met 4 of 5 werkplekken ofzo.