Photoshop print met paarse zweem ook in Preview

Van de een op de andere dag print PS CS niet meer goed; alle foto's laten een zweem zien, ook in Voorvertoning (Preview) voordat ik op de printknop klik

Mijn G5 draait sinds gisteren op Tiger, maar dat is het niet want mijn Powerbook met 10.3.9 heeft het ook.

Mijn scherm is gecalibreerd.
Verder heb ik:

• de printerdriver opnieuw gedownload en geinstalleerd.
  • de colorsettings in PS gereset

Als ik een foto als plaatje in Word zet, dan is er geen paarse zweem, ook niet in Preview.
Mijn conclusie: het moet aan PS liggen? Maar wat dan? Of kan het nog iets anders zijn?

Photoshop CS
Tiger
G5
printer 1: Epson 2100 (Epson driver 1.63)
printer 2: Canon S500

Wie weet raad? Want ik word gek!

Een nozzle die verstopt zit.

Nee, het kan geen nozzle zijn, want printen vanuit een ander programma gaat wel goed. Bovendien zie ik de zweem al op mijn scherm als ik op 'Voorvertoning' of 'Preview' klik.

Dan moet het volgens mij aan je printerinstellingen liggen in >print met voorvertoning>kleur management ( of zoiets want ik werk met een int. eng Photoschop en de vertalingen naar het NL zijn soms verrasend) Ik kies ervoor om de printer het kleurmanagement te laten doen!

Ik kan welniet begrijpen dat het EN op je Powerboek EN op je G5 gebeurt ???

Ik werk ook met een Engelstalige versie. Tot gisteren koos ik bij > Print with preview / Print Space / Profile het profiel dat hoort bij het papier, bijv. 'SP2100 Archival Matte_PK'

Vervolgens klikte ik rechtsboven op
> Print / Kleurenbeheer / Geen kleuraanpassing
(ik zit dan in de printerdriver van Epson, NL versie)

… en dan ging het altijd goed.

Als ik ipv daarvan nu kies voor
> Print with preview / Print Space / Profile
en dan ‘Printer Color Management’
zoals jij aangeeft dan laat Voorvertoning inderdaad niet de paarse zweem zien. Maar ik maak dan geen gebruik van het printerprofiel dat bij het papier hoort toch?

Wat gebeurt er eigenlijk als je de printer het colormanagement laat doen?

In de printdialoog, nadat je op print gedrukt hebt in de preview, kan je dan onder presets nog een aantal instelmogelijkheden vinden. daar kan je bij mij dan " quality en media" kiezen(bij een epson driver heet dat misschien anders), en daar dan de juiste papiersoort kiezen.

Wat er dus gebeurt is dat de omzetting van je working profile ( photoshop) naar printprofile IN de printer gebeurt en dat is nog altijd te verkiezen. ( Mijn working profile in Photoshop is bij mij Adobe RGB en word door de printer omgezet naar een profile wat het beste past bij de printmodus en papiersoort)

Er is volgens mij in Tiger het een en ander veranderd in Colormanagement (het meest zichtbaar is het besluit van Apple om in de Colorsync Utility de voorkeuren weg te halen om profielen voor je systeem in te stellen). Hierdoor zou het kunnen dat je rare resultaten krijgt met je printer in Tiger. Maar bij print met preview, als je daar het papierprofiel kiest voor je 2100, welke rendering intent kies je en heb je "Black Point Compensation" aan of uit staan.

(Ik adviseer om Relatief Colorimetrisch als Rendering Intent te gebruiken en “Black Point Compensation” moet altijd aan staan)

Lijkt allemaal wel op een ColorManagement probleempje.

Succes,

Groet,
Job