Photoshop screendump en dan .gif

Hoi luitjes,

Ik zit met het volgende. Ik maak een screendump ergens van. Vervolgens open ik de .pdf screenshot in Photoshop. Daar zijn de kleuren zoals ze moeten zijn. Ververolgens exporteer ik naar .gif. Alleen zijn de kleuren nu in het geheel lichter geworden. Hoe kan dit? En dat gedoe van dan moetje maar 256 kleuren nemen maakt geen hol uit. Ook bijv. als ik 1 hele kleur heb die ik vervolgens als .gif exporteer, dan is ie bijv. lichtblauw ipv. donkerblauw.

Iemand die mij helpen kan?
Dit is kut. :frowning:

GIF gebruikt volgens mij geen kleurprofielen.

Je moet dus eerst in Photoshop het kleurprofiel verwijderen,
en vervolgens op de juiste kleuren maken, en dan pas opslaan naar gif.

Toch vind ik het raar. Want het is voorheen een hele tijd goed gegaan. Dit is de eerste keer dat ik opeens zie dat alles wat ik naar .gif exporteer er lichter uitziet dan het hoort te zijn, zoals het in photoshop zelf ook te zien is.

Waarschijnlijk omdat een screendump het kleurprofiel van je scherm heeft.... heb je een ander scherm ? Kleurinstellingen van Photoshop veranderd ?

Maakt allemaal niet uit, wanneer je compuserve Gif kiest worden alle kleuren terug gebracht naar maximaal 256 tinten, als je een kleur hebt die toevallig in dat bereik ligt ziet het er goed uit. Andere kleuren zullen veranderen!

Met bv een enkele kleur binnen dit bereik, bv een “internet kleur” zal niet wijzigen anderen dus wel!

[quote:cddfe077f5="unSOUND"]Waarschijnlijk omdat een screendump het kleurprofiel van je scherm heeft.... heb je een ander scherm ? Kleurinstellingen van Photoshop veranderd ?[/quote:cddfe077f5]

Ik heb idd een ander scherm. Maar wat ik dan nog steeds niet snap, hoe kan het nou dat het in photoshop als ik het daar open de juiste kleur geef, en zodra ik save for web doe, de boel opeens veranderd? Wat kan ik hier aan doen? Ik word er echt ziek van.

[quote:136175e186="unSOUND"]GIF gebruikt volgens mij geen kleurprofielen.

Je moet dus eerst in Photoshop het kleurprofiel verwijderen,
en vervolgens op de juiste kleuren maken, en dan pas opslaan naar gif.[/quote:136175e186]

Dat heb ik ook meerdere malen geprobeerd (neem aan dat je dan op dat icoontje met dat pijltje naar beneden druk om vervolgens op Don’t Color Manage this document te zetten ofzo daar wanneer je een nieuw document aanmaakt) maar ook dat lijkt niet te helpen :frowning:

unSOUND heeft gelijk, wanneer je een screendump maakt wordt het beeldschermprofiel ingesloten. Photoshop gebruikt dit profiel om de kleuren juist af te beelden. Wanneer je in Photoshop het profiel verwijdert door het kiezen van Afbeelding > Modus > Profiel toewijzen en in het dialoogvenster te kiezen voor "Geen kleurbeheer voor dit document" zullen de kleuren veranderen. De werkruimte die je in Photoshop hebt ingesteld (vaak sRGB of Adobe RGB) wordt nu gebruikt om de kleuren af te beelden. Wanneer je nu een GIF maakt en deze opent in Photoshop zijn de kleuren hetzelfde. De GIF heeft ook geen kleurprofiel en de werkruimte van Photoshop wordt gebruikt om de kleuren af te beelden. Wanneer je echter het GIF-bestand opent in Voorvertoning veranderen de kleuren weer omdat voorvertoning bij het ontbreken van een profiel uitgaat van het profiel van je monitor. Wat ga je doen met de screendump? Wanneer je hem gaat gebruiken voor het web kun je kiezen voor Afbeelding > Modus > Omzetten in profiel, kies nu als Doelruimte sRGB. De kleuren worden vertaald naar de sRGB kleurruimte. Bewaar nu het bestand als GIF. Wanneer je in Photoshop bij de Kleurinstellingen gekozen hebt voor sRGB als werkruimte (voorkeur wanneer je voor het web werkt) zullen de kleuren van je GIF (nagenoeg) hetzelfde zijn.

Op mijn website (www.pixelpad.nl) kun je een PDF-bestand downloaden waarin wordt uitgelegd hoe photoshop met profielen omgaat.

succes

Hoi Maurits,

Heb alles geprobeerd wat jij verteld hebt, maar het lijkt geen enkele invloed te hebben.

:cry:

Ik denk dat ik het misschien een beetje door heb. Wel een gekut opzich.

Dan nog 1 vraagje. Ik heb in ColorSync een eigen kleurinstelling, warmte enzo opgegeven. Dus een eigen profiel voor het scherm. Kan ik hiervan ook een backup maken, zodat als ik bijv. een schone installatie doe, dat profiel meteen weer terug kan halen, zonder alles opnieuw in te stellen?

Thx :slight_smile:

Kleurprofielen die je zelf maakt staan in je thuis bibliotheek.

thuismap > bibliotheek > colorsynch > profiles

En dan nog iets. Ik zet dus een document om naar het kleurprofiel waarin ik mijn beeldscherm heb aangemaakt. Maar als ik dan binnen dat document iets kopieer en plak in een nieuwe, dan heb ik weet die kut kleuren. Hoe ken da?

Het andere document waar je het in plakt zal een ander profiel hebben, waarschijnlijk het standaard profiel van Photoshop

Je moet het profiel verwijderen, niet omzetten.

[quote:31fdc9e5c7="unSOUND"]Het andere document waar je het in plakt zal een ander profiel hebben, waarschijnlijk het standaard profiel van Photoshop

Je moet het profiel verwijderen, niet omzetten.[/quote:31fdc9e5c7]

Verwijderen? Hoe bedoel je?

Op de manier die Maurits noemde...

[quote:0d68b00de6=“maurits brock”]Wanneer je in Photoshop het profiel verwijdert door het kiezen van Afbeelding > Modus > Profiel toewijzen en in het dialoogvenster te kiezen voor “Geen kleurbeheer voor dit document”. [/quote:0d68b00de6]

Is er een manier om in Photoshop in te stellen, dat deze nooit kleuren gaat aanpassen? Dat je het niet telkens bij ieder nieuw document moet instellen (das heel irritant). Dat het dus gewoon precies dezelfde kleuren gaat hebben als je naar bijv. .jpeg exporteert als voordat je hem bewerkt hebt. Bijv. ik bewerk een .pdf afbeelding en vervolgens exporteer ik hem, hij er niet lichter uitkomt, maar gewoon zoals hij normaal was.

Thx :slight_smile:

Menubalk:

Photoshop > kleurinstellingen ? :?