Photoshop simpele handigheidjes

Ik dacht, misschien is het leuk om een topic op te zetten waar alleen simpele Photoshop handigheidjes worden geplaatst. Dus geen vragen, ook geen gecompliceerde bewerkingsmethoden maar simpele, te stom voor woorden, maar wel nuttige handigheidjes.

Om een voorzetje te geven…

Ik heb pas sinds kort ondekt dat er een snelle methode is om scheef ingescande beelden recht te zetten. Voorheen deed ik dat door een hulplijn te trekken en bij afbeelding roteren instelbaar te kiezen, een beetje gokken met de waarde en na een keer of twee drie aanpassen stond de afbeelding dan recht.

Nu weet ik dus sinds kort dat je met het gereedschap ‘liniaal’ een lijn langs de scheve afbeelding kunt trekken, daarna staat de waarde bij afbeelding roteren>instelbaar automatisch ingevuld… klik op oké en klaar :smiley:

Dat had ik eerder moeten weten, dacht ik toen 8)

Waarschijnlijk zijn er veel meer van dit soort simpele handigheidjes die je ff moet weten…

Mmhh, leuk topic!

eens even kijken… Of het nu nog werkt weet ik niet, maar toen ik nog in versie 4 werkte op mijn Powermac 5200 had ik soms wel eens problemen met het transport van native photoshop files. Ook kon ik het mij niet veroorloven om grote bestanden op mijn schijf te hebben staan (maar 800 mb HD). Bestanden ‘flatten’ was geen optie omdat ik de lagen nog moest bewerken.

Ik las toen ergens dat je aanzienlijk veel schijfruimte kan besparen door alle lagen ‘uit’ te klikken (zichtbaarheid) voordat je het bestand bewaard.
Dit maakte een ongelooflijk verschil, zeker bij hoge resolutie bestanden.
Niemand (inclusief mij) wist hoe dat dit kwam. Zelfs Adobe stond voor een raadsel waarom dit truucje zoveel schijfruimte kons schelen.

Nu heb ik genog ruimte op mijn schijf en ik kan cd’s branden i.pv. alles op een ZIPje te zetten. Of dit nog werkt met versie 6, 7 en CS weet ik niet.

[quote:b96d953361="Macclown"]Ik heb pas sinds kort ondekt dat er een snelle methode is om scheef ingescande beelden recht te zetten. [/quote:b96d953361]

wat je ook kan doen, is het cropping tool gebruiken.
Als je met je cursor naast de hoekpunten van het tool gaat staan, wordt het een pijltje waarmee je kan roteren.
Lijn je tool precies uit met bijv een scheve onderkant, druk op enter en klaar…

Ik heb echt jaren gephotoshopt en heel veel gekwast voordat ik die haken (naast de P op het toetsenbord [ ] ) ging gebruiken om een kwastje kleiner of groter te maken.

@macclown: voor rechttrekken wat scheef is: je moet er wel een minnetje van maken of een plusje als het een minnetje is. toch?
Om even te pietlutten.

[quote:ef2c0921fe="AndreSalters"]Ik heb echt jaren gephotoshopt en heel veel gekwast voordat ik die haken (naast de P op het toetsenbord [ ] ) ging gebruiken om een kwastje kleiner of groter te maken. [/quote:ef2c0921fe]

…en dan de shift erbij inhouden om het penseel harder of zachter te maken. In de nederlandse versie 7 zit dezelfde functie ineens op een andere plaats. < & > zijn er nu ineens om penselen groter en kleiner te maken. ; & SHIFT; om het penseel harder of zachter te maken.

[quote:00572fbe91]@macclown: voor rechttrekken wat scheef is: je moet er wel een minnetje van maken of een plusje als het een minnetje is. toch? Om even te pietlutten. [/quote:00572fbe91]

@andre

Volgens mij niet, ik heb het verschillende keren geprobeerd, zowel langs de Y-as als de X-as, van boven naar beneden en andersom. Gewoon OK geven en de afbeelding staat recht.

Sorry Macclown, let maar niet op mij. Maar bij mij gaat het dus zo: Met de liniaal langs de rand krijg ik een scheef lijntje. doe je dan edit/rotate, dan staat de hoek in de bovenbalk, en dan moet ik dus netzo veel terugdraaien (- dus) als de hoek aangeeft anders "draai ik door". Ik ben het zo gewend, maar het kan vast ook anders.

Overigens ben ik van mening dat Photoshoppers die geen laagmaskers gebruiken (en dat zijn er heel veel) een hoop kleine handigheidjes mislopen.

[quote:7ec4c3f4ab]Ik ben het zo gewend, maar het kan vast ook anders. [/quote:7ec4c3f4ab]

Ik bedoel inderdaad iets anders, met een engelse Photoshop als volgt:

Trek met de measure tool een lijn langs bijvoorbeeld een scheef staande horizon. Ga nu in je menubalk naar IMAGE>ROTATE CANVAS>ARBITRARY>OK

that’s it.