[Photoshop] Speciale vorm voor foto zonder deleten

Deze vorm kwam ook voor in mijn vorige post hier: [img:844c958b25]http://users.skynet.be/bert_fonteyn/vorm.gif[/img:844c958b25]

Nu heb ik met de goede hulp van [b:844c958b25]was frans[/b:844c958b25] voor mekaar gekregen om deze vorm als vector shape te maken in Photoshop, maar hier ben ik alweer met een vraag :slight_smile:

Ik zou graag een foto deze vorm geven, zonder eigenlijk delen van de foto te gaan deleten. Bestaat er een mogelijkheid (eventueel met maskers) in Photoshop om een deel van een foto een bepaalde vorm te geven, zonder dat je de rest van de foto gaat deleten?

Je maakt een selectie van je vector shape selecteerd de juiste laag waar je foto staat

dan ga je naar laag - laagmasker toevoegen - selectie tonen.

succes

Je zou deze vorm als een uitknipmakser kunnen gebruiken. Als je een bestand in lagen maakt, plaats je de foto eronder en bewaart het geheel als een PSD bestand. De lagen blijven dan bestaan en dus ook de originele foto. Daarnaast kun je het bestand ook nog een keer extra bewaren als bijv. JPG voor 'dagelijks gebruik. Let wel, de jpg bewaart de lagen niet! Je zult het PSD bestand moeten blijven bewaren.

leg de selectie over de foto en ga dan naar je lagenpalet. daar klik je op het symbooltje onderin, links van het mapje.

suc6!

[quote:2701799f60="behappy"]Je maakt een selectie van je vector shape selecteerd de juiste laag waar je foto staat

dan ga je naar laag - laagmasker toevoegen - selectie tonen.

succes[/quote:2701799f60]

Hoe maak je een selectie van een vector shape?

Of ook:

plaats de foto die je in het kader wilt plaatsen bovenop de vector laag.
Houdt de Alt-toets ingedrukt en klik tussen de beide lagen
(er moet een soort koppel teken verschijnen) Dan plaatst ie de foto in de vector-vorm.
Daarna kun je kun je de foto transformeren zodat ie mooi past.

Het is gelukt. Allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp!

[quote:1ed21e0f74="iBert"]Hoe maak je een selectie van een vector shape?[/quote:1ed21e0f74]

als je met je cursor op je vector masker gaat staan en je drukt de appel toets in zie je je ‘handje’ veranderen. Als je nu met appel ingedrukt op je vector masker klikt krijg je de selectie.

Als je een masker maakt op die manier dan krijg je een masker op basis van pixels. Ik zou er zelf voor kiezen om het masker in vectoren te houden aangezien dat ook je uitgangspunt is, verder biedt het wat meer voordelen, je kunt het wat makkelijker aanpassen qua vorm en je kunt je makser blijven schalen zonder verlies.

De optie van [b:1ed21e0f74]Dennis Ikink[/b:1ed21e0f74] is er al een met behoud van je vectoren. De mijne is dat ook, maar net iets anders, puur bedoelt om te laten zien dat er meer wegen zijn. Verder scheelt het in mijn optie een laag en als je met documenten werkt soms met wel meer dan 100 lagen is het fijn om zo opgeruimd mogelijk te werken.

Ik ga er even vanuit dat je dus twee lagen hebt in je document, een vormlaag met daarin je vectormasker en een laag met je foto.

selecteer nu de laag met de foto.
sleep vervolgens je vectormasker uit je vormlaag op het symbool onderin om maskers te maken. Let wel op dat de laag met je foto geselecteerd blijft.

[img:1ed21e0f74]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/laagmaskerselectie.gif[/img:1ed21e0f74]

je vectormasker wordt nu van de ene laag naar de andere gekopieerd met behoud van zijn positie.
Dit werkt ook voor alle andere maskers.
Je vormlaag zou je nu weg kunnen gooien