Het zoveelste photoshop-vraagje maar kom er niet uit.
Heb een foto bewerkt in een ander kleuren-profiel (iMac-profiel) dan het standaard kleuren-profiel (Camera RGB profiel).
Nu wil ik deze converteren via "Convert to Profile" (omdat de kleuren lichter uitvallen in het iMac-profiel dan in het Camera RGB profiel) maar weet niet welke instellingen ik moet gebruiken.
Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Ik gebruik altijd het sRGB profiel van Photoshop. Dat zorgt bij mij iig voor een goede kleurprofiel voor alle toepassingen. Zowel voor het web als de foto's an sich.
sRGB is het simpelste profiel. Het bevat de minste kleuren, en is dus ook altijd afgeraden... veel goedkope camera's gebruiken het omdat het vaak ook kleinere bestanden oplevert. Minder verschillende kleuren betekend namelijk ook makkelijkere compressie voor JPEG.
Wat je kunt doen, is beide foto’s eerst omzetten naar hetzelfde profiel, bijvoorbeeld Adobe RGB. Dit doe je met Convert Profile, NIET met Assign Profile.
Je camera heeft een sRgb kleurprofiel, je moet dus zorgen dat je photoshop kleurinstellingen dus ook op sRgb staan! Als je kleurinstellingen nog op iets anders staan in photoshop krijg je waarschijnlijk de vraag wat je wilt doen als je dit wil openen.
Converteren gebruik je als je van de ene naar de andere kleurruimte gaat. De kleuren blijven als het goed is visueel gelijk echter de kleur (opbouwwaarden) zullen wijzigen.
Je kan best het sRGB profiel toewijzen. Dat doe je via: edit -> assign profile. Dan staan er drie bolletjes, waarvan het 2de sRGB is.
Adobe RGB is nog een ander profiel met een grotere kleuromvang. Het bevat vooral meer groentinten. Maar de meeste printers kunnen alleen maar sRGB aan, omdat Adobe RGB te omvangrijk is.
Ik laat soms professionele prints maken via een labo, daarvoor moet je het profiel van het labo toekennen. Bij elk ander profiel dat je toekent treden kleurverschuivingen op. In photoshop kan je dat trouwens perfect nagaan. Bij elk profiel dat je toekent kan je invloed op de kleuren controleren:
view -> proof colors. Toont welke kleuren je na een print in dat profiel zal hebben.
view -> gamut warning. Toont op welke kleuren je verlies hebt in het ene profiel t.o.v. het andere.
[quote:09e9674dd1="dannikon"]Je kan best het sRGB profiel toewijzen. Dat doe je via: edit -> assign profile. Dan staan er drie bolletjes, waarvan het 2de sRGB is.[/quote:09e9674dd1]
Ik denk eerder dat je Convert bedoelt ? Met Assign profile worden de kleuren immers niet aangepast, en blijf je vaak met hele andere kleuren zitten dan de bedoeling was...
Het ligt eraan of je foto's zijn bewaard met profiel. Geeft je camera een profiel mee aan je JPEG's die je ermee maakt? Zo ja, dan was dat waarschijnlijk sRGB nietwaar? Dan is dat ook de ruimte om in te werken in P'shop.
Het is idd een kleinere ruimte dan aRGB maar als ze daarin zijn opgeslagen heeft het weinig zin een grotere RGB ruimte te kiezen.
En ik denk ook dat convert de juiste is. Maar je kunt beter het origineel ff pakken en kijken waar die in stond en daarin werken ipv kleurruimtes om te zetten…
Convert zal het worden dus.
Normaal gezien werk ik altijd in het kleurenprofiel van m'n camera (sRGB), maar door een foutje van mij heb ik het sRGB niet toegepast (Discard the embedded profile), standaard is het kleurenprofiel in photoshop = iMac kleurenprofiel.
Omdat de kleur enigzins lichter uitviel wou ik hem converteren naar het sRGB-profiel.
even een stomme vraag misschien, maar als je foto's gemaakt zijn in sRGB en je converteert ze naar een omvangrijker profiel wordt er dan wel winst behaald? Is dit niet gewoon te vergelijken met een mp3 van 128 Kbps converteren naar 160 Kbps om maar een simpele vergelijking te trekken :P
Dat heeft inderdaad geen enkele zin. Kleuren die door de camera niet zijn opgenomen kun je ook niet weergeven door achteraf een grotere kleurruimte te kiezen.