Photoshop vraagje

Goeiemorgen... ben een nieuwe hier, en wilde maar gelijk beginnen met een vraagje :P Ik heb even gezocht, maar kon nog geen antwoord vinden op m'n vraag;

In deze link: http://home.wanadoo.nl/joramoudenaarde kun je een verloopje zien wat iemand in Photoshop heeft gemaakt. Maar dit verloopje bestaat uit een raster, waarbij de achtergrond doorzichtig blijft, zodat je nog elke willekeurige achtergrond kan maken en plaatsen.

Heeft iemand toevallig enig idee hoe dit gedaan is? Ik weet wel dat het niet helemaal met de hand is getekend, maar dat het een techniek is in Photoshop (filter ofzo?)

Zo te zien bestaat dit Photoshop bestand uit meerdere lagen. Als je dan een stukje uit de bovenste laag transparant maakt, of een gedeelte helemaal leeg maakt (deleten na selecteren), komt vanzelf de onderliggende laag tevoorschijn. Ook kun je transparantie creëren door bovenliggende lagen een procentuele transparantie te geven, maar deze geldt dan voor de hele laag. Anders kun je ook nog met maskers een (deel) van een laag transparant (ook met gradueel verloop) maken.

Klopt.... ik ben behoorlijk bekend met photoshop.. beetje debielbekend zelfs :) En een gewoon 'vloeiend' verloop in photoshop, voorzien van transparantie is heel simpel. Maar ik krijg alleen dat "grain" effect niet voor elkaar, want ik kan het nergens vinden, ook niet in de filters (tenzij ik er overheen kijk natuurlijk:))

Het grain effect kun je maken door een combinatie van een verloop. dan een ruisfilter, daarna een blur (vervaag) filter en dan met "levels de lichte en donkere waardes veranderen en daarna zet je je laagmodus op "multiply". Kijk anders eens op www.planetphotoshop.com daar staan een aantal tutorials die gebruik maken van dezelfde soort techniek

Wat je kan doen is een masker maken voor de grijze laag. Vervolgens laat je een filter los (bv. Brush Strokes > Spatter) op de rand van het masker...

wow, daar had ik nog niet aan gedacht! Die ga ik eens uitproberen vanavond.... andere nieuwe oplossingen zijn altijd welkom!

hmmm, misschien is het wel gewoon een externe filter van een ´derde´ bedrijf, of een filter dat (meerdere malen) is aangepast na te zijn toegepast........ Na ´behandeling´ wel meekopieren naar het masker, voor een passende transparantie.

Een filter van een bedrijf is niet nodig want PS heeft zelf een heel scala aan filters waarmee je dit makkelijk kunt maken. Kopiëren naar het makser is ook niet nodig: als je het meteen in het masker doet, kan je ook meteen zien hoe het eruit ziet...

Als ik het goed zie, lijken de `spetters` enigzins embossed. Hoe verwerk je dat dan rechtstreeks in het masker?

Ik denk dat de spetter niet embossed zijn maar dat de achtergrond gewoon een soort van 'vuil grijs' is. De embossing ervan kan je simpelweg bewerkstelligen door emboss te doen met een Layer Style. Dat hoeft dus niet in het masker te zitten. Wat je wel kan doen is het masker in de rander deels transparant maken door bijv een blur lokaal toe te passen (de blur tool en niet het filter of in een selectie). De emboss krijgt dan ook een extra vaag effect...

ik zou het met een masker proberen.

• maak gewoon met vol zwart een vlak aan. Neem dan een ander soort penseel waar dit soort spettertjes in zitten (staan gewoon in je standaard penselenbibliotheek) en klik (niet slepen) met dit penseel lans de rand van het vlak.

• Vervolgens kun je (mits je dit alles op een nieuwe laag mét transparantie hebt gemaakt) deze figuur selecteren door met de ‘command’-toets ingehouden op de laag te klikken.

• Wanneer je nu een andere laag selecteerd klik je op het laagmasker-symbool (onderaan je lagenpallet) en voila!

Speel hier wat mee zou ik zeggen. Als ik dit doe dan maak ik altijd op papier een masker, scan dat in en neem dat als uitgangspunt. Wanneer je werkt met verf of inkt krijg je niet zo’n steriel effect als met photoshop.

In ieder geval; Maskers zijn hier je oplossing

[quote:17fbab6066="Richèle"]Het grain effect kun je maken door een combinatie van een verloop. dan een ruisfilter, daarna een blur (vervaag) filter en dan met "levels de lichte en donkere waardes veranderen en daarna zet je je laagmodus op "multiply". Kijk anders eens op www.planetphotoshop.com daar staan een aantal tutorials die gebruik maken van dezelfde soort techniek[/quote:17fbab6066] Dank je Richèle... dat was precies het effect wat ik bedoelde, en nog op een heel makkelijke manier ook. U heeft gewonnen!!! :P

Kan ik gelukkig weer verder met m’n webontwerpje :lol:

[b:17fbab6066]oeh! Nog nét niet helemaal… als ik de laag op Multiply zet, zie ik de achtergrond er nu wel doorheen. Maar de laag met het verloopje krijgt nu een beetje de kleur van de achtergrond in zich, waardoor deachtergrond een beetje een doezelige kleur krijgt, ipv dat de achtergrond scherp blijft.[/b:17fbab6066]