Hee FireFly,
Inderdaad leuk zo'n Photoshopvraag. Keep 'em coming…
Maar ik weet niet of ik deze goed snap. Mijn gedachten erover zijn tot nu toe deze:
In ieder geval is het interessant om de laag- en kanaalpaletten van elkaar af te trekken zodat je ze tegelijk kunt zien. Ik hoop dat je genoeg schermruimte hebt. Ook voor het volgende;
Om een goed idee te krijgen van hoe een kanaal het hele beeld beïnvloedt, kan je een tweede venster openen. 'New Window' (in PS 7 zit dat onder 'Window' in PS 6 zit dat volgens mij onder 'View' ).
Het eerste window laat je gewoon zoals het is. Als je een klein scherm hebt, kan je hem iets verkleinen. Belangrijk is dat je beide windows kunt zien. Met het tweede window actief klik je op een van de kanalen in het kanalenpalet. Je ziet dan in dat palet dat het kanaal geselcteerd word (je ziet een oogje voor het kanaal en je ziet de info voor dat kanaal als grijswaarden). Vervolgens is het misschien interessant om een beetje te tekenen in dat kanaal. In het 'kanaalvenster' zie je alleen grijswaarden maar in het eerste venster zie je meteen, in real-time, wat er met je totaalbeeld gebeurt. Oh jee, ik raak weer lang van stof…
In Photoshop kan je veel verschillende dingen snel selecteren door de appel toets in te drukken. (De contouren van) een laag door te klikken op de laag in het lagenpalet (met appel in), een 'lopende mieren' selectie van een vectoronderwerp door appel klik in het vectorpalet en ook een kanaal door te appel klikken in het kanalenpalet. Een andere manier om snel een kanaal te selecteren is door optie-appel + het nummer dat voor het kanaal staat. Dus in een RGB document is optie-appel-1 bijvoorbeeld het rode kanaal. Eindelijk iets dat op een antwoord lijkt 
Ik ga dit ff posten anders krijg ik weer problemen met 'flood control' en zo…