Photoshopvraag! - Er is er weer één...

Hee Tiny, Hage, (en alle anderen natuurlijk),

Ik heb er weer 1, een Photoshopvraag. Als ik jullie posts goed begrijp zitten jullie er om te springen…

Is het mogelijk om een bewerking als Negatief of Egliseren of iets dergelijks toe te passen op 1 kleurkanaal?
Dus bijvoorbeeld alleen op het kanaal Magenta of Red (maar net in welke kleurmodus je bezig bent).

Je merkt dat ik bij het hoofdstuk Kleur Corrigeren en aanpassen ben in de Photoshopbible… :wink:

Groeten, Firefly

PS: ik werk dus in 5.5

Selecteer in het het palet kanalen het kanaal van de juiste kleur. Selecteer dmv command(apple) A het hele kanaal. en pas vervolgens datgene toe(negatief bv)wat je wilt doen.deselecteer met command D .en keer met de cursor naar het palet lagen en klik op achtergrond. Dan zie je het resultaat. suc6.

Hee FireFly,

Inderdaad leuk zo'n Photoshopvraag. Keep 'em coming…

Maar ik weet niet of ik deze goed snap. Mijn gedachten erover zijn tot nu toe deze:

In ieder geval is het interessant om de laag- en kanaalpaletten van elkaar af te trekken zodat je ze tegelijk kunt zien. Ik hoop dat je genoeg schermruimte hebt. Ook voor het volgende;
Om een goed idee te krijgen van hoe een kanaal het hele beeld beïnvloedt, kan je een tweede venster openen. 'New Window' (in PS 7 zit dat onder 'Window' in PS 6 zit dat volgens mij onder 'View' ).
Het eerste window laat je gewoon zoals het is. Als je een klein scherm hebt, kan je hem iets verkleinen. Belangrijk is dat je beide windows kunt zien. Met het tweede window actief klik je op een van de kanalen in het kanalenpalet. Je ziet dan in dat palet dat het kanaal geselcteerd word (je ziet een oogje voor het kanaal en je ziet de info voor dat kanaal als grijswaarden). Vervolgens is het misschien interessant om een beetje te tekenen in dat kanaal. In het 'kanaalvenster' zie je alleen grijswaarden maar in het eerste venster zie je meteen, in real-time, wat er met je totaalbeeld gebeurt. Oh jee, ik raak weer lang van stof…

In Photoshop kan je veel verschillende dingen snel selecteren door de appel toets in te drukken. (De contouren van) een laag door te klikken op de laag in het lagenpalet (met appel in), een 'lopende mieren' selectie van een vectoronderwerp door appel klik in het vectorpalet en ook een kanaal door te appel klikken in het kanalenpalet. Een andere manier om snel een kanaal te selecteren is door optie-appel + het nummer dat voor het kanaal staat. Dus in een RGB document is optie-appel-1 bijvoorbeeld het rode kanaal. Eindelijk iets dat op een antwoord lijkt :wink:

Ik ga dit ff posten anders krijg ik weer problemen met 'flood control' en zo…

Ik ga nog ff verder...

Voor de rest kan je met deze dual window methode prima verder freaken  :D

Ja kan lekker experimenteren zo. Je kan bijvoorbeeld een verscherping aanbrengen in één of twee van de kanalen en het overscherpen voor aparte effecten. Of juist een van de kanalen blurren. Ik heb ook weleens de texturizer filter alleen op één van de kanalen losgelaten. Gaf een heel leuk en iets subtieler effect. Enfin: lekker freaken dus.

Ik hoop dat je het wat vond allemaal. Als je nog iets wilt weten: schroom niet te vragen. En bovenal: Veel plezier!

:smiley:

Tiny

Oeps, PS 5.5. Dat zie ik nu pas. Ik hoop dat dat lukt met die twee vensters. Ik weet het niet meer goed. Te lang geleden...

De update naar 7 bevat bovenal veel kleine 'tweaks'. Alleen de healing brush, brush engine en file browser zijn ècht nieuw. Maar de update naar versie zes was echt gigantisch. De eerste avond heeft mijn meissie me om vier uur 's ochtends bij mijn Mac vandaan gesleurd…

Maar goed. Als je ook maar een beetje kunt updaten, zou ik het zeker overwegen. Layer sets, vector tools, layer effects, text effects, color management, betere adjustment layers etc etc. Echt een zeer waardevolle upgrade…

wow, das uitgebreid! Das weer heel wat kopieren en plakken!

Ga het uitproberen, thank you very muts! :wink:

[quote:post_uid0="tiny"]Oeps, PS 5.5. Dat zie ik nu pas. Ik hoop dat dat lukt met die twee vensters.[/quote:post_uid0] Met die vensters niet dus. Als ik twee vensters heb en ik verander iets in de kleur in venster twee, dan gaat 1 mee...

Maar verder gaat het zoals ik wilde!

Binnenkort met 7 aan de slag hoop ik, dan loop ik niet meer zo achter… ???

[quote:post_uid0="Firefly"][quote:post_uid0="tiny"]Oeps, PS 5.5. Dat zie ik nu pas. Ik hoop dat dat lukt met die twee vensters.[/quote:post_uid0] Met die vensters niet dus. Als ik twee vensters heb en ik verander iets in de kleur in venster twee, dan gaat 1 mee...

Maar verder gaat het zoals ik wilde!

Binnenkort met 7 aan de slag hoop ik, dan loop ik niet meer zo achter… ???[/quote:post_uid0]
YES! Go for it! Is echt te gek  :D