php activeren

Hello samen,

Het lijkt me byzonder moeilijk om php te activeren. Mijn apache server werkt, maar nu moet ik ook php aan de praat krijgen?? Ik wou eerst met Coldfusion aan de slag ( ik MOET een website ontwikkelen met dynamic pages) maar ik heb begrepen dat dit niet voor OSX is, zelfs niet voor Mac ( het is er wel maar uiterst gecompliceerd om te instaleren!)

Ik heb een aantal links maar daar wordt ik niet echt veel wijzer, ik ben namelijk niet goed thuis in de Terminal (developer.apple.com/internet/macosx/php.html en www.entropy.ch/software/macosx/).

Ik heb begrepen van ene Bert op dit forum dat het mogelijk moet zijn de database te bouwen in FM. Dat zou prachtig zijn, want de data is opgeslagen in FM! Maar eerts die PHP aan de praat krijgen, stap voor stap liefst

Wie helpt mij?

THX :expressionless:

FileMakes is goed te besturen met Lasso, zo kan je webpagina's renderen regstreeks uit de FileMaker database (het kan ook zonder Lasso in de nieuwere versies van FileMaker, maar dan heb je wel minder mogelijkheden).

Het nadeel is alleen dat FileMaker over 't algemeen niet echt snel en multithreading is.

PHP en MySQL zijn goed te installeren met de instructies die op de pagina’s staan die jij zelf hebt geplaatst.

bedankt Adriaan maar zeg nu zelf:

http://www.macromedia.com/devnet/mx/dreamweaver/articles/php_macintosh.html

Ik begrijp om te beginnen punten 2. en 4. niet :cry:

[quote:726f45f832="artwprjct"]Ik begrijp om te beginnen punten 2. en 4. niet :cry:[/quote:726f45f832]

Volg gewoon de instructies die op http://www.entropy.ch/software/macosx staan letterlijk op.

Je moet maar zo denken: Je ‘hoeft’ het niet te begrijpen, als het maar werkt :wink:

Even serieus: Ik snapte er ook geen hout van toen ik het voor het eerst installeerde, de instructies in voorgaande link werkten echter helemaal perfect!

Gewoon rustig aan, stap voor stap lezen en opvolgen, komt alles goed!

PS: je moet niet bang worden van de instructies die je moet intypen in de terminal, gewoon letterlijk overnemen, het hoeft maar 1 keer, en dan ben je er van af :wink:

THX Peter, maar.... is die link dood of wat, niet te bereiken!

En om even op mijn voorgaande bericht terug te komen, hoe open je in de terminal de Apache applicatie , meerbepaald het config file?

en wat moet ik hiermee aan?
shell> gunzip php-4.3.0.tar.gz
shell> tar xf php-4.3.0.tar

Komt uit: http://developer.apple.com/internet/macosx/php.html

Moe je die shell typen of bedoelen ze dat je dat in de terminal moet typen??

:frowning:

dat 'shell> ' hoef je niet te typen, en de link is ok, maar helaas is de server op dit moment niet te bereiken...

Bedankt Peter, php heb ik nu up and running.

Wat ik niet begrijp is echter, als ik in DWMX een beetje code invoer:

<p>This page was created at <b>
<?php echo date(“h:i:s a”, time()); ?>
</b> on the computer running PHP.<

en bewaar als bv test.php, opspaar in mijn Sites folder en dan open in mijn browser het niet werkt !?

Doe ik hetzelfde maar dan in textEdit, dan werkt het wel.

uh… het was toch de bedoeling om alles dan in DWMX te maken.

Waaraan kan dat liggen?

Ik vermoed dat je de code niet in de source hebt ingevoerd... Ik gebruik zelf geen Dreamweaver.... Zoek even naar een manier om de source-code te bewerken...

Wat je nu waarschijnlijk doet, is de tekst invoeren in de WYSIWYG (What you see is what you get) editor…

Ik krijg php niet aan de praat in 10.3 kan iemand my helpen :? Heb het Entropy PHP pack geinstalleerd maar als ik die test.php run krijg ik alleen een blank scherm :S

En wat vaag is is dat het bij een vriend van my wel werkt onder 10.3 maar daar heb ik eerst onder 10.2 PHP geinstalleerd en daarna 10.2 geupgrade naar 10.3.

Krijg je helemaal geen foutmelding?

Laat even zien wat je in de source van dat testbestand hebt staan anders, kijken we daar even naar…

Ik heb een php file aangemaakt met daarin: <?php phpinfo() ?>

Als ik die test.php dus run krijg ik dus geen errors maar alleen een leeg window :?

[quote:65635159a3="WildCard"]Ik heb een php file aangemaakt met daarin: <?php phpinfo() ?>

Als ik die test.php dus run krijg ik dus geen errors maar alleen een leeg window :?[/quote:65635159a3]
Staat deze file (test.php) wel in de map webpagina’s van de map ‘gebruikersnaam’.
De link is dan http://localhost/~gebruikersnaam/test.php
Als alles goed is zie je alle informatie van PHP, Apache, MySQL enz. enz.

Groet…

[quote:21c23d6e27="WildCard"]Als ik die test.php dus run krijg ik dus geen errors maar alleen een leeg window :?[/quote:21c23d6e27]

Helemaal leeg, zonder error lijkt mij raar… krijg je misschien alleen de tekst <?PHP phpinfo() ?> te zien, en verder niets?

Ik voel me echt stupid :roll: Ik heb in bbedit die file nog een x gemaakt ipv in dreamwaver en nu doet ie het wel :P

Nu nog mysql erop :D