Zit ik qua visie verkeerd? Want ik zie even de bomen door het bos niet meer. Stick with me.
Ik ben bezig met een CMS. Ik heb hierbij een basisversie, met een aantal standaard modules en dergelijke. Beschouw dit als een standaardversie met standaardfiles voor zowel de website zelf als de backoffice. De database wordt centraal beheerd, met standaardtabellen gevuld met content van diverse websites die op het CMS draaien.
Wanneer een klant zijn website op dit CMS wil laten draaien, worden de standaardfiles van zowel de backoffice als frontoffice naar een directory met de naam van de website gekopiëerd. Er wordt als het ware een instance genomen van de standaardversie. Vervolgens wordt de layout opgebouwd met een stylesheet. Dit gebeurt omdat er regelmatig maatwerk moet gebeuren aan het systeem voor bepaalde klanten, en ik zodoende geen geknoei in de standaardfiles krijg.
Wanneer er nu een nieuwe versie van de standaardversie van het CMS wordt uitgebracht (met bijvoorbeeld een nieuwe of aangepaste module, verbeteringen qua beveiliging,…), zou het al te gek zijn om bij alle instances (websites) te moeten copy pasten. Pagina’s vergelijken is ook geen optie, want het admin scherm of een module kan bijvoorbeeld soms flink verschillen door serieus maatwerk.
Hoe kan dit opgelost worden?