php en mysql

Ik switch van Redhat Linux naar OsX.

Ik heb echter php aangezet en mysql geinstalleerd.
Ik zie nu keurig dat Apache is gestart en ook SQLserver draait.

In Linux was ik gewend om nu phpMyAdmin te installeren in de directory:
hda1/var/www/html/

In die directory zette ik ook mijn eerste index.php pagina.
Op de mac zie ik deze directory echter niet…
Heeft iemand enig idee waar ik ze op de mac kwijt moet?

in machd>library>webserver>documents kan je de bestanden neer zetten of bij user>sites>naam site. phpmyadmin heb ik geen ervaring mee, ik gebruik cocoamysql en dit staat gewoon bij de programs.

daan.

[quote:a13a66ea42="hansenonline"]in machd>library>webserver>documents kan je de bestanden neer zetten of bij user>sites>naam site. phpmyadmin heb ik geen ervaring mee, ik gebruik cocoamysql en dit staat gewoon bij de programs.

daan.[/quote:a13a66ea42]

phpMyAdmin kun je gewoon in één van de bovenstaande directories plaatsen.

Als je dan toch van OS gaat switchen, switch dan ook naar een fatsoenlijke DB. MySQL was niks, is niks en zal nooit iets worden. Het grote probleem bij MySQL Is dat er een Windows port van is, en nu zijn alle Windows dummies blij. Bij Wikipedia (de online enceclopedie) zijn ze dom geweest Wikipedia te bouwen op MySQL. Pas hadden ze een stroom storing: meteen hun 170 Gb MySQL datbaase corrupt. Dat krijg je als je geen fatsoenlijke DB gebruikt.

Dus ga PostgreSQL gebruiken. Hier kun je een geprecompileerde Mac OS package vinden: http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/ . Op de Apple Developer site kun je zien hoe je het zelf compileert.

Ow ja en als je wilt weten waarom Postgresql beter is dan MySQL: Postgresql is door de universiteit van california ontwikkeld dus wetenschappelijk onderbouwd (kun je van MySQL niet bepaald zeggen, die zijn ooit begonnen met een File Manager en vervolgens dachten ze: goh laten we er eens een SQL Parser bij bouwen, etc.). Verder kan PostgreSQL nu al wat MySQL de komende 10 jaar niet zal kunnen. Kijk maar naar dingen zoals triggers, stored procedures, correlatie in subqueries.

wat een onzin. MySQL is prima voor dynamische websites. Postgresql heeft meer functionaliteit, maar is ook weer iets trager bij veel kleine queries. De meeste dynamische sites hebben helemaal niet zoveel functionaliteit nodig, maar hebben meer baat bij snelheid.

En elke database moet je backuppen, storingen komen altijd voor, de zwakste schakel is immers de hardware. (als je geen windows draait :evil: )

Wat ik handig vond was http.conf van apache te openen in BBEdit. Waarom? Wel, het was voor mij makkelijk te achterhalen welke paden de server gebruikt en zo kon ik zelf een aantal instellingen wijzigen. Vergeet niet mod_dir.c te wijzigen wanneer je php wilt gebruiken?!

[code:1:1291166f0e]<IfModule mod_dir.c>
DirectoryIndex index.html
</IfModule>[/code:1:1291166f0e]

Naar:

[code:1:1291166f0e]<IfModule mod_dir.c>
DirectoryIndex index.html index.htm index.php index.php3 index
</IfModule>[/code:1:1291166f0e]

Anders zie je steeds een directory listing…

[quote:7e8bd06616="josr"]Als je dan toch van OS gaat switchen, switch dan ook naar een fatsoenlijke DB. MySQL was niks, is niks en zal nooit iets worden. Het grote probleem bij MySQL Is dat er een Windows port van is, en nu zijn alle Windows dummies blij. Bij Wikipedia (de online enceclopedie) zijn ze dom geweest Wikipedia te bouwen op MySQL. Pas hadden ze een stroom storing: meteen hun 170 Gb MySQL datbaase corrupt. Dat krijg je als je geen fatsoenlijke DB gebruikt.

Dus ga PostgreSQL gebruiken. Hier kun je een geprecompileerde Mac OS package vinden: http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/ . Op de Apple Developer site kun je zien hoe je het zelf compileert.

Ow ja en als je wilt weten waarom Postgresql beter is dan MySQL: Postgresql is door de universiteit van california ontwikkeld dus wetenschappelijk onderbouwd (kun je van MySQL niet bepaald zeggen, die zijn ooit begonnen met een File Manager en vervolgens dachten ze: goh laten we er eens een SQL Parser bij bouwen, etc.). Verder kan PostgreSQL nu al wat MySQL de komende 10 jaar niet zal kunnen. Kijk maar naar dingen zoals triggers, stored procedures, correlatie in subqueries.[/quote:7e8bd06616]

Mag ik je eraan helpen herinneren dat iets van 90% tegenwoordig gebruiik maakt van MySQL?!
En de herkomst van de verschillende pakketten wilt niks zeggen. XS4ALL begon ooit ook gewoon in een kleine studenten flat …

Zo wil ik ook beginnen... :) maarja het is inderdaad allemaal niet zo belangrijk.. ik ben echt wel voorstander van MySQL, het is over het algemeen veel gebruikt en zeer stabiel.

Maar het komt toch allemaal op hetzelfde neer… dus :stuck_out_tongue: