Php/html-code opschonen

Hallo,

Hoe gestructureerd ik ook aan een webpagina begin, ik krijg altijd weer stukken onregelmatige code in de zin dat ik niet constant ben ik de structuur ervan. Weet iemand een goed programmaatje om als het ware m’n code op te schonen en deze dus in een regelmatige structuur te plaatsen?

Groeten, Wilfred

Verdiep je in CSS, de enige goede mogelijkheid om structuur te krijgen is zoveel mogelijk CSS gebruiken. De schoonste code kan je toch zelf het beste met de hand maken. Programma's kunnen nog weleens een beetje prutsen.

Wat bedoel je precies? Bedoel je dat je de dingen niet mooi onder elkaar krijgt?

Als je het hebt over overtollige code, kan je misschien gebruik maken van HTMLTidy, bestaat ook als plugin voor BBEdit (BBTidy).

Maar net zoals Adriaan zei, de beste code schrijf je zelf. Ik werk nooit met een visuele editor zoals Dreamweaver, die schrijft in 20 regels ongestructureerde code wat je zelf in 10 regels gestructureerde code kan.

Ik stel voor een goed boek van XHTML / CSS aan te schaffen, je daar in te verdiepen, en dan kan je al een heel stuk verder.

Zelf maak ik wel degelijk gebruik van CSS. Ik bedoel meer de logica van m'n geschreven code. De ene keer doe ik bijv. één enter na de accolade van een functie, de andere keer weer niet. Ik doel zeker niet op visuele editors, de code schrijf ik helemaal zelf alleen 't wordt soms gewoon een beetje een rommeltje. Ik zal straks even gaan kijken naar dat HTMLTidy.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Wilfred

De keuze is natuurlijk aan jezelf, leer jezelf één manier aan. Zelf vind ik in CSS het heel onhandig alles op één regel te zetten. Dit doe ik dus niet: [code:1:45c612aa6a]body { color: #000000; font-weight: bold; }[/code:1:45c612aa6a] Ik doe het liever zo [code:1:45c612aa6a] body { _____color: #000000; _____font-weight: bold; }[/code:1:45c612aa6a]

Je kan het beste een manier gebruik die jij prettig vind werken, de ene persoon wil het graag allemaal op één regel, terwijl de andere meerdere regels fijn vind. In PHP doe ik het altijd zo:

[code:1:45c612aa6a]
if ($regel > 50)
{
_____blablabla
_____blablabla
_____blablabla
}[/code:1:45c612aa6a]
Dit vind ik een fijne manier, omdat je dan bij het terugzoeken gelijk ziet waar iets geopend en gesloten wordt.

[i:45c612aa6a]N.B.: De underscores stellen spatie’s (tabs) voor, maar omdat meerdere spaties niet worden ondersteunt doe ik het zo even…[/i:45c612aa6a]

Helemaal mee eens. Leer jezelf gewoon een manier aan!

Als je php’t, vind ik dit altijd fijn:

[code:1:0568ea60bc]
// edit: check for appropriate info

urlCheck ( true, false, array ( 'page_id' ) );

// edit: mysql: select: t_pages: execute

$query = new MySQL ( );	
	$query-> Action ( 'select' );
	$query-> Table ( $t_pages );	

$query-> Select ( array ( '*' ) );

$query-> Narrow ( 'page_id', $_GET['page_id'] );

$execute = $query-> Execute ( __FILE__, __LINE__ );	 

// edit: mysql: select: t_pages: check for entries

if ( mysql_num_rows ( $execute ) == '0' )
	{
		$msg = $lang['msg_error_entry'] . '<br>' . $lang['msg_redir_entry_page'];
		message_die ( $msg, ADMINDIR . 'm_page/index' . PHPEXT, $lang['mod_config'], 'conf' );
	}		
	else
	{
		$current = mysql_fetch_array ( $execute );	
	}

[/code:1:0568ea60bc]

Veel commentaar geven dus, en in PHP gewoon functies en classes shrijven.
In mijn pagina zie je bijvoorbeeld urlCheck () en msg_die(). Dit zijn functies die ik vaak gebruik, dus heb ik er een functie van geschreven. Dan hoef ik het niet elke keer helemaal te tikken en ziet mijn pagina er ook wat overzichtelijker uit.

Voor al mijn queries heb ik een class geschreven ,dan hoef ik niet elke keer die hele mysql query te schrijven en kan ik gewoon netjes foutmeldingen geven wanneer er iets fout gaat.

Het dus gewoon een kwestie van aan de slag gaan;
dingen die je vaak gebruikt in een functie proberen te verwerken en veel commentaar geven (in php).

Wees niet bang om lege regels in je bestand te hebben. Ik vind het zelf altijd heel duidelijk om een regel tussen dingen te laten. Hierdoor vind je alles sneller terug en ziet het er weer overzichtelijker uit.

Helpt dat een beetje?