PHP If else fout

Hallo,

Ik probeer een php scriptje te maken die in een mysql table records toevoegt (d.m.v. een formulier).
Ik wil nu controleren of de in het formulier ingevulde naam al bestaat.
Wanneer ik dit script run krijg ik een parse error on line 13 [b:11a0b7ec3e](het if statement)[/b:11a0b7ec3e]. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Weet iemand wat er mis is?

Dr. Rengers

[code:1:11a0b7ec3e]
<?php
mysql_connect(“localhost”,“wvteijlingen”,"") or die (“Kan geen vebinding maken met de SQL-database”);
mysql_select_db(“wvteijlingen_nl_db”) or die (“De database kan niet geopend worden”);
$DBgnaam = mysql_query (“SELECT Gnaam FROM 3C leden WHERE Gnaam=‘GnaamINPT’”); //GnaamINPT = naam van het veld in het form
$Aantal = mysql_query (“COUNT (*) FROM 3C leden”)
if ("$Aantal" == 1) {
print “Deze gebruikersnaam bestaat reeds, kies een andere”;
}
else
{
print “Hier komt het toevoegscript”;
}
?>
[/code:1:11a0b7ec3e]

[s]Kent hij [b:d43f3eed92]$Aantal[/b:d43f3eed92] wel?[/s] --> Wel dus.

Je moet $Aantal niet tussen “” zetten.

Dit heb ik zelf ook al geprobeerd maar aanhalingstekens of geen aanhalingstekens, het blijft een parse error.

iig bedankt voor de moeite.

achter [quote:d13826ba06]$Aantal = mysql_query ("COUNT (*) FROM 3C leden") [/quote:d13826ba06] moet een ; (punt-komma)

:P punt-komma's zijn heel belangrijk, en voor het if-else verhaaltje moet je gewoon zoiets hebben: [code:1:3f3542a74e] <?php $test = 1; If ($test == 1) { echo "test"; } else { echo "als het niet eenn is"; } ?> [/code:1:3f3542a74e]

Het bleek een vergeten puntkomma te zijn. Bij bijna alle parse errors ben ik een puntkomma vergeten.

Bedankt iedereen (en vooral mac748) voor de snelle reacties.

Dr. Rengers

Hmm, blijkbaar is er nog iets mis. Ik heb de code een beetje aangepast maar nu voert ie de controle niet uit zoals ik wil. Hij voert nu gewoon het false-gedeelte uit wanneer hij het true-gedeelte zou moeten doen. GnaamINPT is het input veld in een formulier. De bedoeling is dat het script controleert of de Gnaam (gebruikersnaam) al in een mysql aanwezig is. Zo ja dan zegt ie dat je een andere moet kiezen, zo nee dan voegt ie de de Gnaam toe.

Wat kan er mis zijn?

Dit is de code:

[code:1:fabcb98698]
<?php
mysql_connect(“localhost”,“wvteijlingen”,"") or die (“Kan geen vebinding maken met de SQL-database”);
mysql_select_db(“wvteijlingen_nl_db”) or die (“De database kan niet geopend worden”);
$Result = mysql_query (“SELECT (Gnaam) FROM 3Cleden WHERE Gnaam=‘GnaamINPT’”);
$ResultArray = mysql_fetch_array($Result);
if ($ResultArray[Gnaam] == $GnaamINPT) {
print “Deze gebruikersnaam bestaat reeds, kies een andere”;
}
else
{
mysql_query (“INSERT INTO 3Cleden (Gnaam) VALUES (’$GnaamINPT’)”);
print “De gebruikersnaam $GnaamINPT is met succes toegevoegd!”;
}
?>
[/code:1:fabcb98698]

if ($ResultArray[Gnaam] == $GnaamINPT)

denk dat Gnaam tussen " " moet en dat je vergeten bent om $GnaamINPT een waarde toe te kennen

Laat maar, ik ben er al uit. In ieder geval bedankt voor alle moeite.