ik wil graag php installeren op mijn powerbook g4 (tiger), moet er apache geinstalleerd zijn of is er een aparte versie voor php voor OSX Client? Wat ik ook ergens had gelezen is dat php standaard geinstalleerd is maar slechts geactiveerd moet worden. Graag respons. Bedankt.
Staat al standaard op je Mac. Kijk even in je documentatie of zoek even op dit forum.
http://www.google.com/search?q=php+on+mac
Hier vind je hoe je PHP aan moet zetten:
http://www.sanbeiji.com/tech/tutorials/php/index.php
(4de link in Google)
thnx, ik heb het veranderd en bewaard. Kan helaas nog steeds geen php files lezen, is er nog iets met apache dat moet gebeuren? Heb het wel de opdracht gegeven te herstarten...
Allereerst moet Apache draaien, herstarten is hiervoor niet nodig, je kunt gewoon bij de systeemvoorkeuren onder delen de webserver starten. Volgens mij kun je de php-bestanden alleen werkend zien wanneer je de map als 'website' benaderd. Dus gewoon de bestanden in je browser openen door er naartoe te bladeren werkt niet. Je kunt of het ip-nummer van je computer voor de buitenwereld invoeren, dan zoekt de browser naar de index.php of index.html in je webpagina-map. Of je moet localhost invoeren in je url-balk. Overigens staat in het voorkeurenpaneel onderin een snelkoppeling naar je eigen website.
Als je ook MySQL wilt draaien is MAMP het makkelijkst. Gewoon Apache/php/mysql aanzetten en als je het niet meer nodig hebt eenvoudig uitzetten. Geen moeilijke installatieprocedures. http://www.mamp.info/
fantastisch, dit werkt geweldig. phpMyAdmin is ook gelijk geinstalleerd. Super. Bedankt
Voor PHP hoef je niet perse apache te gebruiken. Er is ook een commandline interpreter voor. Daar kun je alles over op de site van php vinden.
Hey,
Ik ben volledig nieuw op gebied van php. Ik heb me een boek aangeschaft met wat verdere uitleg in.
Nu zit ik met een probleem. Ik heb MAMP gedownload, geïnstalleerd en Apache en MySQL werken. Ik heb een startoefening uit m’n boek gemaakt en opgeslagen als .php.
<html>
<head>
<title>Hello World in PHP</title>
</head>
<body>
<?php
for ($i= 1; $i<8; $i++) {
echo ("<font size=" . $i . “>Hello world</font><br>”);
}
?>
</body>
</html>
In het boek staat er duidelijk in dat je het bestand moet opslaan in de juiste map. Het staat uitgelegd voor Windows. Waar moet ik m’n bestanden opslaan?
Greetz
In het kort, hiermee moet het lukken :
Download Apache 2 en complete php.
Installeer deze.
Zorg dat Apache 2 aanstaat (configuratie zit erbij, zit dan mooi ook bij je Tiger Configuration)
Lees de readme zeer goed, je moet namelijk een configfile aanpassen (staat zeer mooi uitgelegd)
En je php documenten plaats je dan onder
Macintosh HD/Library/Apache2/htdocs
Zet dan ook de permissions voor deze map op read&write voor iedereen
En dan in je browser ga je naar localhost, of als je met mappen werkt voor verschillende sites, kan je ook direct
dit werkt eigenlijk ook met localhost maar ja.
En that should do the trick.
Heb alles mooi kunnen installeren. Ik vind alleen niet terug wat je bedoelt met [i:c7743c4668]Lees de readme zeer goed, je moet namelijk een configfile aanpassen (staat zeer mooi uitgelegd)[/i:c7743c4668]
In de Read Me First vind ik alleen info over wat er verandert is. In de install guide vind ik ook niet direct wat je bedoelt.
Greetz
[quote:83023d1c7e="Velonomika"]Heb alles mooi kunnen installeren. Ik vind alleen niet terug wat je bedoelt met [i:83023d1c7e]Lees de readme zeer goed, je moet namelijk een configfile aanpassen (staat zeer mooi uitgelegd)[/i:83023d1c7e]
In de Read Me First vind ik alleen info over wat er verandert is. In de install guide vind ik ook niet direct wat je bedoelt.
Greetz[/quote:83023d1c7e]
Is die van php geloof ik , je moet een configfile aanpassen voor je localhost enzo, maar ik denk dat dit niet nodig is indien je 127.0.0.1 gebruikt…
Het is gelukt. De test is goed verlopen, ook die kleine startoefening werkt. Moet alleen nog uitzoeken hoe je zoiets online zet. Das voor morgen.
Greetz
[quote:cf32dcb890="Velonomika"]Hey,
In het boek staat er duidelijk in dat je het bestand moet opslaan in de juiste map. Het staat uitgelegd voor Windows. Waar moet ik m’n bestanden opslaan?
Greetz[/quote:cf32dcb890]
In library->apache2->htdocs
En dan localhost in je browser typen om naar de index.html / index.php te gaan
[quote:e0d263e9d2="Martiniman"][quote:e0d263e9d2="Velonomika"]Hey,
Greetz[/quote:e0d263e9d2]
In library->apache2->htdocs
En dan localhost in je browser typen om naar de index.html / index.php te gaan[/quote:e0d263e9d2]
zeer correct… nu hij het Nog eens gehoort heeft zal hij het wel zeker weten zeker :?
@ chasnam: Sorry, je bericht niet helemaal gelezen. Maar goed, dat 127.π.√.02 adres dat is ook zo lastig.
Hoe meer uitleg hoe beter! :lol: Zit nog met een vraagje, tis waarschijnlijk een rare. :innocent:
Het boek helpt me goed vooruit en ik heb al een formulier gemaakt in html met een form_get.php. Dus als je het formulier invult krijg je een antwoord. Heel mooi. Maar hoe krijg je nu zoiets online. De html-pagina zwier ik met Transmit op m’n site en dat werkt, maar wat doe je met dat php-document? Daarin ben ik nog helemaal niet mee.
Greetz
Bij ServerLogistics heb ik MySQL afgehaald. Onder systeemvoorkeuren zie ik dat dit werkt. Via de terminal kan je je database aanmaken. M'n boek helpt me hier niet bij. Volledig gericht op Windows. Iemand die me op weg kan helpen?
Greetz
phpmyadmin
[quote:327a1e9828="Larz"]phpmyadmin[/quote:327a1e9828] Iets meer uitleg a.u.b. Ben hier echt volledig nieuw in. :innocent: