PHP leren, hoe aan te pakken?

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik pogingen aan het doen iets te begrijpen van PHP. De simpele dingen zoals variabelen verzenden kan ik wel, erg leuk allemaal, maar ik wil toch echt wat verder dan dit komen. Ik volg nu tutorials (van phphulp.nl) maar daar staat alles maar heel mager uitgelegd, ik typ alles nu braaf over wat er in de tutorial staat, maar er staat weinig uitgelegd over wát ik nou aan het typen ben. Dus tot nu toe is het meeste nog abracadabra voor mij.
Mijn vraag aan ervaren PHPers is; hoe hebben jullie deze taal geleerd? Misschien een boek? Zo ja, welk boek is aan te raden?

Alvast bedankt voor de (hopelijk) vele tips ;-)!

P.s. ik ben wel bekent met HTML en Flash Actionscript…

ik zou zeggen: veel proberen, lekker klooien domme vragen stellen op vele forums enzo... zo heb ik het in ieder geval geleerd. Als je de basis een beetje door hebt is het misschien een leuk idee (heb ik in ieder geval gedaan, en daar heb ik heel veel van opgestoken) om een standaard phpbb forum compleet aan te passen aan je eigen wensen... stukje bij beetje... eerst uitvogelen hoe de templates werken en daar dingen in veranderen, dan uitvogelen hoe de database werkt, en kijken of je er extra dingen in kan verwerken zoals bij iemands profiel zorgen dat er een aantal fotos geüpload kunnen worden, en zo verder... verzin het zo gek als je wil en vogel het uit! steeds als je weer wat bereikt hebt back je het up, en dan ga je met je volgende aanpassing beginnen, mocht je het volledig verneuken ga je weer verder met de oude versie...

Ik heb dan toevallig een forum gebruikt ooit (is overigens nooit online gekomen omdat ie na een tijdje té gepimpt was) maar er zijn heel wat standaard php scripts waar je veel van kan leren. Zeg nooit dat je het zelf gemaakt hebt, maar leer van de dingen die je ziet, en probeer er achter te komen waarom dingen op een bepaalde manier zijn geprogrammeerd.

Voor veel standaard scripts en tutorials kijk ik zelf vaak op hotscripts.com (ook voor javascript, actionscript, xml en al die andere programmeertalen)

wie weet heb je er wat aan!
succ6 met leren, en neem eens contact met me op als je een pro bent, want ik kan altijd webdesigners gebruiken :slight_smile:

Hoi svdf, Heel erg bedankt voor je tips! Ik ken nu wel redelijk de basis (teminste als ik denk te weten wat de basis is ;)), en ben dan nu ook vol op bezig met php scripts te editten en zoveel mogelijk 'systeempjes' (zoals bestanden uploaden, txt bestanden inladen, inloggen etc) allemaal bij elkaar te voegen. Alleen ik krijg heel erg vaak een error waar ik dan totaal niet meer uit kom, helemaal vast loop en 't script aan de kant gooi en er niet meer naar omkijk, teminste voor een dag niet, en dan er weer naar kijken om er vervolgens wéér niet uit te komen.. Heel frustrerent is dat. En om nou elk script te gaan posten vind ik ook vervelend want dan heb ik al snel 't gevoel dat ik andere mensen tot last ben. Ik wil graag van m'n fouten leren en m'n doorzettingsvermogen is redelijk groot, alleen ik kan de fouten dus echt niet vinden. Nu heb ik dus scripts met fouten die ik niet kan vinden, haha. Ik ben wel voorn' plan om serieus aan de gang te gaan met PHP want het is volgens mij enorm handig.

Verder… Weet iemand of er ergens een lijst online staat met alle tags van PHP met beschrijvingen met wat je ermee kan doen?

Nogmaals duizendmaal dank!

ik ben als eerste begonnen met een nieuwsscriptje... ik snapte er geen drol van, ik veranderde net zolang iets todat ik tekst zag... ik wou namelijk iets veranderen maar ik zat de namen van de variabelen te veranderen en toen werkte het voor geen meter meer... toen heb ik het boek 'Basiscursus PHP 5' gekocht voor 20 euro en daar beginnen ze redelijk met de basis, eerst is echo'n, dan een for lus maken dat de font size elke keer met 1 verhoogt word. Arrays, een ledenbestand in mysql, hoe je ze kan verwijderen, editten, if else lusjes, login, etc. Allemaal simpel uitgelegd met een goede analyse wat er elke regel gebeurt aan het begin, later in het boek laten ze dingen weg omdat je dat dan al moet weten.

Er zijn tal van boeken die ook goed zijn, dit is er 1 die ik heb en het bevalt me wel goed.
Alhoewel ik er nog wel een keer 1 wil kopen met meer geavanceerde dingen, zoals veilig inloggen. Met iets meer functies, het is allemaal wel op php.net te vinden maar (meestal) met een korte uitleg waar ik soms de balle van snap.

Echoën lukt allemaal prima. Een emailformulier lukt me nog wel maar daar blijft 't ook bij. Maar het komt er dus op neer dat ik boeken moet gaan kopen? Ik heb het niet zo op 'uit boekjes leren', maar als dat dé oplossing is dan zal ik me daar heilig aan overgeven ;)

Hoe is het verder afgelopen met je nieuwsscript?

[quote:15fb6be2fb="Rimsic"]ik ben als eerste begonnen met een nieuwsscriptje... ik snapte er geen drol van, ik veranderde net zolang iets todat ik tekst zag... ik wou namelijk iets veranderen maar ik zat de namen van de variabelen te veranderen en toen werkte het voor geen meter meer... toen heb ik het boek 'Basiscursus PHP 5' gekocht voor 20 euro en daar beginnen ze redelijk met de basis, eerst is echo'n, dan een for lus maken dat de font size elke keer met 1 verhoogt word. Arrays, een ledenbestand in mysql, hoe je ze kan verwijderen, editten, if else lusjes, login, etc. Allemaal simpel uitgelegd met een goede analyse wat er elke regel gebeurt aan het begin, later in het boek laten ze dingen weg omdat je dat dan al moet weten.

Er zijn tal van boeken die ook goed zijn, dit is er 1 die ik heb en het bevalt me wel goed.
Alhoewel ik er nog wel een keer 1 wil kopen met meer geavanceerde dingen, zoals veilig inloggen. Met iets meer functies, het is allemaal wel op php.net te vinden maar (meestal) met een korte uitleg waar ik soms de balle van snap.[/quote:15fb6be2fb]
Wat is het ISBN nummer van dat boek? Is die nog ergens te koop? PHP moet ik zeker nog een keer leren.

Die basiscursussen zijn erg bekent en zeker wel bij de Bruna te koop ofzo.

Of bij Bol.com
ISBN: 9039522642

klopt... ik heb het ook niet zo met boekjes maar met php of andere programmeer talen, opmaak talen (css en html heb ik niet uit een boek) Maar het is altijd makkelijk om iets achter de hand te hebben om terug te zoeken. Op het internet staan veel scripts met meestal wazige uitleg. In een boek nemen ze wat meer tijd voor je.

Ohja in dat boek van mij gaan ze eerst uitleggen hoe php werkt… server installeren etc.
Je wordt er geen PRO van, dat zegt het boek zelf ook. Maar dat kan ook bijna niet in 1 boek om van n00b naar pro te gaan.

Ik heb het grootste gedeelte zelf geleerd. Het is ook een beetje een kwestie van een doelstelling hebben. Je moet niet direct iets groots willen maken. Zo moesten wij voor school bijvoorbeeld een bmi meter maken. In een formuliertje geef je een lengte en een gewicht op. Vervolgens moest dat door een rekensommetje bmi = gewicht(kg) / (lengte(m) * lengte(m)). Dan moest er een melding gegeven worden aan de hand van het bmi. minder dan 20 is te licht, tussen de 20 en 25 is goed, tussen de 25 en 30 is te zwaar en boven de 30 kun je misschien beter naar de doktor.

Daarna heb ik voor mezelf een rekenmachine gemaakt, in een waarschijnlijk vrij omslachtige manier en met tabellen, maar het werkt prima. Op die manier krijg je inzicht in dingen. Het bedenken van een doelstelling is alleen niet altijd even makkelijk. Steeds als ik iets niet snap pak ik Google er bij. Bepaalde dingen zul je misschien niet (zo snel) kunnen vinden, maar daar hebben we hier het webontwikkeling forum voor :slight_smile:

Nee dat verwacht ik ook eigenlijk niet ;) Ik heb nu het boek 'Leer jezelf PHP in 10 minuten' en 'PHP &MySQL voor dummies' gekocht.

[quote:2211aa75e2="woopz"]Die basiscursussen zijn erg bekent en zeker wel bij de Bruna te koop ofzo.

Of bij Bol.com
ISBN: 9039522642[/quote:2211aa75e2]
Ah bedankt, ik zal morgen even kijken bij de Donner*) daar hebben ze toch ook wel die boeken?

-edit-
oh ja, ik zie ze nu op de site van Donner. :slight_smile:
Ik neem dan gelijk een boek over Flash mee.

Ga gewoon ff naar de bieb en kijk wat ze daar voor een boeken hebben ;)

Ik heb de basis geleerd met "Leer jezelf makkelijk PHP". Vanuit eerst de basis van functies classes en syntax ga je uiteindelijk een webwinkel maken icm MySQL. Niet dat ik een winkel heb gebouwd, maar het gaf goed inzicht in veel soorten problemen die ik met PHP wilde oplossen.

Net als vele anderen heb ik ook al doende PHP geleerd, maar ik heb ook veel geleerd van mijn collegaatje. Op [url]http://www.w3schools.com[/url] staat heel erg veel over verschillende programmeertalen, maar ook over PHP en SQL. En er is zelfs [url=http://www.pearsoneducation.nl/dummies/boek1dum.asp?isbn=904300961X]PHP en MySQL voor Dummies[/url] :D