(php/MySql) Webwinkel, evt zelf bouwen?

hallo,

er zit misschien een opdracht aan te komen, waarin er een webwinkel neergezet moet worden. Ik weet dat er hier een paar kant-en-klare systemen voor zijn, maar ik zat te denken of ik dit misschien zelf ook kan maken. Ik kan redelijk overweg met php en mysql (toevoegen, opvragen, bewerken, mailen) en volgens mij zal het geen extreem uitgebreid gebeuren worden.
Wat mijn idee is: Alle artikelen (per soort) in een database zetten, als de klant iets wil bestellen doorsturen naar een mail-formulier, eigenaar ontvangt het mailtje en verzorgd de rest. Zie ik nu heel veel over het hoofd? Volgens mij is het zo namelijk wel redelijk aan te pakken, maar ik heb nog geen ervaring met internet-verkoop etc. Iemand tips?

Alvast bedankt,

J.

Verkijk je er niet op. Ik heb op school de opdracht gekregen een webwinkel te maken. Het grootste probleem was dat ik nog niets wist van PHP en MySQL en bijna niks van actionscript (ja, het moest met Flash, leuke uitdaging toch?).

Toen na 10 weken de (2e) projectperiode voorbij was had ik nog bijna niks. Daarom werd het project 10 weken verlengd (3e periode), maar dat was ook niet genoeg. Nu zit ik in de laatste (4e) periode van het schooljaar en ben ik bijna klaar. Toch al weer een paar weken bezig geweest, maar ik ben er bijna…

[quote:fa9a85febb="JaZ86"]....verhaal.....[/quote:fa9a85febb] Zo zou je het erg plat kunnen doen ja. Nog een paar tips:

Zorg er in iedergeval wel voor dat de gegeven van een bestelling opgeslagen worden in de mysql database. Email is niet een betrouwbaar medium, als er ook maar 1 mailtje niet aankomt kan je al vervelende situaties krijgen bij een bestelling.

Wanneer er een bestelling geplaatst wordt, maak een volledigge kopie van de artikellen voor de rekening die je opslaat. Als je dit niet doet en je verandert een prijs in de webshop dan kloppen ineens al je rekeningen niet meer.

kijk! Daar zit inderdaad wel (flink) wat in! ik heb zelf nog geen contact met diegene gehad (komt nog, beetje via-via :)), dus ik weet nog niet hoe complex het gaat worden. Als het niet extreem veel producten zijn ga ik het er denk ik wel op wagen!

meer tips zijn uiteraard nog welkom.

http://mamboforge.net/softwaremap/trove_list.php?form_cat=348

Bij CMS systemen zijn er al veel componenten die een complete shop kunnen inbouwen. Hoef je alleen maar wat te tweaken.

je kan het zelf maken, maar denk er aan dat het vele, vele uren gaat kosten. Een winkel zit qua veiligheid (betalingen, bestellingen, privacy) en qua juridische eigenschappen (garantie, omruilen, terugzenden, privacy van gegevens opslag) nogal ingewikkeld in elkaar.

Je moet dus een ijzersterk systeem maken dat veilig is en waarbij je niet in de eerste week al 10 klanten hebt die een klacht indienen en 20 hackers die voor een adresje in Indonesie 10.000 produkten bestellen, zonder ervoor te betalen.

Pas maar op met het aanvaarden van zo'n opdracht, zeker als je nog zo weinig ervaring hebt.

Een webshop is op zich niet super complex en kan eigenlijk zeer simpel gemaakt worden. Er zijn echter wel enkele factoren die mee gaan spelen: oa de beveiliging is een heikel punt.

Als iemand die webshop gaat misbruiken door beveiligingsfouten, dan zou het best kunnen dat de eigenaar aan jouw deur komt aankloppen. Zelfs als vriendendienst moet je daar mee opletten!

Ik heb zelf net een groot project achter de rug (bestelsysteem met boekhouding) en heb daar toch wel enkele weken aan bezig geweest. Het is voornamelijk de ervaring die er voor zorgt dat je project snel vooruit gaat.

Uiteindelijk moet je ook zorgen voor een zeer flexibel systeem: het aantal producten of aantal klanten mag er eigenlijk niet toe doen. Zeker niet als je van plan bent het geheel te onderhouden en je jezelf werk wil besparen. Verder moet het ook gebruiksvriendelijk zijn voor de eigenaar: producten toevoegen, prijzen wijzigen,… allemaal functies die je moet maken én die goed beveiligd zijn!

In alle geval veel succes als je de opdracht aanvaardt!

dát... is inderdaad iets waar ik niet erg bij stil heb gestaan. Met beveiliging etc heb ik dus helemaal geen ervaring. Misschien is het inderdaad slimmer om voor een kant-en-klaar systeem te kiezen. Bedankt voor de info!

een goed voorbeeld van een kant en klaar systeem is osCommerce (www.oscommerce.com). dit is degelijk systeem met goede beveiliging qua betalingen / gegevensopslag / etc. en het is lekker vlot. het enige nadeel vind ik de layout van de shop, maar dat is natuurlijk aan te passen.

Ik heb onlangs een webwinkel gemaakt met osCommerce, en dat werkt uitstekend.

je kan ook veel doen met paypal, bekijk dat ook is :)