PHP script om spaties in string om te zetten naar %20?

Wie is er een beetje handig met php? Ik heb een simpele "include" pagina gemaakt welke ik ga gebruiken voor mijn nog op te zetten Top 40/50 pagina.

Daarin geef ik drie variabelen op; $artist, $songname en $kind, waarmee ik dat uiteindelijk de Top 40/50 lijst op ga bouwen. Het is de bedoeling dat $songname ook meteen de filename wordt, met daaraan vast dan weer $kind omdat ik zowel mp3 als mp4 gebruik. De routine checkt dan ook of de file er wel is en geeft afhankelijk daarvan een link of een melding “niet beschikbaar”.

De server (of browser) heeft echter moeite met links met spaties erin, dus ik zoek een simpele php routine die een 4e variabele $filename aanmaakt vanuit $songname, maar dan met %20 op de plek van spaties.

Voorbeeld:

$songname = “The Anthem 2003”
(routine)
$filename = “The%20Anthem%202003”

Ik krijg dit maar niet voor elkaar!!! :oops:

[b:e7099f15ce]Kan iemand die handiger is met php voor mij even een routine in elkaar kleunen welke uit een string een nieuwe maakt met %20 op de plek van spaties?[/b:e7099f15ce]

:oops: :oops: :oops:

Doe 't dan meteen goed, gebruik de functie:

[code:1:ef771e8cdb]urlencode($string)[/code:1:ef771e8cdb]

Zie ook deze pagina.

[quote:d5d65424aa="Adriaan Mol"][code:1:d5d65424aa]urlencode($string)[/code:1:d5d65424aa][/quote:d5d65424aa]

:stuck_out_tongue: Hoe is het mogelijk! Eén woordje extra en mijn probleem is opgelost! :smiley: Da’s het nadeel als je jezelf php hebt aangeleerd door naar code van anderen te kijken en nooit eens een boek te lezen…

Ik had al moeilijk zitten doen met het bepalen van de lengte van een string, een loop maken die hem doorloopt en dan kijkt of een karakter een spatie is etc, etc, etc…

Dit is DE oplossing die ik zocht… heb alleen nog bijna een kwartier zitten kutten om uit te zoeken waarom 'ie bleef beweren dat “This+Love+Is+Real” niet te vinden was voordat ik me realiseerde dat ik die nog niet op mijn server had staan maar alleen maar lokaal. :stuck_out_tongue: “Call me stupid!”

Bedankt voor de tip en de (leerzame) link.

[quote:e363a45cd2="iRuben"]Da's het nadeel als je jezelf php hebt aangeleerd door naar code van anderen te kijken en nooit eens een boek te lezen...[/quote:e363a45cd2]

Adriaan is handig als hell en weet volgens mij verschikkelijk veel van PHP. Maar hem beschuldigen van het lezen van een boek hierover gaat te ver. Neem dat terug! :wink:

(Adriaan heeft mij ooit verteld dat het lezen van studieboeken over programeren en internettechnieken niets is voor hem.)