php upload... rename bestandsnaam

Hallo, ik zit met een uploadprobleempje.

Als “test.doc” al bestaat zou ik willen dat deze wordt herbenoemd naar “test2.doc” of met de date functie “test2005-05-31.doc”
In iedergeval: als’tie maar een andere naam krijgt en niet het originele overschrijft.

[code:1:b491927186]if (($_FILES[‘document’])) {
$uploadDir = “upload/”.$_POST[‘uploadDir’];
$uploadFile = $uploadDir . $_FILES[‘document’][‘name’];
if (!file_exists($uploadFile)) {

move_uploaded_file($_FILES[‘document’][‘tmp_name’], $uploadFile);
} else echo “nu weet ik het niet meer”;[/code:1:b491927186]

Kan iemand mij helpen?
bvd

Ehm, kun je achter 'move_uploaded_file() niet gewoon $uploadFile . "2" o.i.d. neerzetten? Of van tevoren vast even de nieuwe bestandsnaam in een variabele zetten en die 'uploaden'?

zoals Anubiz zegt :lol:

de tweede parameter van move_uploaded_file is je bestemming, dus als je daar die nieuwe bestandsnaam opgeeft, krijgtie die naam.

voorbeeldje :

[code:1:0e66a3212a]
if (($_FILES[‘document’])) {
$uploadDir = “upload/”.$_POST[‘uploadDir’];
$uploadFile = $uploadDir . $_FILES[‘document’][‘name’];
if (!file_exists($uploadFile)) {

create new filename with year, month, day, hour, minutes, seconds

$new_file_name = $uploadFile . date("YmdHis");

move uploaded file from tmp_name location to $new_file_name location

move_uploaded_file($_FILES[‘document’][‘tmp_name’], $new_file_name);
} else echo “nu weet ik het niet meer”;
[/code:1:0e66a3212a]

Met iets als: [code:1:9d3b0e7143]if (($_FILES['document'])) { $uploadDir = "upload/".$_POST['uploadDir']; $uploadFile = $uploadDir . $_FILES['document']['name']; $countDuplicate=0; while(file_exists($uploadFile)) { $countDuplicate++; $uploadFile=$uploadDir . $_FILES['document']['name'] . "-" . $countDuplicate; } move_uploaded_file($_FILES['document']['tmp_name'], $uploadFile); } [/code:1:9d3b0e7143] krijg je bijna dezelfde werking als in de Finder bij het downloaden van bestanden waarvan de bestandsnaam al bestaat....

Bedankt, ik heb voor de optie van PeterMeeuwsen gekozen. In verband met lange bestandsnamen zoals: Curriculum-Vitae-pietjan-klaassen.doc Met datum en tijd erbij wordt'ie wel erg lang

Alleen zo zet -1 achter de .doc en is de extensie niet herkenbaar door het prog

[code:1:a22796fba0]$uploadFile=$uploadDir .$_FILES[‘document’][‘name’] . “-” . $countDuplicate;[/code:1:a22796fba0]
Dus heb ik er dit van gemaakt

[code:1:a22796fba0]$uploadFile=$uploadDir .$countDuplicate. “-” . $_FILES[‘document’][‘name’];
[/code:1:a22796fba0]
Nu wordt dat: 1-Curriculum-Vitae-pietjan-klaassen.doc

Maar allemaal bedankt

[quote:c534882454="henque"]Alleen zo zet -1 achter de .doc en is de extensie niet herkenbaar door het prog[/quote:c534882454] oeps, daar had ik zo snel niet aan gedacht, maar goed opgelost! :)