php vraag

Hoi,

Ik moet in het volgende file kijken om de GD library te activeren:

/usr/local/php5/lib/php.ini

maar als ik dat in de terminal intik dan krijg ik de melding:

-bash: /usr/local/php5/lib/php.ini: Permission denied

wat zou het kunnen zijn, wat moet ik doen?
(permissies heb ik al hersteld)

Groet,

W.

De file is beveiligd (dus je kunt er niets aan veranderen als gewone gebruiker, alleen als root)

dus is sudo je vriend (tijdelijk root zijn), in de terminal als volgt

[code:1:951f379456]sudo hetcommandodatjewiltdoen[/code:1:951f379456]

Of indien je net als ik terminalvrees hebt, gewoon lekker inloggen als root. Inlogaccount is aan te maken in Netinfobeheer. Raar ding uberhaupt dat Terminal. Misschien leuk voor geeks, maar toch enorm DOS ouderwets. Ingelogd als root kun je het bestand in iedere tekstverwerker openen en aanpassen.

[quote:39415f020a="Martiniman"] Raar ding uberhaupt dat Terminal. Misschien leuk voor geeks, maar toch enorm DOS ouderwets. [/quote:39415f020a]

:smiley:

Het voordeel aan het rare ding is dat je duidelijk weet da je root bent voor het ding wat je wilt doen, als je namelijk inlogt als root ben je root voor alles wat je doet. Dus stel dat je epr ongeluk iets verwijdert waar je normaal geen rechten op hebt ben je erbij.

En DOS is een slechte kopie van UNIX, het is misschien ouderwets maar wel enorm krachtig (UNIX that is)

PS Er is nog een andere manier om het bestandje als root te openen in je teksteditor

[code:1:39415f020a]sudo open -a TextEdit[/code:1:39415f020a]

Dan opent ie TextEdit en heb je root mogelijkheden

PS Er is nog een andere manier om het bestandje als root te openen in je teksteditor

Code:
sudo open -a TextEdit

Dan opent ie TextEdit en heb je root mogelijkheden

Dit lijkt me het makkelijkst, maar ehh. moet ik dan op -a de filenaam php.ini zetten of hoe en wat moet ik nu precies intypen?

tnx.

W.

je kan ook met bbedit dit soort bestanden openen, bij het opslaan wordt er om je admin/root wachtwoord gevraagd.

voordat je als root gaat werken (wat nu ook helemaal niet moeilijk is maar kom..)

Doe eens appeltje + i , of command + i, staat op zelfde toets, weet niet welke van de twee het eigenlijk is… En kijk eens bij file info of iedereen wel Read & Write permissies heeft…

En pas dat dan toe op de hele map.

Als je Text Edit geopend hebt als root (dus met sudo open -a TextEdit) kun je gewoon in TextEdit pakken Open en dan het php.ini bestandje pakken en bewerken en weer saven

PS je kunt ook andere programmas zo openen bv sudo open -a BBEdit

sorry dat het zo lang geduurd heeft, maar ja de feestdagen he ;-)

ALs ik tekstedit met root eigenschappen heb geopend kan ik met “open” die php.ini helemaal niet zien. Ook met find zie ik de php.ini nergens.

Hum…wat nu?

Groet,

Wouter

[quote:5b6fcca9e6="WallytheShark"]ALs ik tekstedit met root eigenschappen heb geopend kan ik met "open" die php.ini helemaal niet zien. Ook met find zie ik de php.ini nergens.[/quote:5b6fcca9e6] Probeer het eens met TextWrangler of BBEdit, daarmee kan ik de meeste 'protected' documenten openen. Weet je zeker dat php.ini wel bestaat?

[quote:fc6d762b9d="WallytheShark"]sorry dat het zo lang geduurd heeft, maar ja de feestdagen he ;-)

ALs ik tekstedit met root eigenschappen heb geopend kan ik met “open” die php.ini helemaal niet zien. Ook met find zie ik de php.ini nergens.

Hum…wat nu?

Groet,

Wouter[/quote:fc6d762b9d]

Ik ben het met Wouter eens, erg duidelijk zijn jullie niet. Als je met open -a TextEdit de editor op start, hoe open je dan in hemelsnaam een file die in /usr/local/lib/ staat? Dat kan je helemaal niet bij file open kiezen, je kan niet naat dat pad toe…

Okay, ik heb em door. Start TextEdit op via de terminal en kies open file en doe dan <cmd><shift>g dan kan je wel bij die files komen, dus...

open -a TextEdit
File->Open (menu)
<cmd>-<shift>-g
type /usr/local/php5/lib/php.ini

Dan kan je de file editten.

Grom lijkt leuk, maar hij vertikt het om te saven. Ik wordt hier gek van, ben al een avond bezig om effectief een ; te verwijderen in de php.ini file. Kan dat nou niet wat eenvoudiger?

al geprobeerd met? [code:1:74198d052c]sudo open -a TextEdit [/code:1:74198d052c]

zoals al eerder opgemerkt, met bbedit kan je gewoon alles openen en saven. je kan het pad aangeven bij file>open file by name en je kan ook hiddenfiles openen. bij het openen of saven wordt er om je admin wachtwoord gevraagd.