Piano opnemen met audio-interface, welke??

Ik ben van plan piano-muziek op te gaan nemen, zoals mij inmiddels duidelijk is lukt dat dus alleen met een versterker voor je microfoons (2 dus?) Wie heeft suggesties welke configuratie voor een beginner zoals ik interessant is, let wel met een kritisch oor. Of is mijn videoconverter al voldoende? Hoe doe ik dat dan?

Wie weet raad?

Ruud

iMac G4 / ADVC 110 / iPod 40GB

:?

Ik doe dat steeds met de ingebouwde mic van m'n iBook :D

De kwaliteit valt echt wel mee hoor! Ik gebruik het programma Audio Recorder, is gratis en neemt in realtime audio op in mp3, aac, apple lossless en nog andere formaten.

Beetje amateuristisch misschien, maar toch met best degelijke resultaten :slight_smile:

kijk eens naar deze intereface ... voor akoestische instrumenten een fraaie interface !

http://mhlabs.com/metric_halo/products/mio/uln2/

Wat voor mics ga je gebruiken ?

Ik zou eens gaan kijken bij digidesign. Je hebt al een m-box met twee zeer goed werkende pre-amps voor tussen de 500 en 600 euro. Als bonus krijg je er ook nog eens een zeer professioneel werkend software pakket bij; Pro Tools. Je hebt dan direct alles voorhanden om er iets heel moois van te maken....

Deze is ook heel fijn:

[img:1d2eee4cc6]http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/firewire_410.jpg[/img:1d2eee4cc6]

Informatie kan je hier vinden. Ik heb de mijne €499,00 betaald.

Heb ik. En hij is fijn. Moet je er nog twee Rødes voor in je piano bij hebben (fijne microfoons voor niet teveel geld). Neumanns zijn ook fijn, maar kosten een lieve duit.

Als je niet te veel geld uit wilt geven is "studio project" ook een goed alternatief. heb zelf b2, c1 en c3. Bevallen allemaal goed. Ik zou voor de b1 gaan, kost helemaal weinig. http://helios.nl/productinfo/studioprojects/studioprojects.htm

ik ben ook erg enthousiast over de Studio Projects microfoons. (heb 2 x C1). Neumann KM184 geven wel absoluut meer openheid en detail in het stereobeeld. qua interface kun je ook kijken naar de presonus firebox.

in ieder geval is de keuze van de microfoons belangrijker dan de interface. om het scherp te stellen: 2 neumanns via een mengtafeltje rechtstreeks in de audio in van je mac geven een beter resultaat dan samsom microfoons via een interface van 1000 euro.

en verder veel experimenteren met microfoonplaatsing!

Voor dit soort klussen kan je ook dure microfoons (bijv. Neumanns U-87) huren, bijvoorbeeld bij europe audio rent in maarssen zitten ze, geloof ik (www.eavr.nl).

tav. microfoonplaatsing, je zou bijv. 2 mikes kunnen gebruiken 1tje voor close miking en 1tje die je wat verder ophangt (hangt een beetje af van de akoestiek/ ruimte) waarin je opneemt.

of 2 mikes, waarbij je 1 voor het basregister gebruikt en de ander voor de hoge tonen, zodat je een mooi stereobeeld krijgt…

Gooi iig de klep aan de bovenkant van de piano open (indien mogelijk)

gaat het om een piano of een vleugel?

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels een M-AUDIO Mobile pre USB, voorlopig met één B1 van Behringer. Zojuist de eerste testjes gedaan: veel belovend, maar de juiste instelling/opstelling nog zoeken.

Ik wil straks naar 2 microfoons toe, maar het eerste begin is er!

Ruud

Probeer een andere microfoon in de zelfde prijsklasse er naast te proberen. Kan je het verschil horen. Ik zou mijn geld niet aan Behringer microfoons uitgeven.

Ik heb een M-Audio hier staan die je aan kan sluiten op GarageBand Die heb een USB aansluiting Mischien is dat wat :apple:

Wat betreft microfoons: De AKG C 1000 is me altijd erg goed bevallen voor piano-opnamen. Plaatje: http://www.musik-service.de/ProduX/Recording/Mikrofone/AKG_C1000_S_MK3.htm

Nu bij Dirk Witte gezien voor EUR 199. Tekstje van internet:
Akg C1000
(Super)cardioïd. gebruik : 5 a 200 cm.
Populaire, al wat oudere (electret)kondensator / hoger uitgangsvolume / xlr.
Kwetsbaar in vergelijk dynamisch mic.
All-round microfoon met onvervalst `kondensator-geluid’. erg populair gezien de
uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. D.m.v. extra ‘kapseltje’ keuze uit cardioïd of
super-cardioïd. Erg geschikt voor opname van zang/koor/overhead drums/snare,
akoestische instrumenten/spraak. Werkt uitstekend en op specificatie met 'n 9 volts batterij.

NIET kopen: De Rode NT4 stereo microfoon. Eerst omdat deze een vast 90graden stereo-opstelling heeft, en kwalitatief minder dan bijv. bovengenoemde AKG C-1000. Het enige handige aan de NT4 is dat ie portable is, even snel met een mini-jack aan een portable-datje of minidiskje hangen, verder niet bijzonder.
Hoe dat met de andere Rode mikes is weet ik niet, ik lees hier wel positieve geluiden.