pikzwart

Hoe krijg je door en door en door zwart???

Ik heb ergens ooit gehoord dat je echt door en door zwart krijgt door: 30% cyaan en 100% zwart klopt dat? Want volgens mij kan je toch beter 100% van alles doen of krijg je dan echt zo’n klodder :)?

Dit geldt trouwens zowel voor printen als drukken.

Nooit alle kleuren voor de volle 100% doen. Dan krijg je teveel inktdekking en daar wordt de drukker en jij niet gelukkig van.

Je eerste optie is een redelijk goede. Gewoon wat meer cyaan er doorheen laten drukken dan kom je een heel eind in de richting. Bij alles 100% doen wordt het vies ipv zwart.

Inktlaagdikte op een drukpers zijn niet ongelimiteerd! Het hangt een beetje van het soort drukwerk af maar meestal houdt kleuropbouw voor de 300% op. Dit komt omdat de inkt te dik op elkaar gelegd wordt en dit wordt dus een kliederboel. Maar je hebt wel gelijk; als je onder een zwart vlak een (raster, ± 20%) kleur doet komt het zwart dieper over.

Bedenk wel dat als je bijv. diap teksten gebruikt deze risico’s lopen. Als het drukwerk maar even niet past, krijg je vage of onleesbare letters.

M.a.w.: bekijk goed hoe kritisch je je opstelt, en wie het moet verwerken. Het spreekt voor zich dat als je iets voor een krant maakt dit aan andere eisen moet voldoen als bijv glossy magazines ofzo.

Succes,
Marco

Ik heb vorige maand een omslag gemaakt met een achtergrond van Cyaan 30%, Magenta 30%, Geel 30% en Zwart 100%. Resultaat erg mooi en diep zwart, een vernislaag is wel een must. Drukker blij, ik blij.

Ik heb vorige maand een omslag gemaakt met een achtergrond van Cyaan 30%, Magenta 30%, Geel 30% en Zwart 100%. Resultaat erg mooi en diep zwart, een vernislaag is wel een must. Drukker blij, ik blij.

3 keer een omslag gemaakt? :DD

Dik boek geworden zeker :P Ik ben zelf drukker en 40% cyaan en 100% zwart is mooi diep zwart. 40% magenta met 100% zwart levert een warmer zwart op.

Onderbouwen is alijd beter..(zwarter) die 30 % waarden of wat meer onder zwart zijn prima Bepaalde RIPS voor bijvoorbeeld grootformaat printers hebben in hun print profiel voor bepaalde media ( fotopapier, Canvas, Bisonyl etc..) een inktlimieten tabel zitten ... m.a.w. mocht je alles 100% onderbouwen dan zal de RIP dit toch niet toestaan ( anders druipt de inkt van het materiaal af..) uiteraard kun je dit beter voor wezen en er bijvoorbeeld 40% cyaan onder te zetten

overigens maakt het ook nog uit wat voor druk en of print procedé je kiest… zeefdruk is bijvoorbeeld “zwarter” dan offset (de inkt dekt wat meer)
en met inkjet printers en digitale printers heb je nog grotere verschillen…

en let op… zoals Marco al schreef pas op met uitgespaarde (kleine fijne) letters in het zwart (diapositief) want als je alle kleuren gebruikt om zwart te onderbouwen en de drukker zit in één van deze kleuren ernaast te drukken dan is je diap tekst om zeep… dus bij twijfel alleen cyaan onder zwart
:roll: