pismo probleem!

een vriend van mij heeft een pismo (powerbook g3, 333mhz/512K cache/64MB+256MB/4GB HD/8MB Video/CDrom) overgekocht, alleen na een paar weken begonnen een paar probleempjes: het keyboard doet het niet meer. ik dacht dat het misschien aan de extra geheugenmodule zou liggen maar dit is niet het geval (zonder die doet het keyboard het ook niet), maar als ik een usb keyboard erop aansluti werkt hij perfect. het tweede probleem is dat volgens apple panther gewoon moet kunnen draaien op de machine: geen firmware update nodig. echter is hier het geval dat hij crasht tijdens de installatie en een vaag scherm met allerlei vreemde kleuren weergeeft...

wie kan mij in ieder geval met het eerste probleem helpen?

Helaas is dat geen pismo, maar een [url=http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g3/stats/powerbook_g3_333.html]lombard[/url]. Voorzover ik weet draait daar geen panther op.

Xpostfacto is het programma dat je wilt hebben..om op niet door apple ondersteunde machines OSX te installeren. Maar een g3 333mhz zou theoretisch toch panther aan kunnen . de 266 mhz g3 powerbook zou het volgens apple het niet doen( niet doen is een groot woord uiteraard)En alles daar boven vlgns mij wel(correct me if i'm wrong). Zoek het effe uit op de apple site. Maar ik heb in ieder geval op een 266 mhz g3 9500 met Xpostfacto jaguar succesvol geinstalleerd maar van panther ging ie over z'n nek. Dus het kan wel. Met google goed zoeken zal je wel helpen.

J.

bedankt voor de tips, maar het keyboard probleem is irritanter...weet iemand hoe ik dat kan oplossen? als ik het moederbord wil laten vervangen is het eigenlijk goedkoper om een ibookje te kopen...

Wanneer begon dit probleem en heb je geprobeerd het PRAM te zappen?

het begon zomaar...hoe doe ik dat?

opstarten met Command-Option-P-R

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

hoe kan ik dat doen als het keyboard het niet doet? ;P....met ee sub keyboard heb ik de appeltoets niet...

het resetten is gelukt met een extern keyboard, maar heeft geen resultaat bereikt...wat kan ik verder nog proberen?