pixels stuk iMac G4

Zit net 'ns goed naar m'n scherm (iMac g4 800) te kijken tijdens flurry: 2 subpixels stuk en 1 pixel helemaal. Heb nog garantie - weet iemand of dit uberhaupt tot reparatie / vervanging leidt? Ik heb 'm gekocht bij de Applestore.

Hey Tjerker, Wel klote ja! Net een nieuwe iMac en dan van die kapotte pixels! Maar maak je geen zorgen, als je nog garantie hebt dan krijg je gewoon een nieuwe, of ze nou een nieuw beeldscherm erop zetten of dat je een geheel nieuw systeem krijgt dat weet ik niet.. Waarschijnlijk dat eerste.. Succes!

:wink:

Via Applecare:

[quote:99ed14ce25]
Bij de huidige productiemethoden is een bepaald aantal pixelafwijkingen (pixels die altijd zijn in- of uitgeschakeld) toegestaan. Omdat er in de praktijk maar weinig perfecte active matrix-schermen worden gemaakt, hebben bijna alle schermen enkele pixelafwijkingen. Als alleen perfecte beeldschermen werden geaccepteerd, zou dit de prijs van de betreffende producten bijna verdubbelen. Dit geldt voor alle computers die zijn uitgerust met LCD-technologie, niet alleen voor Apple producten.[/quote:99ed14ce25]

…mmm[/i]

En toch.. Teruggaan ermee! Ik heb het een keer meegemaakt met een LCD-scherm, werd niet moeilijk over gedaan, kreeg meteen een nieuwe.. (Al was dit geen Apple-scherm maar een "NEC MultiSync LCD1525M") Dus.. Retour.. :wink:

Al in eerdere discussies is gebleken dat Apple niet zo happig is op het terugnemen van schermen met een paar kapotte pixels. Hun uitgangspunt is dat ze vervangen vanaf 5 kappote pixels. Misschien moet je effe een hamer pakken :wink: .

[quote:ef9255a907="Stof"]Hun uitgangspunt is dat ze vervangen vanaf 5 kappote pixels. Misschien moet je effe een hamer pakken :wink: .[/quote:ef9255a907]

Tja, die gedachte kwam ook in mij op. Maar weet iemand hoe je daadwerkelijk opzettelijk pixels stuk krijgt zodat je wel in aanmerking komt voor een nieuw LCD-scherm. Het klinkt werkelijk idioot dat iemand dit zou willen doen maar het feit dat Apple pas vervangt bij meer dan 5 dooie pixels is natuurlijk nog absurder.

Twee weken geleden heb ik een 17" iMac gekocht bij MacHouse in Woerden. Toen ik vroeg naar het pixel-probleem vertelden ze dat als ik thuis de computer uit de doos zou halen en er zouden een paar pixels stuk blijken te zijn, nou dan had ik gewoon pech. Kon ik hooguit bij Apple aankloppen en niet bij hun. Daarop heb ik afgedongen dat ik eerst het scherm mocht controleren voordat ik die betreffende iMac zou accepteren. En dat advies zou ik iedereen willen meegeven. Want je moet maar 2100,- euro’s uitgeven hebben, thuiskomen, dooie pixels in het scherm ontdekken en vervolgens te horen krijgen dat niemand er iets aan wil doen… :cry:

Ik weet het, ik heb het zelf ook met mijn iMac 800 G4 15", 1 dooie, recht in het midden, hij blijft rood branden, wat nouwelijks opvalt als je beeldscherm licht is, maar zodra hij op een screensaver gaat zoals bv flurry, dan zie je hem behoorlijk zitten.

Maar ook de mijne wouden ze niet inruilen… :x

Ok dit klinkt mischien raar, maar wij hebben het ook gehad met een powerbook. En toen kregen wij de tip om de pixel eruit te masseren. Dus zachtjes met je duim over de pixel wrijven. Het hielp voor één pixel de andere twee kreeg ik er niet uit.

in nederland zijn alle winkels verplicht om een scherm met 1pixelfout of meer te voorzien van een perfect scherm!!

stond een keer een artikel over op macfreak,… ik ga het even opzoeken!!

HS-L

[i:b87cf302ce][update: ][/i:b87cf302ce]
[size=18:b87cf302ce]HIERZO!![/size:b87cf302ce]

In Belgie willen ze minstens meer dan 3 dode pixels voordat ze het scherm vervangen...

als je dat stukje leest.. dan zie je dat het in nederland anders is.. :D

Ksnap eigenlijk niet waarom ze niet werken aan een produkt dat 100% garantie heeft en bij elke fout kan gerepareerd worden. Da zou toch eigenlijk wel logisch zijn, want op deze manier worden de klanten toch echt in het zak gezet. Ok, het staat dan wel tussen de kleine lettertjes maar toch kan ik hun niet gelijk geven om dat scherm niet te vervangen.

Persoonlijk vind ik ook wel een oplossing dat ze 2 reeksen schermen maken:
1: goedkopere versie die vanaf 3/5 pixels word vervangen.
2: iets durder vanaf 1 pixel vervangen.

Eigenlijk wel schandalig als je ziet hoeveel die powerbooks kosten en dat je dan nog geen zekerheid hebt dat het 100 % werkt.

[quote:077e59c6ac="HS-L"][size=18:077e59c6ac][url=http://www.macfreak.org/cgi/forums/topic.cgi?forum=16&topic=1992]HIERZO!![/url][/size:077e59c6ac][/quote:077e59c6ac]

lees dit nou ff!!

[quote:d60b0e11c9="LoveBug356"]

Eigenlijk wel schandalig als je ziet hoeveel die powerbooks kosten en dat je dan nog geen zekerheid hebt dat het 100 % werkt.[/quote:d60b0e11c9]

Even levelen… het komt nu ook niet zoveel voor dat er pixels verdwijnen. En het euvel van garantie & pixels is bijvoorbeeld bij Dell etc veel hoger. Weet ik van mijn PC kennissen.
Ze kosten misschien veel maar de kwaliteit is wel veel hoger dan bij de rest.

[quote:d56df9e2f5="HS-L"][quote:d56df9e2f5="HS-L"][size=18:d56df9e2f5][url=http://www.macfreak.org/cgi/forums/topic.cgi?forum=16&topic=1992]HIERZO!![/url][/size:d56df9e2f5][/quote:d56df9e2f5]

lees dit nou ff!![/quote:d56df9e2f5]

Heb het gelezen maar dit heeft niet veel waarde meer als je weet dat de commisie stopt op het einde van dit jaar en dat winkeliers dan niet meer verplicht zijn de regels te volgen. Dus vanaf volgend jaar moeten ze niet meer een scherm vervangen met 1 dode pixel. En kunnen ze terug hun eigen norm kiezen.
Of toch zolang er geen andere wet komt.

Met ingang van 1 januari 2003 bouwt de Stichting Computer Consument (SCC) haar activiteiten af. Consumenten die voor het eind van 2002 computerapparatuur bij een van de SCC-deelnemers (Dynabyte, Dixons, FunPrice Computers, Dixtone en de vestigingen van Electric City van Vroom & Dreesmann) hebben gekocht, kunnen in ieder geval in 2003 nog gebruik maken van de faciliteiten van de SCC, zoals het voorleggen van een geschil aan de Geschillencommissie Computers. De SCC was een initiatief van de vereniging voor computergebruikers HCC en de Consumentenbond. Zij werd in 1999 in het leven geroepen met het doel computerconsumenten zekerheden te bieden die zij anders niet zouden hebben, zoals duidelijke en consumentvriendelijke leveringsvoorwaarden, de zekerheid dat garantieverplichtingen zouden worden nagekomen wanneer een van de SCC-deelnemers failliet zou gaan en een goede en onafhankelijke geschillenregeling. Dit laatste werd bereikt door bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken de Geschillencommissie Computers in het leven te roepen. Uitspraken van deze geschillencommissie hebben geleid tot meer duidelijkheid in zaken waarover nog vaak onduidelijkheid bestond. Verschillende pogingen van de SCC het aantal deelnemende computerleveranciers uit te breiden, vonden nauwelijks gehoor. Vanwege dit gebrek aan belangstelling vanuit de branche heeft het bestuur van de Stichting Computer Consument besloten de activiteiten af te bouwen. Dit houdt in dat voor alle computeraankopen die dit jaar nog worden gedaan bij een van de deelnemende bedrijven de door de SCC geboden zekerheden blijven bestaan. Inclusief de garantie- en de geschillenregeling. FunPrice Computers heeft laten weten dat haar klanten ook na 1 januari nog gebruik kunnen maken van een onafhankelijke geschillenregeling. Daartoe zal het bedrijf zich aansluiten bij een van de andere geschillencommissies die onder de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken vallen.

bron : http://www.stichtingcomputerconsument.nl/

of kijk eens op MacOCX er bestaat al een tread over:
http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=5275

k*t... nog 1... heb er nu 4... morgen Applestore bellen...