Planet ADSL op OSX

Okay, aangezien ik mijn moeder eindelijk zover heb dat ze een nieuwe iMac gaat kopen gaan we natuurlijk over op OSX... nu hebben wij al sinds het begin begin ADSL en dat werkt prima met mijn iMac onder OS9... lol.. heb zelfs een auto-login scrip 'geschreven' met applescript..

maar HOE ga ik dit alles aan de praat krijgen onder OSX? Ik bedoel… hoe maak ik de tunnel verbinding? En hoe zit dit dat met PPTP (PPTP ja)??

Wat voor modem heb je? Als je via een ethernet modem gaat geen enkel probleem, met een usb modem heb ik geen ervaring.

Gewoon je modem tweaken, voor een goede handleiding zie:

http://www.bruring.com/nuke/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=listarticles&secid=2

Het voordeel hiervan is dat je altijd verbinding hebt en dus niet meer hoeft in te loggen, ik heb het zelf ook gedaan met mijn speedtouch home modem en het werkt perfect.

ik heb een alcatel speedtough home, ethernet dus. hoef ik dan niets te doen of moet ik nog steeds tweaken???

Tweaken is niet verplicht maar wel erg handig, het moet ook gewoon (zonder tweak) werken. Ik moet toegeven het heeft bij mij ook een tijd geduurd voordat ik het tweaken aandurfde maar eenmaal gedaan dacht ik "is dit alles" Het voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van software e.d. Je modem zelf maakt de verbinding, en je kan nog kiezen of je 'm altijd aan laat staan of dat ie moet inbellen op het moment dat jij gaat surfen.

ik snap overigens niets van die tweak... die is voor windows?!

wil dat ding wel tweaken, want er gaat hier een netwerk komen en wil wel met het modem als router werken en auto verbinding maken enzo... MAAR hoe de ik dat echt? en moet ik ermee wachten tot OSX of kan ik het nu al doen (os9)?

Nee tweaken is in feite in dit geval de router functie aanzetten die standaard wel in het modem zit, maar uitgeschakeld is.

vind dat auto-on en de router functie wel handig, dus dan zal ik moeten tweaken??

hoe lsuitik trouwens dan meerdere macs aan op het modem?

als je toch meerdere mac gaat aansluiten, koop je gewoon een router. Hier kan je meerdere macs of pc's aan hangen. OSX of OS9 maakt niet uit, op een router sluit je alles zo aan en het werkt. Zelfs windows gaat zonder problemen. Hoef je ook niet te tweaken, de router maakt de verbinding(vai PPTP) en die is dan altijd aan. Heb je ook de software en inlogscript op je imac niet meer nodig om "de tunnel" op te zeten.. Is veel handiger, en veiliger ook. Bij de meeste gangbare routers heb je ook gelijk een goede ingebouwde firewall

[quote:23344ea35a="EagerB0bNerd"]als je toch meerdere mac gaat aansluiten, koop je gewoon een router. [/quote:23344ea35a] Ten eerste dit kost geld, ten tweede er zit in het speedtouch modem ook een firewall, ten derde er is niets onveiligs aan.

Strifer, je kunt de commando’s gewoon via de Terminal in OsX ingeven.

goed.. een aparte router dus? dan sluit ik de lijn die nu vanuit mijn modem naar mijn imac gaat aan op mijn router en uit de router laat ik hem naar de imac, nieuwe imac en powerbook gaan??? en dit werkt zonder nieuwe instellingen en dergelijken??

en de wintel laptop van mijn ma kan er ook aan hangen?

Ik weet niet of je de Bruring site goed hebt bekeken, maar hier staat het volgende:

• Always On (De modem verzogt de verbinding, niet de pc).
  • Geen moeilijkheden meer met het instellen van de VPN verbinding (Deze is overbodig).
  • Platformonafhenkelijkheid (Vrijwel ieder besturingssysteem kan op deze manier verbinding maken met Mxstream).
  • De ADSL verbinding delen zonder actieve server (De modem fungeert als router).
  • Meerdere PC’s kunnen tegelijk gebruik maken van de verbinding, ook bij het Mxstream basis abonnement.

Alles wat jij dus eigenlijk zoekt.

Tweaken kan ook vanuit Mac OS 9, alleen moet je dan een telnet client downloaden....

Ik heb daar gekeken ja, maar het is behoorlijk ingewikkeld! En tweaken met TelNEt client? Ben absoluut niet bekend met TelNet.. :s

advies voor een router?

Het is echt niet zo ingewikkeld als het eruit ziet. Waarom wacht je niet totdat je OsX hebt geinstalleerd? Ik wil je best helpen met vragen die je eventueel hebt. Het scheelt je centen en je bereikt hetzelfde.

Je kunt het ook nog doen via Nubz Alcatool maar hier heb ik geen ervaring mee, zie:

http://www.nubz.org/alcatool/Home.html

Volgens mij heeft je alcatel speedtouch home maar 1 ethernet poort dus als je een netwerkje wilt moet je toch aan een router denken. Je verbindingsinstellingen (account/password) komen in de router te staan, dat wijst zichzelf, elke router is via en webbrowser in te stellen. Op je Imac onder OSX geef je bij systeemvoorkeuren/netwerk aan dat je gebruik maakt van ingebouwd ethernet en DHCP. That's all. Ik heb eenzelfde oplossing thuis. Een alcatel speedtouch home, met een 4 ports router/switch en een airport extreme basissation aan de router. Aan de router zitten ook mijn iMac en een PC bedraad.

Volgens mij is het enige wat je nodig hebt om meerdere computers aan te sluiten is een HUB, dit is wat goedkoper als een router. Je bent dan voor ongeveer 30 Euries klaar.

Ja met een hub kan het ook, maar een switch is beter. Als het modem getweakt is dan kan je een hub of een switch nemen, persoonlijk zou ik een switch nemen. Het prijsverschil is niet echt groot