platenspeller aan de mac

Hallo allemaal

De meeste moderne versterkers hebben tegenwordig geen plaatenspeller aansluiting.
Daarvoor heb je een voorversterker nodig (die heb ik) zou ik ook de versterker met platenspeller
aan een mac kunnen aansluiten zonder tussen komst van een versterker.

krijn

Je voorversterker kun je aansluiten op de line-in van je mac.

Waarschijnlijk zie je dan bij systeemvoorkeuren–>geluid–>invoer dat er wel signaal binnenkomt,maar dat je niets hoort.
Dit is normaal in OSX,m.i. een gemis dat je het geluid niet kunt monitoren.

Een programma als Amadeus,of SoundStudio,er zijn er nog veel meer, biedt dan uitkomst,hierin zit wel een monitorfunktie,en kun je meteen je LP’s digitaliseren.

Succes

Plaatenspeller? Maar mocht je pick up bedoelen volgens mij moet dat lukken middels een voorversterker aangesloten op de mic ingang van je mac. Moet die mac wel een audio ingang hebben natuurlijk.

er bestaat een programma ... zat volgens mij gratis bij een imic... waarbij je speciaal het geluid van de LP kan opnemen.

[quote:d0eae69458="Rutger1981"]er bestaat een programma ... zat volgens mij gratis bij een imic... waarbij je speciaal het geluid van de LP kan opnemen.[/quote:d0eae69458]

Klopt ik heb hem en het ging (al een tijdje geleden) goed om m’n LP’s op CD te zetten.

Alleen kan je een probleem met aarden krijgen (een brom) aangezien een Mac geen aarde-aansluiting heeft.

onlangs naar een voorstelling van tiger gegaan, en die kerel had het daar over: hij had zo iets van: "gewoon de platenspeler aansluiten op de Mac en dan opnemen met quicktime"...! hij demonstreerde met een i-book, ik denk dat hij de platenspeler rechstreeks had aangesloten(?)... en in de nieuwe quicktime bij Tiger zit de functie ingebakken! (wel de pro versie?) ffe uitzoeken! succes!

Ik heb ook nog een klok-en-klepel gevalletje: bij een versie van Toast zat ooit een progje weermee je platen kon opnemen. Er zat zelfs een kabeltje bij waarmee je de platenspelert rechtstreeks (dacht ik - klok-klepel deel) op de Mac kon aansluiten. Kent iemand dit en klopt het?

Ik heb gewoon een oud versterkertje op de kop getikt met phono aansluiting. Daar heb ik ook de aarde draad van de pick-up aan vast gemaakt. Ik neem op met Sound Studio of Amadeus en dat gaat prima zonder brom. Maar je Mac moet wel een line-in ingang hebben.

[quote:ec035862d3="FreekMac"]Ik heb ook nog een klok-en-klepel gevalletje: bij een versie van Toast zat ooit een progje weermee je platen kon opnemen. Er zat zelfs een kabeltje bij waarmee je de platenspelert rechtstreeks (dacht ik - klok-klepel deel) op de Mac kon aansluiten. Kent iemand dit en klopt het?[/quote:ec035862d3]

Volgens mij kun je dat met CD Spin Doctor 2 doen, zit bij de Roxio Toast extra software.

Ja! Dat is 'm inderdaad en ik heb 'm ook. En kun je dan je platenspeler rechtstreeks aan je Mac hangen met het meegeleverde kabeltje? Kabeltje inmiddels ook teruggevonden. Alleen... naald platenspelert kapot. Maar als ik nou weet dat 't werkt is het extra de moeite om de naald eindelijk eens te vervangen!

Ik heb er altijd mijn versterker tussen gehad. Geen idee en ruimte op mijn buro nu om dat te proberen. Iemand anders? En anders toch een versterkertje opsnorren.

Hoe belangrijk is de geluidskwaliteit? Als die hoog moet zijn, is er geen goede software te koop. Dan kun je het best een losse voorversterker kopen (kijk eens op hear.nl of hifi.nl). Bij veel winkels kun je ook een goedkope voorversterker kopen voor zo'n 25 euro.

Je kan een platenspeler niet rechtstreeks op een line-in aansluiten. De uitgangsspanning van een platenspeler is gemiddeld 2,5mV maar de ingangspanning van een geluidskaart is +/- 200mV. Je hebt ook nog een RIAA-correctie nodig. Om de verzwakking van de lage tonen ongedaan te maken moeten de lage tonen meer worden versterkt dan de hoge tonen. Het frequentieverloop tussen lage en hoge tonen is gestandaardiseerd volgens de RIAA-curve. Of je moet software hebben die dat kan.

CD Spindoctor heeft daar IMHO niks mee te maken.

Als je een griffin iMic, PowerWave of FireWave gebruikt, is er Final Vinyl :

<http://www.griffinserver.com/downloads/software/current/Final_Vinyl_1-1-2.sit>

Werkt misschien ook met andere soundinput hardware?

Een goed externe RIAA-voorversterker is in ieder geval beter. De tape-out van je Hifi versterker biedt een goed signaal in de meeste gevallen.