Play en doorspoel knoppen werken niet

Hoi!

Als ik via iTunes of Spotify een muziek zit te luisteren en ik ga vervolgens een YouTube of Facebook filmpje kijken. Dan druk ik even op pauze voor de muziek. Maar in plaats van de muziek te pauzeren, pauzeert mijn MacBook het filmpje. En vervolgens kan ik de toetsen (F7, F8 en F9) ook niet meer gebruiken voor iTunes en Spotify. Ik moet alles handmatig doen.

Kan dit doormiddel van een instelling opgelost worden of ben ik f…

Voorzover ik weet werken de mediacontroletoetsen (F7-F9) voor de actieve toepassing; dus voor de toepassing die je op dat moment op de voorgrond hebt. In het verleden (tot, zeg, Mac OS X 10.8) waren de toetsen gereserveerd voor iTunes; een toepassing van derden (VLC; Spotify; et cetera) bedienen, was überhaupt niet mogelijk.

Als je de mediacontroletoetsen gebruikt zonder dat er op dat moment een toepassing of site open is die media weergeeft, dan wordt iTunes gestart en begint te spelen. Als je een site of (andere) toepassing op de voorgrond hebt, werken de toetsen tegenwoordig voor díe site of toepassing. Een mogelijke oplossing is dus zorgen dat iTunes of Spotify de focus heeft en dán de toetsen gebruiken…

Helaas kan die exclusiviteit niet terug gebracht worden naar alleen iTunes en/of Spotify. Het enige wat instelbaar is, is de keuze tussen Standaard functietoetsen (letterlijk F1-F12; functie afhankelijk van toepassing) of (media)controletoetsen; functie goeddeels systeembreed.

Sinds halverwege Sierra, maar voornamelijk in High Sierra heb ik hier ook geregeld last van. Vroeger kon ik 100% vertrouwen op de mediatoetsen, maar tegenwoordig verspringt de knop telkens naar een andere toepassing. Zelfs als er niks open staat, behalve Spotify, werken de knoppen soms niet… Verschrikkelijk vervelend.