Plesk 8 gaat OSX ondersteunen

Voor vele misschien onbelangrijk. Maar SW-Soft heeft aangekondigd Plesk 8, een uitgebreid webhosting management control panel, nu eindelijk na veel vraag ook voor OSX te gaan ondersteunen. Dit is vooral gericht op shared hosting. (voor degene die het nog niet kennen)

Het lijkt mij ideaal, omdat er eigenlijk nog niks vergelijkbaars is voor OSX.
In ieder geval niet zo geautomatiseerd en gebruiksvriendelijk.

Ik ben benieuwd. Ik zal het zeker gaan bekijken zodra het uit is, en mijn bevindingen op het forum plaatsen :slight_smile:

Ik werk nu ook al met plesk, dus volgens mij werkt het al.

Hmm... Ik vind mijne nu al super goed werken. Op mac... Maar die management control panel is toch gewoon in je browser? Geen probleem in Safari.

Ik mag aannemen dat het om het server deel gaat. Stel nu dat je hosting aanbiedt op een xServe, dan kun je daar ook Plesk bij aanbieden.

[quote:33604d593a="wKamsma"]Ik mag aannemen dat het om het server deel gaat. Stel nu dat je hosting aanbiedt op een xServe, dan kun je daar ook Plesk bij aanbieden.[/quote:33604d593a]

Inderdaad…

[quote:33604d593a=“KooF”]Dit is vooral gericht op shared hosting[/quote:33604d593a]

…shared hosting is namelijk hosting waarbij meerdere domeinen door dezelfde fysieke server worden gehost. Plesk bied hiervoor de interface die kan gaandraaien vanaf MacOS X Server.

ik zou toch niet met dit soort panels gaan werken, maar je zelf even goed verdiepen hoe het werkt. en zoiezo niet op een mac hosten. Dat doet een linux of unix bak veel beter en een dikke supermicro is een stuk goedkoper dan een xserve.

:slight_smile:

[quote:d322780fb9="HS-L"]ik zou toch niet met dit soort panels gaan werken, maar je zelf even goed verdiepen hoe het werkt. en zoiezo niet op een mac hosten. Dat doet een linux of unix bak veel beter en een dikke supermicro is een stuk goedkoper dan een xserve.

:)[/quote:d322780fb9]

Het verdiepen in hoe het werkt moet je sowieso doen. Maar om elke keer 23 zonefiles, dns bestanden, etc aan te moeten passen om een klant met daarbij een domein, mail adressen, subdomeinen, databases, etc etc toe te voegen wil je niet echt als je dagelijkse bezigheid gaan zien :slight_smile:

Het hosten op mac os is goed te doen, het is gewoon een smaakje van UNIX, niks mis mee dus. De prijs/kwaliteit verhouding is inderdaad wel een goede om over na te denken :slight_smile:

[quote:396125bbc3="HS-L"]ik zou toch niet met dit soort panels gaan werken, maar je zelf even goed verdiepen hoe het werkt. en zoiezo niet op een mac hosten. Dat doet een linux of unix bak veel beter en een dikke supermicro is een stuk goedkoper dan een xserve.

:)[/quote:396125bbc3]

Ik vraag me af of je al is met dergelijke software gewerkt hebt.
Zonder iets van management-software is shared hosting als business vrijwel onmogelijk. :slight_smile:
Voorgaande post geeft al een voorbeeld, met zonefiles.

Het is gewoon vreselijk handig, je er in verdiepen moet je toch wel. Er komen altijd problemen boven die je zelf op moet lossen om plesk optimaal op jou server te laten werken.
Maar Shared Webhosting aanbieden zonder management interface is tegenwoordig niet meer te doen.
Natuurlijk kan je als “jij” een DIE-Hard bent alles helemaal zelf gaan programmeren,
maar vraag je dan af:
kost het mij meer tijd(en dus geld) om het zelf te maken, of om voor in verhouding weinig geld Plesk aan te schaffen, wat al compleet is.

Dat is het punt. En daar hebben ze een leuk product.

Bovendien zijn Apple Xserves prachtige apparaten, duur, maar degelijk.
En met de prijs valt het als investering voor de “betere” hosters nog mee.
Maar nee, je vind denk ik binnenkort geen Xservers met plesk bij de budget discount hosters.
Enne, OSX Server is ook UNIX hoor :wink:
:innocent:

Misschien handig om je even te verdiepen in HS-L.. Wat hij doet en waar zijn kennis vandaan komt...

Deze site bijvoorbeeld draait op een XServe, maar de database draait op een aparte linux server omdat dat in OSX-server ingebouwde SQL niet goed grote hoeveelheden werk soepeltjes aan kan.

En dat OSX een vorm van Unix is, is hier ook wel bekend…

Plesk kan wel handig zijn, maar het is ook een beetje de vraag in hoeverre je de gebruikers van je hostingdiensten moet opzadelen met het zelf configureren van hun diensten.