Plex/storage vraag

Beste leden. nu zit ik al paar maanden te kijken wat de beste oplossing zou zijn met mijn probleem maar vin geen antwoord.

Beschrijving
Thuis heb ik een Mac mini staat die als server functioneerde waarop enkel plex media server en torrent wordt gebruikt. Op deze Mac mini zijn 7 externe HDD op aan gesloten. De HDD zullen in latere tijd nog uitbreiden en deze HDD hebben verschillende grote.

Probleem
Het probleem is dus als volgt nu dat al die 7 HDD als losse schijven worden gezien en daar al mijn bestanden in wilde weg zijn op geslagen zoek ik iets waarbij mijn data op een plek kan op geslagen kan worden en ook dat mijn bestanden veilig kunnen gesteld worden als 1 van de HDD het begeeft.
Kan er iemand mij vertellen wat ik het beste zou kunnen doen.

Met vriendelijke groeten

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot die schijven zijn en je wilt waarschijnlijk ook geen antwoord horen dat geld kost... ;-) ...maar persoonlijk zou ik veel gedoe en gepuzzel vermijden en even investeren in een paar flinke schijven en al die losse schijven lozen.

Ik zag mezelf een tijdje terug ook met 5 of 6 losse harddisks van 160, 320 etc. GB en was het continu puzzelen en heen en weer schuiven van data zo beu dat ik 4 schijven van 2 TB heb aangeschaft. Deze in twee LaCie doosjes met RAID 1 geplaatst die ik toevallig nog had liggen dus nu fijn 2 schijven van 2 TB met backup tegen hardware falen.

Natuurlijk kan je ook alle losse schijven softwarematig in een RAID zetten om problemen met één schijf op te vangen, maar als het allemaal schijven van verschillende grootte zijn gaat dat ook geen succes worden, dan verlies je heel veel opslagcapaciteit of je bent nog aan het puzzelen welke schijven bij elkaar in een RAID kunnen.

Voor een zinvoller antwoord of suggesties is het misschien handig te vermelden om wat voor schijven het hier gaat qua opslag-capaciteit. Misschien heeft iemand er wel een reuze handige suggestie voor v.w.b. het plaatsen van meerdere lossen schijven in een RAID.

De oplossing voor jouw probleem is een NAS ! Inderdaad, het vergt wel een investering, maar afhankelijk van de gewenste opslagcapaciteit kan je voor een matig budget al een mooie NAS aanschaffen. De Sint en de Kerstman komen er weer aan, dus je weet wat je kan vragen om in je schoentje te leggen ;-) Je kiest dan de RAID configuratie die bij je past (waar je de afweging maakt tussen capaciteit versus veiligheid). Met een beetje geluk kan je misschien de schijven die nu in losse enclosures zitten hergebruiken in je NAS.
Ikzelf heb er eentje van synology en ben er super tevreden mee ! Ik kijk via een Mac Mini met Plex zonder problemen 1080p films.
Nog een opmerking : een RAID configuratie is geen vervanging voor een degelijke backup !!!

De 7 HDD hebben een capaciteit 3x 1tb / 1x 3tb / 3 x 2tb dus het zijn redelijk grote HDD

De 7 HDD hebben een capaciteit 3x 1tb / 1x 3tb / 3 x 2tb dus het zijn redelijk grote HDD

@ defoortk

Lijkt me wel wat deze oplossing Laar moet deze HDD dan niet de zelfde grote hebben? Want las eens ergens dat da niet hoefde met een bepaald apparaat

Maak een Gecombineerde schijvenset aan via Schijfhulpprogramma.

[img]/uploads/community/debe4453c26bb6bf1506a8a6f0ab45ea457b5f62_0.png[/img]

HDD's hoeven niet persé dezelfde grootte te hebben. Synology heeft SHR (Synology hybrid RAID) zodat schijven van verschillende grootte toch gecombineerd kunnen worden met minimaal verlies.
Kijk hier maar eens : http://www.synology.nl/support/RAID_calculator.php
PS: ik heb geen commerciële banden met synology hoor ! Ben alleen maar een tevreden gebruiker ;-)

Synology maakt inderdaad schitterende apparaten. Heb zelf een Netgear gehad (en hebben er nog twee op het werk) en onlangs zelf een Thecus aangeschaft, maar zodra de portemonnee het toelaat ga ik ook een mooie Synology kopen.

Mijn advies om de schijven te vervangen wordt trouwens tamelijk doelloos met de schijven die je nu al hebt. :-P

Dank u wel voor de reacties zal eens kijken achter zo een product

Groeten

Ik heb een [url=http://www.drobo.com/products/professionals/drobo/index.php]Drobo[/url] aangeschaft vorig jaar.

Ben daar wel tevreden van tot nu toe.

Je kijkt maar of het iets voor je is.

Nooit doen, nooit een drobo aanschaffen!

Ik dacht ook ooit dat het mooie machientjes waren, totdat ik tot twee keer toe last kreeg van het 'sudden death' syndroom waar deze machientjes aan lijden. In theorie is het een mooi apparaat, maar in de praktijk kun je zomaar ineens zo uit het niets niet meer opstarten en komt de Drobo in een power/reboot cyclus terecht.

Dit probleem is wijdverspreid lees ook de ervaringen van Scott Kelby:
http://scottkelby.com/2012/im-done-with-drobo/