Plone - gebruikerservaringen

Ik las in de MacFan van deze maand een artikel over Plone. Zijn er al leden die hier gebruikerservaring mee hebben? Hoe verhoud Plone zich in relatie tot bijvoorbeeld Mambo?

iets wat tegen mambo opkan moet van goede huize komen!

Plone is volgens mij niet te vergelijken met Mambo. Dat is appels en peren vergelijken :?

Hoewel ik geen directe ervaring met Plone heb, wijst alles er op dat Plone zich, in tegenstelling tot Mambo, niet richt op point-and-click content management. Het is een zeer flexibele applicatie, voor alle mogelijke vormen van (complex) content beheer. Het is namelijk gebaseerd op het Zope framework, dat vanaf de grond is opgebouwd voor content management taken.

Mambo is wat dat betreft veel meer ‘consument’ gericht, en levert veel functionaliteit out-of-the box, maar verliest daardoor in zekere zin flexibiliteit.

Het ligt er dus maar net aan wat je nodig hebt, en in hoeverre je bereid bent om het zodanig zelf uit te werken (=coden) totdat het precies zó werkt als jij het wil, iets dat met Plone beter kan dan met Mambo, als je het mij vraagt :wink:

kijk eens op http://plurinet.xs4all.nl/plurinet

Daar staat mijn Plone Spielereitje. Mambo haalt het niet bij plone als CMS. Mambo is leuk voor een weblog, en dan waarschijnlijk handiger dan Plone, maar Plone kan veel meer.
Zelfs zoveel dat het in het begin een vrij steile learning curve heeft. Kost echt tijd voordat je er erg handig mee bent en het echt kan benutten. Ik ben dat niet. Out of the box heb je al een aardige site met Plone, maar je kan er dus echt van alles mee maken. Hele bedrijfsintranetten draaien op Zope/plone. Als je via plone.org en zope.org gaat zoeken kom je veel links naar sites tegen die er mee gemaakt zijn. Zope.org is trouwens ook met Plone gemaakt.

Als je er alleen een weblog ofzo mee wilt maken is Plone een te zwaar middel. Winkel dan verder. het draait trouwens ook op een eigen server, stand-alone of achter apache bijvoorbeeld, zoals bij mij. Als je een website bij een provider hebt kan je mogelijk wel met een php site uit de voeten, maar hoogst waarschijnlijk niet met plone. Of je moet opzoek naar een provider die Zope voor je draait.

@waterman Ik heb je site bekeken en het lijkt kwa layout precies op de Plone site. Betekent dit dat de layout moeilijk is aan te passen of heb je daar nog geen energie in gestoken? Als de host Apache draait wat betekent dat dan voor Plone? Kun je een Plone site nog managen met bijvoorbeeld Golive? Je ziet het, een hoop vragen, maar alvast bedankt voor je reactie :D

Ik heb inderdaad eigenlijk alleen een logootje veranderd. Je kan alles veranderen, van details tot volledig anders van opzet. Voor een beetje andere look en een beetje andere pagina moet ik een zaterdagmiddag voor gaan zitten denk ik. Nog geen zin in gehad, zo werkt het ook. Het schijnt niet moeilijk aan te passen te zijn, wel ff uitzoeken en doen.

Plone is een set van ‘scripts’ voor Zope. Zope draait op/is/heeft een eigen webserver om die code uit te voeren. Met de rewriterules van Apache kan je Zope bereiken via apache. Mod_proxy kan ook. Dus als je apache op poort 80 hebt draaien en Zope op bijv. 8080 kan je dat transparant voor de gebruiker oplossen en Apache geeft dan alleen de gegevens door, in beide richtingen. Je kan je Plone site dan opnemen in een andere site die door Apache wordt geserveerd. Voor Plone maakt het verder niet uit, voor de gebruiker ook niet. Voor de beheerder wel. Er draait een server meer (zope/plone), maar je hoeft niet een extra poort open te zetten. Apache schijnt beter om te kunnen gaan met DOS-attacks, brakke HTML headers (of iets anders technisch) dus dat is nog eigenlijk een voordeel ook (want stabieler/veiliger). Het Zope deel van de instellingen is makkelijk tot niets, de Apache mod_rewite is een soort zwarte magie, maar werkt ook. Is een goede howto voor.

Ik heb ook Plone geinstalleerd. Ik heb eerder eigen webstekken gehad, maar altijd via FTP geupload naar provider. Ik heb de ballen verstand van het beheren van je eigen server maar wil het wel graag leren. Ik heb mijn Plone site lokaal actief, maar hoe krijg ik deze nu toegankelijk via het internet? Moet ik daar een vast ip adres voor hebben?

Mark