Plots bevriezen van PowerBook met Panther en iBook met Tiger

Sinds kort (enkele weken) valt het om overklaarbare redenen bijna éénmaal per dag voor dat mijn PowerBook 17" 1,33 GHz G4 1GB RAM met Mac OS X 10.3.9 gewoon plotseling bevriest. Er is in die tussentijd geen nieuwe software geïnstalleerd noch nieuwe hardware aangekocht. Nooit geen bevriezen van de PowerBook meegemaakt tot nu.

Zelfs de momenten stemmen niet overéén. De éne moment gebeurt het wanneer énkel Safari openstaat, de andere moment ben ik enkel in Photoshop CS en BBEdit bezig of alleen een DVD’tje aan 't kijken. Ook hou ik mijn PowerBook voortdurend op-to-date.

Oorspronkelijk dacht ik dat het lag aan mijn Logitech muis (goedkoop modelletje van 20 euro), omdat ik had gehoord dat hierbij soms memory leaks voorvallen. 2 weken geleden een Mighty Mouse aangekocht, en het valt nog steeds voor.

Tot nu toe was het gewoon het volledig bevriezen van de PowerBook, daarnet kreeg ik zelfs het zwarte vierkant met de vraag om aub te herstarten.

Ook hoor ik net van mijn vriendin dat zij sinds kort met haar iBook 12" 1,33 GHz G4 512 MB RAM met Mac OS X 10.4.6 net hezelfde voorheeft sinds enkele weken. Op haar iBook is al sinds maanden geen nieuwe software of hardware geïnstallerd.

Ik geraak er niet wijs uit. Weet iemand wat er hier aan de hand is?

Met een van de DVD's die bij de PowerBook kwamen geleverd kan je de Hardware Test draaien. Probeer dat eens, wellicht is er ergens iets defect. Bij Mac's komen vaak vastlopers voor als er iets mis is met het intern geheugen.

Kan het te maken hebben met de temperatuur? Een iBook en Powerbook kunnen snel zijn, ze mogen ook weinig lawaai maken dus ventilatoren maken weinig overuren. Let eens op of je al een tijdje bezig bent voordat hij niet meer reageert. Hangt je iBook altijd aan een draadje?

Check in de voorkeuren of de processorsnelheid automatisch wordt aangepast, ook wanneer hij aan een electriciteitsdraadje hangt. Scheelt weer wat warmte.

Check met freeware utility : http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html

ik kan me herinneren dat 10.3.9 niet echt bepaald een stabiel versie was toen ik deze had... :?

[quote:758ad9b913="TurkishDelight"]ik kan me herinneren dat 10.3.9 niet echt bepaald een stabiel versie was toen ik deze had... :?[/quote:758ad9b913]

Dat is net het rare. 10.3.9 draait al meer dan een jaar bijzonder stabiel op mijn PowerBook, zonder ooit problemen te hebben gehad. Enkel de laatste weken krijg ik deze crashes. Dan zou ik ook denken dat er iets aan de hardware ligt, maar mijn vriendin ondervindt net hetzelfde sinds enkele weken op haar iBook met 10.4.6. We hebben intussen geen nieuwe software of hardware geïnstalleerd, noch bestanden uitgewisseld. Ik kan er gewoon niet bij waarom dit sinds kort is.

[quote:9cb72bb28a="Pjotr"]Kan het te maken hebben met de temperatuur? Een iBook en Powerbook kunnen snel zijn, ze mogen ook weinig lawaai maken dus ventilatoren maken weinig overuren. Let eens op of je al een tijdje bezig bent voordat hij niet meer reageert. Hangt je iBook altijd aan een draadje?

Check in de voorkeuren of de processorsnelheid automatisch wordt aangepast, ook wanneer hij aan een electriciteitsdraadje hangt. Scheelt weer wat warmte.

Check met freeware utility : http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html[/quote:9cb72bb28a]

De processorsnelheid van mijn PowerBook staat inderdaad op hoogst, maar ik kan me niet herinneren dat ik deze enkele weken geleden heb aangepast. Mijn ventilatoren draaiden de laatste tijd ook wel overuren, dat is ook vrij recent heb ik de indruk, dus heb ik de snelheid nu op automatisch gezet. Afwachten nu of dit verschil gat maken. Of de snelheid op de iBook van mijn vriendin op hoogst staat, zou ik ook eens moeten nakijken.

[quote:e891e22384="Nikita"]Met een van de DVD's die bij de PowerBook kwamen geleverd kan je de Hardware Test draaien. Probeer dat eens, wellicht is er ergens iets defect. Bij Mac's komen vaak vastlopers voor als er iets mis is met het intern geheugen.[/quote:e891e22384]

Ik heb net de hardwaretest uitgebreid laten lopen, en die heeft geen problemen gevonden. Enkel bij modem zei hij “Aangetroffen” in plaats van “Geen problemen” zoals bij de rest. Ik vermoed dat dit gewoon betekent dat hij de modem vindt omdat hij zegt dat hij geen problemen heeft gevonden na het aflopen van de hardwaretest?

Installeer en draai AppleJack eens. Na installatie opstarten met Appletje S ingedrukt. Daarna 'applejack' intikken en dan kiezen voor 'a' (autopilot). Het opstarten daarna duurt langer, maar dat is normaal. Kijk of dit voldoende is. Anders zou je kunnen kijken naar DiskWarrior of TechTool Pro (altijd de laatste versies gebruiken en zorg voor een goede backup). Laat 1 van deze programma's je directory opnieuw opbouwen, dit kan vaak de meest vreemd problemen oplossen. :roll:

Dat zwarte vierkant met tekst is de buitenkant van wat een kernel panic wordt genoemd. Meestal ligt dat aan het geheugen of slechte hardware (drivers). Kijk eens in je Console en zoek daar onder logbestanden naar je panic.log. Probeer tussen alle abacadabra het volgende te vinden: Kernel loadable modules in backtrace (with dependencies): en kijk of daar iets achteraan komt dat je kan herleiden, bijv. FireWire family. Dan weet je in welke richting je het moet zoeken.