plotseling

OS10.2 / G4 800 Na wat gerommel met privileges aan een file die niet wilde trashen, staan er bij mij in de root nu twee (2!) identieke Users-mappen. Ze heten ook hetzelfde, geen extra spatie ofzo. Deze blijven gesynchroniseerd; als ik in de ene een map aanmaak, verschijnt ie ook in de andere. Als het een kwestie is van aliassen, weet ik niet welke van de twee de alias is, dus eentje weggooien is uitgesloten.

Wat doe ik hier nu mee?

Ik zou schijf-EHBO of een reparatieprogramma even naar je computer laten kijken. Goede kans dat het dan weg is.

Heb je dit alleen in de finder of ook als je in een programma met het 'open'-command aan het zoeken bent? En als je in OS9 bent opgestart?

Ward

In de open-dialoog van OSX programma's laat ie ook 2 keer de Users-map zien. Als ik boot op OS9 dan is er maar eentje. Ik heb met Disk Utility wat permissies gerepareerd, maar dat maakt niet veel uit. Wie weet er een goed programma voor. Schijf-EHBO is er toch alleen voor OS9?

groet, Albert

Volgens mij kun je, als je opstart in OS9, één usermap trashen, anders zou ik wat UNIX kennis opdoen en via Terminal de zaak herstellen.

Heb je booten in single user al geprobeerd? Herstart en hou appeltje-S ingedrukt. Als je de prompt krijgt (duurt effe) type je

fsck -y

en druk je op return, en wacht tot hij klaar is. Herhaal dit totdat je de melding 'The volume xxxxx appears to be ok' krijgt. Type reboot en druk op return. fsck doet bijna hetzelfde als disk first aid maar goed, je kan het proberen.

Je kan in netinfomanager onder users checken of je er 2x instaat, en zo ja, of er verschillen zijn. Hetzelfde voor systeemvoorkeuren>>accounts.
Het zou ook helpen als je nog weet wat je precies deed waardoor dit probleem ontstaan is.

Er op de gok eentje trashen zou ikzelf als laatste optie houden; als het de verkeerde is kan je inloggen wel vergeten.
En wie weet is het een simpele finder glitch, en los je het op door je finder voorkeuren te trashen…

[quote:post_uid0="appie"]Schijf-EHBO is er toch alleen voor OS9?[/quote:post_uid0] Schijf EHBO kun je ook in OS X gebruiken. Je moet dan wel vanaf de (installatie)cd opstarten.

OK Gijs,

First Aid heeft gewerkt! Een "invalid directory item count" was ontdekt; eentje teveel, en ik heb weer 1 Users-map.

dank en groet, Albert