Plotselinge verslechtering batterijduur iPhone 6

Sinds enkele dagen is de batterijduur van mijn iPhone 6 (iOS 10.2.1) plotseling dramatisch verkort. Kon ik een week geleden met mijn zeer matige gebruik nog volstaan met 1 x opladen per 2 dagen, nu wijst het icoontje al vroeg in de avond van de eerste dag minder dan 20% aan.
Ik heb al van alles geprobeerd, inclusief een ‘fabrieksreset’, maar niets helpt. Ik heb in de laatste week geen nieuwe programma’s geïnstalleerd, maar er zijn wel enkele app updates geïnstalleerd.
Herkent iemand dit probleem? Weet iemand dan een oplossing voor dit wonderlijke fenomeen?

Al gekeken bij “batterij” welke apps de meeste stroom verbruiken?

Ik loop met mijn iPhone 7 Plus sinds twee dagen tegen het zelfde probleem aan.

De tellers ‘Stand-by’ en ‘Gebruik’ onder het tabje ‘Batterij’ gaan gelijk op terwijl de telefoon het grootste deel van de tijd op stand-by staat.
In het 24 uurs verbruiksoverzicht geen gekke dingen kunnen constateren maar het lijkt erop dat er toch iets op de achtergrond meedraait.

@sjonnie: Ja, natuurlijk. Maar dat geeft geen soelaas. Eventuele achtergrondprocessen worden daar niet weergegeven.

@Stephan: Bij mij staan die tellers nu ook steeds vrijwel gelijk, terwijl de werkelijkheid totaal anders is. Vanmiddag is de resterende gebruiksduur in iets meer dan een uur tijd ruim 20% gezakt, terwijl ik in die periode geen enkele activiteit heb ontplooid. Sterker nog: er draaide ook geen enkele zichtbare app op de achtergrond. En ik heb alle instellingen al maximaal geoptimaliseerd voor laag batterijgebruik.

@Stephan: Ik was even benieuwd (mede door jouw bericht, ) welke apps ik de afgelopen dagen heb geupdate. Helaas kan ik dat niet meer zien vanwege de harde reset die ik gisteren heb uitgevoerd. Misschien kun jij aangeven, welke apps bij jou eventueel zijn geupdate? Als ik die apps dan ook heb, komen we wellicht iets aan de weet over mogelijke boosdoeners.

Ik heb het afgelopen weekend TripAdvisor, Twitter & Youtube geüpdatet (Youtube afgelopen zondagavond)

Heb deze apps vanmiddag van mijn iPhone afgegooid.
Morgenochtend eens kijken of dit de boosdoener is.

@Stephan: Twitter en Youtube zijn bij mij ook recent geüpdate. Ik gooi ze er ook meteen af. Kijken of het helpt!
Thanx voor de info!

Hier een iPhone 5s die daar ook sinds een paar dagen last van heeft. Hij loopt leeg waar ik bij sta.

@Ziegler: Probeer eens Twitter en Youtube te verwijderen. Wie weet helpt het. Het is bepaald niet de eerste keer dat apps de oorzaak zijn van belachelijk batterijverbruik. Succes!

Die gebruik ik beide niet. Ik heb hem eerst schoon geïnstalleerd en zet nu nog geen bijzondere apps terug. Ik heb de indruk dat het onderweg (4G) extra erg is.

UPDATE:
Vanmorgen, vers van de lader 23 minuten met de NOS app het nieuws gelezen. In Instellingen - Batterij staat bij “Tijd sinds volledig opgeladen” bij zowel Gebruik als Stand-by tijd 23 minuten. Rara hoe kan dat.
En terwijl ik dit schrijf zie ik elke minuut zowel de gebruikstijd als de stand-by tijd met 1 minuut oplopen. Wat gebeurt hier?

Geen idee, maar hoe reageert je batterij? De NOS-app gebruik ik namelijk wel veel.

De eerste 15 minuten bleef de batterij op 100% staan. Daarna loopt hij met toenemende snelheid leeg. Ook als hij in stand-by staat gaat het snel. Ik heb de gewoonte om alle apps die ik heb gebruikt steeds helemaal af te sluiten. Maar ook dan loopt de batterij in ca 5 minuten 2 % terug. Dat is veel.

Ik heb net ontdekt dat het pijltje van locatievoorzieningen in statusbalk aanstaat als ik mijn tel; uit de slaapstand haal. Na een seconde of 15 verdwijnt het. Er is dus een app die consequent locatievoorzieningen gebruikt tijdens stand-by. Ik ga eens proberen uit te vogelen welke dat is.

Volgens de opgave in Locatievoorzieningen gebruiken alleen de apps 9292, Foto’s en Weer ALTIJD locatievoorzieningen. De overige apps waarvoor locatievoorzieningen aan staat doen dat ALLEEN BIJ GEBRUIK. En aangezien ik altijd alle apps afsluit, moet het dan dus wel een van die drie zijn…
Maar zo simpel is het kennelijk niet, want het systeem gebruikt ook locatievoorzieningen voor allerhande processen.
Het wordt nog een hele toer om die allemaal een voor een uit te zetten en dan te kijken of het beter gaat…
Wordt vervolgd…

Nog zoiets vreemds: In het overzicht van apps die locatievoorzieningen gebruiken (of hebben gebruikt???) staat pontificaal: Facebook! Maar Facebook staat al minstens 2 jaar niet meer op mijn iPhone. Kennelijk blijft daar toch iets van achter… Wie weet daat mee van?

OK, de ‘boosdoener’ is gevonden: het is de systeem locatievoorziening ‘Wifinetwerken’. Als ik die uit zet, wordt er geen locatievoorziening gebruikt tijdens de slaapstand. Maar of dit iets met mijn batterylife te maken heeft waag ik te betwijfelen.

Nadat ik het vinkje ‘Ververs op achtergrond’ voor de app Youtube (v. 12.04) heb uitgezet is het ‘probleem’ bij mij opgelost en functioneert mijn iPhone weer normaal. Ook de telers ‘Gebruik’ en ‘Stand-by’ werken weer naar behoren.
Het lijkt erop dat Youtube v. 12.04 toch iets op de achtergrond laat draaien.

@Stephan: Bij mij staat ‘Ververs op de achtergrond’ altijd al helemaal uit, dus helaas speelt er bij mij iets anders dan het Youtube probleem.
Maar fijn dat het probleem voor jou nu opgelost is.

Bij mij heeft het herstellen naar fabrieksinstellingen geholpen. De batterij doet het voor zover ik kan zien weer zoals het hoort.