plug-in excel grafieken/tabellen importeren in Quark6.1??

zoals vele DTP-ers/ontwerpers wordt kopy aangeboden in MS-Word, Excel.

Met name Excel bevat vaak tabellen en (lelijke) grafieken. Zijn er tools/plug-ins etc. om grafieken en/of tabellen te importeren in Quark?

Zijn er wellicht plug-ins/filters voor Illusttrator om Excel-data te importen en er fraaie grafieken tabellen van te maken?

Bij de totstandkoming van Ieder goed uitziend (financieel)jaarverslag is volgens mij het bovenstaande van toepassing. Kopy uit de MS-office hoek en dan moet je er iets moois van maken.

gewoon een pdf aanmaken vanuit word of excel kan normaal gezien zonder probleem onder os10.3, je zorgt ervoor dat je print naar een adobe pdf printer, en bij de output options gewoon kiest voor bewaar als bestand, deze psfile gewoon op de distiller gooien

das is wel zo maar dan krijg je precies dezelfde reut als wat je aangeleverd krijgt vanuit de officepakketten. Het gaat er mij juist om om de grafieken en tabellen van bv Excel na import grafisch aantrekkelijker te maken.

Dat is inderdaad een probleem want daar is gewoon niks voor. Bij ons op het werk worden alle Micro$oft grafieken altijd opnieuw gebouwd in grafische programma's. Als het belangrijk is dat een "opmaak" vanuit bijvoorbeeld Word hetzelfde moet blijven dan is printen naar PDF de enige schappelijke oplossing.

Los van het probleem dat grafieken uit Excel er inderdaad niet uitzien kun je een grafiek gewoon kopieëren en dan plakken in Illustrator. De vectorinfo blijft gehandhaafd.

Ik teken ze ook altijd na… :cry:

Ze ziten een beetje verstopt, maar de tabellen, staafdiagrammen, 'schijven' ed in illustrator zijn heel erg gebruiksvriendelijk. Okay, je moet zelf getallen invullen, maar illu maakt er perfecte visualisaties van. Je hoeft zelf niks uit te meten of te schatten. Deze tekeningen zijn vector en zijn helemaal aan te passsen naar jouw ontwerp. Het is bijna een vak apart, wat je daar mee kunt!

Wat ik ook wel eens doe is de EXELL ed plaatsen in InDesign. Daar kun je ook met tabellen ed werken. Hij neemt ze zo over uit WORD of EXELL. Alleen ff font aanpassen.

Mocht je in Quark werken, gebruik in ID de optie ‘tabellen naar tabs’. Die tekst met tabjes kun je copieren en plakken in Xpress. (Maar, ja dat geld alleen voor tabellen met gegevens en niet voor staafdiagrammen ed). Als het tifjes zijn, kun je ze in WORD copieren en plakken in Photoshop. Maar vaak zijn ze spuuglelijk… :roll:

Tabellen kun je importeren in Xpress 6.1, daar zijn geen plugins voor nodig.

:D Ja dat zou kunnen, ik heb geeen idee wat Xpress 6 kan... :)

Klopt, maar pas vanaf versie 6.1! In de update van 6 naar 6.1 zit een Excel import filter. Je kunt ook een tabel tekenen met het QXPress tabelgereedschap en dan opgeven dat je Excel data wilt linken: je moet dan een Excel bestand uitzoeken in de Open dialoog, daarna kun je kiezen welke cellen je wilt importeren, of je de opmaak wilt behouden etc. Anders gezegd: QXPress kan sinds versie 6.1 eindelijk (een beetje) wat al kon vanaf versie 2 in InDesign!