PM G4 2x800MHz vs. G5 1.6

Er is mij de mogelijkheid geboden om mijn huidge Powermac G4 Dual 800Mhz tegen een bijbetaling van € 200,- te ruilen tegen een Powermac G5 1.6MHz. Nou vraag ik me sterk af of ik dit moet doen, want welke is sneller?? Om een idee te geven van wat ik doe, ik werk veel met Photoshop, Illustrator en Flash, zo hoorde ik laatst bijvoorbeeld dat Adobe geen gebruik maakt van dual processoren in welk geval de G5 een voordeel zou hebben t.o.v mijn huidige G4, ik wil ook meer gaan doen met Logic en Final Cut. Iemand hier enige wijsheden waarom ik de één juist wel of niet zou moeten doen?? Alle advies is welkom! :wink:

Doen! Het is niet zo dat 2x800MHz=1,6 GHz. Zelfs als beide processoren een G4 zouden zijn moet je rekening houden met 'overhead' voor het verdelen van werk over twee processoren. Het is eerder 2x800x0,85= 1,36 GHz ofzo. Ook als die progs beide processoren gebruiken is een G5 sneller, onder meer doordat het RAM geheugen veel sneller is. De frontside bus, zeg maar snelheid waarmee de processor praat met het moederbord is ook enkele malen hoger. In een G5 kan je Serial ATA schijven kwijt, die sneller zijn dat de ATA schijven in jouw G4. Ik vermoed dat de videokaart moderner is. Al deze punten maken 'm duidelijk sneller, vooral bij data intensieve progs, zoals die van jou.

Verder heb je met de G5 een computer van een hele nieuwe generatie. Reken er op dat je er weer langer plezier aan kan beleven. Die G5 zal weer sneller worden met Tiger, omdat die verder geoptimaliseerd zal zijn voor de G5 - een voordeeltje dat je mist met die G4. En dat zal niet het eerste voordeeltje zijn dat je mist met die ‘oude’ G4.

Kortom, altijd doen.

Hmm.

Dual 800 Mhz, als je dat bij mekaar optelt kom je op 1,6 Ghz, maar zo mag je niet rekenen. Omdat een single processor veel sneller is dan een dubbele. Verder is het een G5 (64 bit) en is de systeem bus veel sneller. Ik zou hem kopen als ik jou was.

Top, bedankt voor de snelle reactie, moet eigenlijk morgen al beslissen namelijk.... :lol:

:D Ik heb afgelopen week mijn iMac G4 1Ghz verkocht en er een 1.8 DP voor teruggekocht, wel tweedehands, maar dat mocht de pret niet drukken! Conclusie: Dat had ik al veel eerder moeten doen! Ook al is het aanbod een single processor, dan nog wordt je er heel blij van, al is het maar omdat je die "stofzuiger" eindelijk onder je bureau vandaan kan halen... Wat betreft Photoshop, dit programma maakt wel degelijk gebruik van de DP!

correctie photoshop cs maakt nu wel gebruik van beide processors, versie 7.0 daarentegen niet of niet geoptimaliseeerd