PMS kleuren van Illustrator naar inDesign

Ik ben een document op aan het maken in twee steunkleuren (Pantone 021 U en Pantone 2747 U) in inDesign. Tekst e.d. staat dus in een van die twee kleuren, of een percentage daarvan.

In ilustrator heb ik een paar illustraties gemaakt. In diezelfde twee kleuren (zelfde namen, zelfde CMYK waarden).

Als ik nu de illustraties importeer in indesign en ik doe doe “preflight” dan beweert bij dat er 6 kleuren in gebruik zijn (4 process, 2 spot). Als ik “seperations preview” doe laat hij echt alleen maar de twee steunkleuren zien. Als ik er een PDF van maak, uit inDesign of via distiller, beweert acrobat ook dat er 6 inkten in zitten maar laat ook alleen de twee steunkleuren zien.

Wat zie ik over het hoofd?

Bedankt!

Jan

kijk even goed naar de benamingen van de PMS kleuren. Een spatie of andere notering wordt al gezien als een andere spot-kleur.

Heb je de RGB en zwart eruit geknikkerd?

De cmyk kleuren staan er altijd standaard bij, ook al worden ze niet gebruikt. Zolang je op de films van de cmyk geen items hebt staan, en alles dus op je twee steunkleuren staat bij het maken van kleurscheidingen is er niks aan de hand.

Je weet iig zeker dat je pms kleuren in illustrator ook wel echt spot kleuren zijn en niet per ongeluk gedefineerd zijn als cmyk?

Dus nogmaals, cmyk kanalen zul je altijd zien zitten in je indesign document en ook in je pdf. Zolang er niks op staat is alles gewoon goed gedaan.

wat soms ook helpt is ongebruikte kleuren weggooien in illustrator, opnieuw opslaan en dan opnieuw een pdf maken. Illustrator bewaard dan de gebruikte stalenbibliotheek qua kleuren die je open had staan niet meer mee, wat wellicht ook kan schelen. Probeer het en laat het ons weten. Succes.

[blozend] in een van de illustraties zat een wit vlak... en inDesign ziet dan na het importeren een process kleur en splitst die keurig over vier platen, ook al staat er dan niets op...

Bedankt voor jullie hulp

Jan