PNG-24 op een Windows PC

Voor verschillende onderdelen op een website hebben wij PNG-24 bestanden gebruikt. Deze zijn veel scherper dan GIF bestanden omdat ze niet ofwel transparant ofwel gekleurd zijn, en dus bepaalde delen een bepaald percentage alpha kunnen toekennen. In Safari worden deze bestanden perfect weergegeven. In Firefox echter is er een kleurverschil tussen de PNG en de HTML kleur (deze hebben echter een identieke #). Maar op Windows met Microsoft IE 6 is het helemaal een ramp, hier worden de kleuren net zoals bij Firefox verschillend weergegeven, maar hier zijn de transparante delen vervangen door grijs wat uiteraard niet de bedoeling is! Heeft iemand hier een oplossing voor?

* Internet Explorer Win ondersteunt geen PNG transparantie. Er zijn wel oplossingen via CSS d.m.v. een filter. http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

• PNG bestanden kunnen ook een gamma waarde mee opslaan. Dit kan de verschillen verklaren tussen de browsers. Er is nl. een bug in Safari hieromtrent.
    http://hsivonen.iki.fi/png-gamma/

[quote:a85a0202a7]Safari applies a gamma change to sRGB-labeled PNGs but not to CSS colors making the colors not match.[/quote:a85a0202a7]

Hier staat een uitleg hoe het kan werken... http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm

Alvast bedankt, ik zal morgen eens kijken of het werkt!

Voor IE6/Windows met PNG24/Alpha zit er niks anders op dan wachten op IE7. Eind deze zomer word er een beta release verwacht (als MS niet WEER dingen uit gaat stellen...) Ik hoop iig. dat alpha kanalen dan gesupport worden... er zijn gelukkig wel een hoop CSS bugfixjes geplanned.

[quote:0ae24ad7f3="Norm 2782"]Voor IE6/Windows met PNG24/Alpha zit er niks anders op dan wachten op IE7. Eind deze zomer word er een beta release verwacht (als MS niet WEER dingen uit gaat stellen...) Ik hoop iig. dat alpha kanalen dan gesupport worden... er zijn gelukkig wel een hoop CSS bugfixjes geplanned.[/quote:0ae24ad7f3] Aha, een update voor Microsoft IE6! Nooit gedacht dat die er nog kwam :evil:

Deze werkt voor mij super:

http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

Gewoon deze behavior in je CSS includen en alle PNG’tjes worden automatisch d.m.v. dat filter geladen als je de pagina opent. De gebruiker merkt er bijna niets van.

[quote:3033f0faba="Norm 2782"]Voor IE6/Windows met PNG24/Alpha zit er niks anders op dan wachten op IE7. Eind deze zomer word er een beta release verwacht (als MS niet WEER dingen uit gaat stellen...) Ik hoop iig. dat alpha kanalen dan gesupport worden... er zijn gelukkig wel een hoop CSS bugfixjes geplanned.[/quote:3033f0faba]als het uitkomt duurt het nog minimaal 3 jaar voordat het grootste deel gebruik maakt van IE 7 dus de komende 5 jaar heb je er nog niks aan...

ik vindt het alleen niet zo slim om png bestanden te gebruiken er zijn nog genoeg browers in omloop die nog geen png kunnen herkennen.

maar dat is natuurlijk je eigen keuze

Euh.. zoals? Internet Explorer 4 en hoger ondersteunen (min of meer) PNG, dat is al 90% van de browsermarkt. Verder ondersteunen Firefox, Safari en Opera het ook, daarmee bestrijk je echt wel 99% van de browsermarkt. Of gebruik jij nog steeds Cello of Netscape 4 ofzo?

heeft iemand een mooie oplossing voor een site die png in css gebruikt om de achtergronden weer te geven (niet via style maar echt via .css)

Er is een Javascript in omloop en dat heet: PNGfix.js Dit plaats je in dezelfde directory waar je website instaat. Vervolgens is er een klein regeltje dat je plaatst in de HEAD van je pagina. Het werkt vervolgens prima in alle browers!

ik heb zelf zelf geen last van maar ik maak zelf ook websites en ik heb van sommige sites al verscheidene klachten dat ze de site niet kunnen bekijken.

dit zijn nog mensen die op windows 98 en windows 2000 zitten ook zijn er mensen met macos 9 hierbij is het zelfde probleem.

maar goed het was alleen een tip succes verder met je site

Ik gebruik vaak gewoon 2 stylesheets, eentje voor legacy browsers (IE tm 6.x) en eentje voor browsers die wel fatsoenlijk met html en css kunnen omgaan, alle images gewoon via css aanroepen en als mensen de site fatsoenlijk willen bekijken dan hebben ze de keuze om te upgraden naar een goede browser.

Er zijn natuurlijk wel verschillende hacks (waaronder directx trucjes) maar het is vaak effectiever om mensen het verschil te laten zien tussen de oude zooi die ze gebruiken en nieuwe browsers (khtml/opera/gecko)

[quote:de38aeee93="rburgt"][quote:de38aeee93="Norm 2782"]Voor IE6/Windows met PNG24/Alpha zit er niks anders op dan wachten op IE7. Eind deze zomer word er een beta release verwacht (als MS niet WEER dingen uit gaat stellen...) Ik hoop iig. dat alpha kanalen dan gesupport worden... er zijn gelukkig wel een hoop CSS bugfixjes geplanned.[/quote:de38aeee93]als het uitkomt duurt het nog minimaal 3 jaar voordat het grootste deel gebruik maakt van IE 7 dus de komende 5 jaar heb je er nog niks aan...[/quote:de38aeee93]

Ja goed, maar als we nooit “nieuwe” (PNG met Alpha komt namelijk al uit begin jaren '90…) technieken gaan gebruiken komen we nooit ergens. Hetzelfde verhaal geldt ook voor de tijd toen IE6 net uit was. Nog steeds zie je overal “Deze site kan het best bekeken worden met…”. Imho moeten gebruikers van mijn software maar gewoon upgraden (zolang het gratis kan natuurlijk…) Ik ga mn CSS en plaatjes niet verkl*ten omdat mensen te lui zijn hun brakke browser te updaten. MS heeft daar zeer handig WindowsUpdate voor.
Ik geef toe dat het natuurlijk wel afhankelijk is van je doelgroep, maar dan nog. De update is er (dan), dus als mensen zich gaan ergeren aan de site ligt dat probleem aan hun kant.

En iemand een idee hoe ik de gamma-waarde juist krijg? Met andere woorden dat de html onderdelen en de kleuren op de png (met de zelfde rgb waarde) er hetzelfde uitzien.

dit verschilt heel erg per browser. (heelaas) het dichtste bij wat je kan komen is gif gebruiken :( die wijkt niet af. JPG soms

Spijtig genoeg niets aan te doen. Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd met een ICC profiel toe te voegen aan een JPG, maar dit wordt gebrekkig ondersteund tussen browsers en platformen in. Dit is blijkbaar één van de hekele punten aan het internet.

[quote:b439b5e7d7="Sjefke"]Er is een Javascript in omloop en dat heet: PNGfix.js Dit plaats je in dezelfde directory waar je website instaat. Vervolgens is er een klein regeltje dat je plaatst in de HEAD van je pagina. Het werkt vervolgens prima in alle browers![/quote:b439b5e7d7]

heb ik net gebruikt maar t werkt bij mij niet hoor. Ga maar eens naar www.icet.nl dan zie je gelijk wat ik bedoel als je met je muis over Nederlands of Engels heen gaat!

[quote:0a0231ec84="sic-one"][quote:0a0231ec84="Sjefke"]Er is een Javascript in omloop en dat heet: PNGfix.js Dit plaats je in dezelfde directory waar je website instaat. Vervolgens is er een klein regeltje dat je plaatst in de HEAD van je pagina. Het werkt vervolgens prima in alle browers![/quote:0a0231ec84]

heb ik net gebruikt maar t werkt bij mij niet hoor. Ga maar eens naar www.icet.nl dan zie je gelijk wat ik bedoel als je met je muis over Nederlands of Engels heen gaat![/quote:0a0231ec84]

Het scriptje werkt wel, maar je moet niet vergeten dan een browser check te maken…
In IE moet je enkel die filter in je css zetten, en dus geen background url ( dit “overschrijft” weer het filter )
En firefox/safari kan het filter niet laten tonen, dus daar moet ie ewoon de background url in de css laten zien.

in IE:

#lalala {
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src=‘lalala.png’, sizingMethod=‘scale’);
}

in Andere browsers:

#lalala {
background: url(lalala.png);
}