podcast uploaden

ik heb ilife 6 en hoe kan ik het snelste met GB een podcast maken /uploaden/ en op mijn eigen site of iwebsite zetten of moet ik een macaccount hebben?

hoi, ik heb geen idee wat GB is, maar met IW en een .M account moet het wel lukken. :evil:

suc6

GB is Garageband.

Ik zou zeggen; RTFM.

:wink:

N.B. Een .Mac account is niet nodig.

Ga in Garageband naar ‘Help’, type in ‘Podcast’ en leef je uit.

Heel simpel. Maak een podcast in Garageband. Je hebt de mogelijk om het met een filmpje of met een reeks foto's te werken (mocht je dat willen). Vervolgens kun je in Garageband kiezen om de podcats te exporteren naar iWeb. iWeb start vervolgens automatisch op. Maak je keuzes in iWeb en maak er wat moois van. Vervolgens kun je kiezen voor publiceren. Heb een een .Mac account dan gaat alles relatief simpel. Heb je dat niet dan zul je moeten exporteren in een map. Deze map zul je met een FTP programmaatje moeten uploaden naar je server. In deze map staat vervolgens ook een rss feed. Te herkennen als rss.xml. Voorbeeld: itpc://www.melrose.nl/podcast/podcast/Podcast/rss.xml Deze link heb je nodig om je podcast ook aan te melden bij iTunes. vervang dan itpc door http.

Succes.

Ook [size=20:6ce5d26244]RTFM[/size:6ce5d26244] is een zeer goede tip. [size=8:6ce5d26244]Dit staat overigens voor read the fucking manual.[/size:6ce5d26244]

[quote:3a9a242a02="Bor"]Ook [size=20:3a9a242a02]RTFM[/size:3a9a242a02] is een zeer goede tip. [size=8:3a9a242a02]Dit staat overigens voor read the fucking manual.[/size:3a9a242a02][/quote:3a9a242a02]

maar ik vind dit effectiever IPV RTFM een paar dagen te lezen… :evil:

maar het is IDD simpel als het zo werkt…

[quote:cd3e1609b5="Mattheus"]Heel simpel. Maak een podcast in Garageband. Je hebt de mogelijk om het met een filmpje of met een reeks foto's te werken (mocht je dat willen). Vervolgens kun je in Garageband kiezen om de podcats te exporteren naar iWeb. iWeb start vervolgens automatisch op. Maak je keuzes in iWeb en maak er wat moois van. Vervolgens kun je kiezen voor publiceren. Heb een een .Mac account dan gaat alles relatief simpel. Heb je dat niet dan zul je moeten exporteren in een map. Deze map zul je met een FTP programmaatje moeten uploaden naar je server. In deze map staat vervolgens ook een rss feed. Te herkennen als rss.xml. Voorbeeld: itpc://www.melrose.nl/podcast/podcast/Podcast/rss.xml Deze link heb je nodig om je podcast ook aan te melden bij iTunes. vervang dan itpc door http.

Succes.[/quote:cd3e1609b5]

thx leuk gedaan !

nog meer info? mensen?

Wat het beste werkt is trouwens gewoon een beetje experimenteren..... Op het moment dat het helemaal naar je zin is, kun je het daadwerkelijk online gaan zetten....

Ligt het aan mij dat ik podcasts nooit serieus neem?

[quote:1e8965ca03="Artishoque"]Ligt het aan mij dat ik podcasts nooit serieus neem?[/quote:1e8965ca03]

Ach, wat moet je nu wél serieus nemen…
Alhoewel er wel een paar podcasts zijn die zeker de moeite waard zijn. Zoals bijvoorbeeld Photoshop TV die boordevol handige tips voor Photoshoppers zit…

[quote:4e31a9a575="Mattheus"][quote:4e31a9a575="Artishoque"]Ligt het aan mij dat ik podcasts nooit serieus neem?[/quote:4e31a9a575]

Ach, wat moet je nu wél serieus nemen…
Alhoewel er wel een paar podcasts zijn die zeker de moeite waard zijn. Zoals bijvoorbeeld Photoshop TV die boordevol handige tips voor Photoshoppers zit…[/quote:4e31a9a575]

Die je op internet ook allemaal terug kan vinden… op je eigen tijd, in je eigen tempo, zonder op een aflevering te hoeven wachten…

het hele ilife 06 vind ik wel mooi werken dat alles samen werkt met elkaar. ik zit er over te denken om mijn huidige site te vervangen met de templates van iweb

werkt veel makkelijker denk ik dan Mozilla waar ik nu alles in maak.

alleen zit ik wel vast aan die Iweb templates of niet?

iLife werkt als een speer! Maar inderdaad je zit vast aan de templates die in iWeb zitten. Op zich hoeft dat geen enkel probleem te zijn want je kunt de templates aanpassen tot je een ons weegt. Het nadeel is wel dat je bij het toevoegen van een nieuwe pagina in je website, je al die aanpassingen weer opnieuw moet uitvoeren op die nieuwe pagina. Ook daar zijn natuurlijk wel weer handigheidjes voor; gewoon een complete oude pagina copiëren en plakken in de nieuwe pagina.... Een ander klein nadeeltje van iWeb is het feit dat iWeb iedere keer de gemaakte website in zijn volledigheid bewaart (Tenzij je een .Mac account hebt, meen ik). Dat betekent dat als je een website hebt met een stuk of zes pagina's en je op 1 van die pagina's een wijziging doorvoert, je de hele website weer opnieuw moet uploaden. Het werkt allemaal wel heel gemakkelijk en je doet dat snel, maar als je van plan bent om een website te maken van een paar honderd MB dan zou ik daar wel even goed over nadenken. Zelf maak ik gebruik van iWebsites (zie versiontracker) en maak voor een aantal onderdelen van de website een nieuwe website aan. Op die manier voorkom ik dat ik keer op keer tig-honderd MB moet uploaden.

thx hoor voor je uitleg

:slight_smile:

maar wat bedoel je met versiontracker?

www.versiontracker.com Een website boordevol update's, gratis/niet gratis programma's voor o.a. macosx Hier kun je hele handige programmaatjes 'scoren'. iWebsites kun je hier ook vinden, en is ook nog eens gratis.

[quote:582f0bfa47="Mattheus"]www.versiontracker.com Een website boordevol update's, gratis/niet gratis programma's voor o.a. macosx Hier kun je hele handige programmaatjes 'scoren'. iWebsites kun je hier ook vinden, en is ook nog eens gratis.[/quote:582f0bfa47]

dus met Iwebsites kan ik dan een gedeelte of 1pagina bewerken?

Ter verduideliking: Als je een website maakt in iWeb gaat bij iedere wijziging de hele website opnieuw uploaden. Niet erg als je een website hebt van een paar MB, maar bij grotere website begint dat snel te irriteren. Ook als je meerdere websites maakt in iWeb, gaat hij bij wijzigingen alle websites in een map publiceren... Met het programma iwebsites kun je meerdere websites aanmaken die onafhankelijk van elkaar zijn. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn eigen band een website aangemaakt (met dreamweaver) en heb verschillende onderdelen van die site gemaakt met iWeb. Met iwebsites heb ik daarvoor verschillende 'mini'-websitejes gemaakt die ik onafhankelijk van elkaar kan bewerken en uploaden. Had ik dat niet gedaan dan had ik na iedere wijziging ca. 10 websitejes naar een map moeten publiceren etc.... Dankzij iwebsites beperk ik dat tot 1 hooguit 2 pagina's en gaat dat dus razendsnel. Ook heb ik websites voor derden direct apart staan en kan die apart publiceren.

dus. maw...

Iweb kan niet 1 pagina behandelen en Iwebsies wel

je kan toch in Iweb 1 pagina maken en die bv Music.html / podcast .html als naam geven en die toevoegen aan jouw bandsite? of de mijne :lol:

Nee, in Iweb kun je rustig een complete website maken met meerdere pagina's. In de loop van de tijd zal jouw website misschien al redelijk groot worden. Breng je dan op 1 van die pagina's een wijziging aan, dan zal iWeb je hele website opnieuw aanmaken die je vervolgens ook compleet opnieuw moet uploaden naar je server (Tenzij je een .Mac account hebt... volgens mij..) Om dit te voorkomen kun je er met het programma iwebsites ook voor kiezen om je website te splitsen in gedeeltes. Op die manier hoef je alleen maar dat gedeelte up te loaden naar je server, en dat scheelt weer een hoop tijd.

das best een manko aan die Iweb

maar het zal wel zo zijn dat ze willen dat je een Macaccount moet afsluiten :evil: