Polijst je Mac! (krassen wegwerken)

Heb je (hele diepe) krassen op de behuizing van je Mac? Of op het schermpje van je iPod of je GSM, je horlogeglas? Is het chroom vlekkerig, bekrast of zelfs aan het afbladderen? Hier vind je oplossingen!

[b:6677c16029]Kunststof[/b:6677c16029]

Benodigdheden:

• waterproof schuurpapier , tenminste 600 of nog liever 800, en voor nabewerken héél fijn, 1000 of meer.
  • polijstmiddel. Bij voorkeur Commandant of een andere goede autocleaner, koperpoets kan evt. ook*
  • Valma Plastishine. www.valma.nl

[u:6677c16029]Stap 1[/u:6677c16029]: maak een klein stukje van het schuurpapier nat, schud de druppels er af en schuur héél lichtjes, [u:6677c16029]oefen hierbij nauwelijks druk uit op het oppervlak[/u:6677c16029] Bij diepe krassen gebruik je eerst 600, indien mogelijk 800, daarna 1000 of fijner, afhankelijk van hoe diep de krassen zijn en hoe hard of zacht de kunststof is. Ja, het wordt matglas, maak je geen zorgen, dat komt met polijsten weer goed. [u:6677c16029]Probeer niet de kras geheel weg te schuren![/u:6677c16029] Het gaat er om de randen van de kras weg te halen, de rest polijst je met polijstmiddel weg.[u:6677c16029] Wees liever te voorzichtig dan te voortvarend!.[/u:6677c16029]

[u:6677c16029]Stap 2[/u:6677c16029]: Poetsen, poetsen en nog eens poetsen met het polijstmiddel (minder is beter!) gebruik een zachte doek, een oude schone theedoek of T-shirt voldoet prima. bij voorkeur dus fijn geweven katoen. (Doe het poetsmiddel op de doek, niet op je Mac of de iPod, als je uitschiet ben je de l*l)

[i:6677c16029]* N.b: Zorg wel dat je de koperpoets goed verwijderd, sommige kunststoffen zoals lexaan kunnen er bros van worden. Koperpoets bevat een etsmiddel om koperoxide op te lossen, en daar kunnen sommige kunststoffen slecht tegen. Een goed autopoetsmiddel http://www.commandant.nl/commandant/commandant5.htm bevat geen agressieve stoffen en heeft dus de voorkeur.[/i:6677c16029]

[u:6677c16029]Stap 3[/u:6677c16029]: Doe wat van de Plastishine op een doekje, wrijf het in en daarna met een schone zachte doek uitwrijven. Het kunststof is weer als nieuw!!! ook fijn op rubber of rubberachtige kunststoffen , doe het op de portierrubbers van je auto en ze vriezen nooit meer vast!

[b:6677c16029]Chroom[/b:6677c16029]

[i:6677c16029]Is de achterkant van je iPod vlekkerig of licht bekrast?[/i:6677c16029]

AUTOSOL polijstpasta voor metaal www.autosol.nl is één van de beste chroompoetsmiddelen, en het laat een dun beschermlaagje achter. Kijk wel uit met polijstpasta’s, veel soorten hebben te grof polijstmateriaal en maken het erger in plaats van beter. Het chroomlaagje is vaak erg dun. Houd er rekening mee dat diepe krassen in chroom niet te verwijderen zijn omdat ze door de chroomlaag heen zijn gegaan.

[i:6677c16029]Bladdert het chroom van het bolletje van je iMac?[/i:6677c16029]

Bij de beter gesorteerde modelbouwwinkel kun je vragen naar naar [u:6677c16029]Bare Metal Foil.[/u:6677c16029] Een dunne zelfklevende folie, die ook bij de restauratie van klassieke auto’s wordt gebruikt. Het is net zo mooi als echt chroom, en dus ook niet echt goedkoop, maar zeker de moeite waard. Ook leuk als je je Mac of je muis wilt pimpen.

[b:6677c16029]Geborsteld aluminium[/b:6677c16029]

Eigenlijk kan je dit alleen maar verprutsen, dus als het niet al te erg is: [u:6677c16029]AFBLIJVEN[/u:6677c16029]!. het enige dat soms redelijk lukt is met hele fijne RVS staalwol het hele oppervlak te doen, uiteraard in de richting van de groefjes. Eerst proberen op een onzichtbaar plekje. Gebruik vooral géén polijstpasta, want daarmee poets je de groefjes weg!

Succes!

Moet hier nog een disclaimer? Of snappen jullie zo ook wel dat het toepassen van deze tips geheel en al voor eigen risico is? :wink:

kijk dat vind ik nou handig. Heb intern geheugen in mijn pizzadoos gebouwd en sindsdien zitten er krassen op de plek waar de apple zit... Die moeten eruit! HIj is nauwlijks 2 maanden oud namelijk!

Bedankt voor de tip..ik durf het alleen nog niet echt aan om het te doen :o

maar wie weet in de toekomst :wink:

die kunstof tip geld dus ook voor de ipod? Jippie, echt bedankt!

Voor wie het niet direct aandurft met het schuurpapier hier nog even een extra tip: probeer het eerst eens op een bekraste ouwe CD (niet de labelkant dus hè!), of een CD doosje of iets anders, dat geeft de burger misschien wat meer moed ;-)

Displex werkt ook erg goed.

Het voetje van de isight voor de imac G5 (het magneet voetje) heeft mijn iMac beschadigt (krassen) was daar best geirriteerd over maar ga dit eens proberen als ik echt niet weet wat te doen,

Goeie tip!

En dit is niet voor een Powerbook? Normaal erger ik me niet zo aan krassen maar er zit een hele lelijke in 'the missing bite" :(

[quote:192c50732b="muffin."]En dit is niet voor een Powerbook? Normaal erger ik me niet zo aan krassen maar er zit een hele lelijke in 'the missing bite" :([/quote:192c50732b]

Is wat niet voor een powerbook? Kun je je vraag misschien wat duidelijker stellen? :?

Dit topic gaat over krassen weg halen van je GSM iPod of Mac. Ik vroeg me af of dat wat hier boven staat je ook kan toepassen op een Powerbook omdat een powerbook van een ander materiaal gemaakt is.

[quote:ce74d3714a="muffin."]Dit topic gaat over krassen weg halen van je GSM iPod of Mac. Ik vroeg me af of dat wat hier boven staat je ook kan toepassen op een Powerbook omdat een powerbook van een ander materiaal gemaakt is.[/quote:ce74d3714a] Ah, op die fiets. ;-)

Een Powerbook is toch van brushed aluminium? Zoals er al staat is dat erg moeilijk, het wordt eigenlijk altijd lelijk.

Heeft er iemand ervaring met [url=http://podshop.com/idrops/]iDrops[/url]?

iDrops ziet er wel veelbelovend uit..

Had kras(je) op ipadscherm,weggepoetst met ouderwetse koperpoets.perfect en goedkoop.

Werkt dit ook op het glas van je iPad2?