POLL: is jouw Mac besmet geraakt met malware?

Onlangs werd bekend dat wereldwijd 600.000 Macs geïnfecteerd zijn met de Flashback-trojan. Apple bracht hiervoor een opspoor- en verwijderapplicatie uit. Deze Flashback Removal Tool geeft een melding als Flashback is aangetroffen.

Is er jouw Mac iets kwaadaardigs ontdekt?

Dat noemen ze vragen naar de bekende weg.

Uit diverse topics is al duidelijk naar voren gekomen dat niemand iemand kent met een besmette Mac.
Laat staat dat hij of zij zelf de malware heeft mogen beleven.

heb geen java op mijn mac dus nee.

Ik heb eigenlijk niets ongebruikelijks meegemaakt. Ik vind het wel lang duren voordat je de browser (Firefox) kan gebruiken. Met Sophos gecheckt en die vond wel iets met JAVA.

Completely clean, volgens ClamXAV en Sophos. Die hebben overigens zelf ook maar kort op mijn Mac gestaan...

Heb thuis en op werk twee identieke iMac 24" uit 2006. Die draaien op Leopard en daar kon ik de updates niet installeren. Op mijn MacBook Pro wel, maar niets gevonden.

Nope geen infecties gevonden, niets thuis en niets op het werk, niets bij kennissen.
Spreek in totaal van 23 Macs met de laatste versie van OsX.

Ik vind het behoorlijk lastig vast te stellen dat ik het niet heb gehad. Geen van mijn Macs hebben ergens een melding gegeven van "succesvol verwijderd" oid. Op 1 Mac staat Java niet eens geïnstalleerd. De andere heeft na alle updates en apart de removal tool niets kunnen vinden.

600.000 is natuurlijk ook bijzonder weinig op het wereldwijde aantal (recente) Macs.

Ik heb de removal tool niet gedownload. (met gebruik van word for mac 2011 zou dat niet hoeven)
Wel altijd alle software updates geïnstalleerd. Als het goed is zou er dus geen 'infectie' kunnen zijn.
Kun je eigenlijk met terugwerkende kracht zien of er een schadelijk bestand verwijderd is?

Geen besmetting, zoals verwacht.

Nope, niks gevonden :-)

Op drie manieren mijn MacBook gecontroleerd en Flashback werd niet gevonden. Maar één van de tools meldde wel dat er twee of drie bestanden waren gevonden die met Flashback te maken hadden. Die werden onschadelijk gemaakt. Geen idee wat dat voor bestanden waren

Ik heb het programma'tje even geïnstalleerd, maar ik zie hem niet tussen programma's staan?

Ik heb de terminalcommando's uitgevoerd voor de updates van Apple en mijn beide Macs waren niet geïnfecteerd.

Niks, nada, njente.

Ik heb de removal tool alsnog gezocht en gevonden op: http://support.apple.com/kb/DL1517
Na downloaden en installeren niet meer gezien waar het gebleven is. Het schijnt alleen te werken op Macs zonder java, terwijl je java nodig had om het te kunnen oplopen? Mogelijke bron van de besmetting zou Wordpress zijn? Dat gebruik ik voor het bijhouden van een weblog. Nu weet ik nog steeds niet wat ik met zekerheid kan invullen bij de poll. Aangezien ik hier toch de nodige moeite voor doe en het niet goed lukt, vraag ik me af hoe de andere invullers wel zo zeker zijn...

Die removal tool was om te voorkomen dat het verspreid wordt zelfs op Macs zonder java. Die kunnen het staan hebben, het zal hun niets doen, maar ze kunnen het verspreiden.

@Kobes: de bewuste update geeft, indien er sprake is van een besmetting met FlashBack, de melding:
[code]Er is Malware gevonden
[naam FlashBack-variant]
De malware is verwijderd.[/code]

Als je die melding niet hebt gehad, maar alleen de melding 'De update is succesvol geïnstalleerd', dan is er sowieso al niet een grote kans dat er iets aan de hand is. Als dan ook andere (anti-virus)programma's aangeven dat er niets gevonden is, hoef je je al helemáál geen zorgen te maken.
Ik heb op mijn Mac geen AV-software staan, maar zowel van Sophos als van ClamXAV een portable versie laten draaien. Niks gevonden, zoals ik eerder al aangaf. Had ook niet echt anders verwacht. Nogmaals: voor Mac OS X zijn GEEN virussen, alleen Trojan Horses. Dus als je een beetje uitkijkt met wat je installeert (c.q. waar de software vandaan komt) is er niks aan de hand. Een Trojan Horse installeer je ALTIJD zelf en kan zichzelf niet (zonder tussenkomst van gebruikers) vermenigvuldigen. Eigenlijk zijn Trojan Horses dus altijd te plaatsen in de categorie PEBKAC: Problem Exists Between Keyboard And Computer.

PEBKAC: Problem Exists Between Keyboard And Computer.

Ik neem aan dat je Chair bedoelt en niet Computer :)

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/poll-is-jouw-mac-besmet-geraakt-met-malware#post-2394477 time=1334917134]Dat noemen ze vragen naar de bekende weg.

Uit diverse topics is al duidelijk naar voren gekomen dat niemand iemand kent met een besmette Mac.

Laat staat dat hij of zij zelf de malware heeft mogen beleven.[/quote]
[quote=Gerwin Janssen url=http://www.onemorething.nl/2012/04/apple-maakt-korte-metten-met-flashback-malware/#comment-176081]Leuk ik had bingo...
[img]http://i.imgur.com/3ZalC.png[/img]

Wat deed \'OSX.FlashBack.iv\' nu eigenlijk? Wat voor een soort trojan was het?[/quote]
Toch wat over het hoofd gezien en Koen ook?