poolse tekst op de mac?!

Ik heb een poolse tekst gehad en deze opent niet goed op de mac omdat hij bepaalde tekens niet kan begrijpen. Op de windows opent hij wel goed!

Is er iets voor de mac waardoor de vreemde tekens ook goed worden omgezet?!

thnx!

mischien moet je de poolse tekst installeren als extra taal. Net zoals je nederlands installeert ?

hey,

Ik denk dat je meer hebt aan het installeren van een pools lettertype.
Van de verschillende letertypen zijn ook varianten van bijzondere tekens voor verschillende talen.
Opentpe installeren kan ook werken
taal installeren heeft geen zin imho.

suc6

Enig idee waar je dat kan vinden? Poolse fonts.

system preferences -> international

Ik krijg zelfs Koreaans op mijn beeldscherm, dus Pools moet geen probleem zijn.

taal installeren maakt inderdaad niet uit. Ik heb het nu opgelost door CE versie van het font te gebruiken. Dit staat voor Central European hierin zitten wel al die rare tekens!!

thnx allemaal voor de genomen moeite!!

Dus met andere woorden dit draadje kan op slot!!

kan niet op slot

met het verandern van je taal ben je er niet!!! (lezen)
Je hebt die buitenlandse lettertypen nodig van bv. fontshop of myfonts.

suc6

Eh, hij heeft die tekens nou toch? Eens kijken of ik IJslandse tekens kan vinden.

ik heb een vraagje over een aantal CE fontjes die het gewoon wel in OS9 deden, maar in systeem 10 niet meer werken om de een of andere reden, het gaat om POOLS, ROEMEENS EN TSJECHISCH. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, ik krijg bijvoorbeeld op de postitie van een a met omgedraaid hoedje een aanhalingsteken en zo zijn er nog meer tekens die niet goed werken. In OS9 werkt het gewoon wel en ik heb het font door fontdoctor laten checken en die geeft geen fouten aan. Ik krijg er ondertussen in ieder geval een puntig hoofd van omdat ik nu al meerdere keren op een andere machine moet gaan werken om er iets niet werkt/lukt in systeem 10

bedankt, Frans

Oost-Europese talen laten zich niet 1-2-3 openen als bijv. Word bestand. Ik importeer deze talen altijd in InDesign en zet vervolgens het font om naar bijv Helvetica EastA. Vervolgens laat dit zich prbleemloos kopieren naar (als je daar zoals ik noodgedwongen nog in werkt...) Quark onder Classic. Evt niet herkende tekens zie je in InDesign meteen als "roze vlekken" in de tekst.

de truuk met indesign had ik al gebruikt toen ik nog in systeem 9 werkte, maar het probleem nu is dat mijn fonts die ik gewoon in systeem 9 gebruik en het daar wel doen, niet meer werken in systeem 10. Ik krijg nu ineens andere tekens te zien.

Het heeft dus niet te maken met het openen van pc word files. Als ik hier een oud etiket open in quark met daarin ce fonts dan gaat het allemaal goed, als ik datzelfde etiket open met dezelfde fonts open in systeem 10 dan krijg ik andere tekens te zien?

Frans zijn probleem van de dag... Je moet een eigen draadje starten man!

Hebben jullie al eens geprobeerd de tekst in een pro-font te zetten? Deze OpenType fonts hebben toch ook alle ooit bedachte diacritische tekens aan boord?

Ik heb hier even geen Tsechische tekst bij de hand om het te proberen…

[quote:1c7109e222="Deskman"]Frans zijn probleem van de dag... Je moet een eigen draadje starten man![/quote:1c7109e222]

het ventje zit nu echt op 10! :stuck_out_tongue:

Ik blijf tegen een heleboel vragen aanlopen, heb er nog een paar op de plank liggen.

Ik ben helaas gebonden aan mijn ‘oude’ set met fonts zag wel dat er in het systeem een aantal ce achtige fonts zaten maar die werkten ook niet. Ik vind het een vreemd verschijnsel, zeker omdat ik nu tijdelijk op een andere machine aan het werken ben met systeem 9 en daar werkt het gewoon wel.

Stuur mij eens een oostblok tekstje door...?

ik heb het nu net nog een keer geprobeerd, maar nu mijn word files importeren in indesign 3 en dan een pro font geinstalleerd en nu werkt het wel, maar als ik dan de tekst plak in mijn quark doc en mijn eigen fonts selecteer werkt het weer niet. En die pro fonts kan ik in quark niet gebruiken. Het truukje van indesgn gaat wel op systeem 9 en indesign 2 maar niet met systeem 10.

Verder moet ik sowieso ook met de basis van mijn oude quark file werken en daar gaat het helemaal fout met het font.

Pro font vanuit Indesign naar Quark werkt niet, je zult je moeten beperken tot een (bijv Adobe EastA) type 1 font. Dan werkt het prima.

met de east a die ik heb werkt het niet?

is het wel een Word document als basis?

oude file is een quark file die het in systeem 9 gewoon doet,

nieuwe tekst is een word file…

Wij hebben het zelfde probleem. Voor een klant maken we regelmatig folders met diverse talen. Daarvoor hebben we diverse fonts in huis. Helaas blijkt nu onder OS X dat sommige vreemde tekens niet meer werken. Aangezien de klant sommige folder door stuurt naar andere bedrijven voor verdere verwerking, kunnen we nog niet alles over zetten naar InDesign. Dus als er toch iemand een oplossing heeft voor dit probleem, laat het ons weten.