Portable HDD Exfat?

Hey iedereen,

Ik heb een Western Digital portable HDD aangeschaft van 500 GB met USB 3.0 (MacBook eind 2011). Nu heb ik hem geformatteerd naar ExFat formaat. Na wat te googlen bleek dit een goed formaat te zijn als het gaat om flashdrives. Maar ik ben verder niet van plan de schijf aan een andere machine te hangen.

Ik gebruik de schijf om een project mee te monteren in FCP X. Er staat nog maar 1 project op.

Wat nu het probleem is dat de hele MacBook niet meer vooruit te branden is wanneer ik vanaf de portable schijf werk. Ik gebruik FCP X al een tijdje op deze MacBook met 'normale' USB 2.0 externe schijven (de 2TB versie) maar daar dan heeft de MacBook nergens last van.

Ligt dit aan de externe portable schijf en zo ja? Moet ik een ander formaat gebruiken? Bijvoorbeeld NTFS?

Thanks!

Als je de schijf alleen gebruikt in combinatie met een Mac, is het het beste om de schijf gewoon te formatteren met OS X Uitgebreid (journaled).

Exfat is een goed formaat als je de drive ook op windows computers gaat gebruiken.
Het maakt niet uit of het een HDD is of een stick.

Als je de drive alleen voor je mac gaat gebruiken kan je beter voor HFS gaan.

NTFS zal sowieso niet te gebruiken zijn op je mac zonder speciale drivers, dus die valt bij voorbaat al af.

Kan FCP X de bestandsformaat dan niet zo goed aan? Wat is het verschil tussen OS X Uitgebreid (journaled) en HFS?

OS X Uitgebreid (journaled) en HFS+ is hetzelfde, alleen een andere benaming ervoor :) en FCP zou exfat ook prima aan moeten kunnen

Dank voor jullie reacties!!

Ik heb de HDD overnieuw geformatteerd naar OSX uitgebreid en hij lijkt zo een stuk beter te lopen. Waar hij in ExFat in de instelling 'better performance' het aardig zwaar leek te hebben draait hij nu weer in 'high quality' soepel. Kennelijk heeft FCP X dan toch zijn voorkeuren ;)

De echte technische redenen weet ik niet. Maar mocht iemand ooit tegen hetzelfde probleem aanlopen en deze draad lezen kan dit misschien ter overweging zijn om een keuze in formaat te maken.

Nogmaals dank! :)

[quote=YoYelloW url=http://www.onemorething.nl/community/topic/portable-hdd-exfat#post-2506422 time=1356812925]OS X Uitgebreid (journaled) en HFS+ is hetzelfde[/quote]Niet helemaal :) HFS, voor Hierarchical File System, is het bestandssysteem dat in de jaren '80 ontwikkeld werd voor de wat latere versies van het Macintosh-besturingssysteem (de eerste versies gebruikten een ander bestandssysteem dat geen mappen kende; de H slaat erop dat HFS die wel heeft). HFS+ is een verbeterde versie daarvan die veel grotere schijven aankan en Unicode-codering gebruikt voor bestandsnamen. "Mac OS Uitgebreid" (of in het Engels: Mac OS Extended) is gewoon een andere naam voor HFS+, maar of er "(journaled)" achter staat of niet maakt daarvoor niet uit — dat is een toevoeging die voor elke willekeurige schijf aan- en uitgezet kan worden.