Positieve ontwikkelingen Macosx.nl

Commentaar kunnen we allemaal wel leveren en soms is onderling gesteggel ook wel leuk, maar het lijkt me voor Macosx.nl beter om vanuit de gebruikers nieuwe ideeën te genereren, om Macosx.nl beter en gebruiksvriendelijker te maken. De Lounge is er voor het afblazen van overtollige energie en das een fijn werkend medium. Maar iedereen heeft wel eens met inhoudelijke vraagstukken of problemen te maken. De inhoud van het totale forum is immens groot geworden en de zoekfunktie werkt niet goed. Dat zijn dingen waar men zich aan ergert, dat is bekend, dus dat hoeven we nu niet weer met z'n allen te gaan roepen hier. Ik persoonlijk zou het fijn vinden als er een html-database komt, die begint met een alfabethische trefwoordenlijst van problemen. Als je dan je probleem heb gevonden, kun je direkt doorklikken naar een lijntje waar je de oplossing kunt vinden. Ik denk dat zoiets de gebruiksvriendelijkheid van Macosx.nl vergroot en dat het hierdoor uiteindelijk voor gebruikers en mods veel duidelijker wordt. Meer ideeën graag!

ah, mooi topic! 8)

dan zal ik, voor de zoveelste keer mijn vraag om een [b:f24fee6517]‘ga naar pagina…’ functie [/b:f24fee6517]weer eens opschrijven :wink: Dat scheelt echt een boel pagina’s doorbladeren! Helemaal irritant als je nog weet op welke pagina het ongeveer stond, maar dan 40 pagina’s handmatig moet terugklikken!
(ja, ik weet dat je ook een nummertje kan inkloppen in de url, maar daar gaat het niet om :wink: )

Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo'n 100 onderwerpen 'oplossen'. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies.

Goed idee van Loez...inderdaad het feit dat je maar 3 opeenvolgende pagina's direct kaan aanklikken zorgt nog wel eens voor een hoop zoekwerk...(met name in de gebruikerslijst..)

[quote:b27d738fe7="Martiniman"] Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo'n 100 onderwerpen 'oplossen'. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies. [/quote:b27d738fe7]

Hoe bepaal je dan wat belangrijk is?

[quote:ddc4fb85da="Martiniman"]Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo'n 100 onderwerpen 'oplossen'. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies.[/quote:ddc4fb85da]

pop-up? :? de gemiddelde maccer heeft toch zn pop-up blocker aanstaan? :wink:

[quote:e577982d98="Martiniman"]Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo'n 100 onderwerpen 'oplossen'. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies.[/quote:e577982d98] Dat maakt geen reet uit... alleen vandaag al zijn er geloof ik 5 topics geopend met een vraag die in de sticky's behandeld wordt... mensen lezen ze niet, hoe je ze ook noemt, en waar je ze ook plaatst.

Misschien een shoutbox voor snelle vragen, zodat daar geen topic voor geopend hoeft te worden. Gevaar bestaat natuurlijk dat het een chatbox gaat worden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

[quote:e4c7f5031c="J-roen"][quote:e4c7f5031c="Martiniman"] Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo'n 100 onderwerpen 'oplossen'. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies. [/quote:e4c7f5031c]

Hoe bepaal je dan wat belangrijk is?[/quote:e4c7f5031c]

Elk ingebracht probleem is belangrijk. Als je ziet hoeveel keer nieuwkomers nu hetzelfde probleem onder de aandacht brengen…

[quote:2f50044d6f="wjgmspeedy"]Misschien een shoutbox voor snelle vragen, zodat daar geen topic voor geopend hoeft te worden. Gevaar bestaat natuurlijk dat het een chatbox gaat worden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.[/quote:2f50044d6f]

en een kans dat de ene vraag verdrinkt in de daarop volgende vraag, zo krijg je dan nog steeds geen antwoorden…

[quote:31ab898150="marloez"][quote:31ab898150="wjgmspeedy"]Misschien een shoutbox voor snelle vragen, zodat daar geen topic voor geopend hoeft te worden. Gevaar bestaat natuurlijk dat het een chatbox gaat worden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.[/quote:31ab898150]

en een kans dat de ene vraag verdrinkt in de daarop volgende vraag, zo krijg je dan nog steeds geen antwoorden…[/quote:31ab898150]

mss in die ene iChat Chatroom van macosx? daar zou je vragen kunnen stellen/beantwoorden :wink: zonder topic te openen

shoutbox lijkt me inderdaad niet zo’n goed idee :roll: vooral ook om de reden die Marloez geeft …

Zo... en nu gaan we er weer iets moois van maken. Om te beginnen worden er wat mij betreft geen topics meer geopend omdat we denken dat het zo interessant is om er eentje te openen. We denken beter na over de toegevoegde waarde van een te openen topic. In serieuze topics wordt niet meer geslowchat. Drinken doen we in de kroeg maar met mate zakmaarzegge.

[quote:06a9606fe1="marloez"]ah, mooi topic! 8)

dan zal ik, voor de zoveelste keer mijn vraag om een [b:06a9606fe1]‘ga naar pagina…’ functie [/b:06a9606fe1]weer eens opschrijven :wink: Dat scheelt echt een boel pagina’s doorbladeren! Helemaal irritant als je nog weet op welke pagina het ongeveer stond, maar dan 40 pagina’s handmatig moet terugklikken!
(ja, ik weet dat je ook een nummertje kan inkloppen in de url, maar daar gaat het niet om :wink: )[/quote:06a9606fe1]Zo’n functie mis ik hier echt.

[quote:06a9606fe1=“marloez”][quote:06a9606fe1=“Martiniman”]Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo’n 100 onderwerpen ‘oplossen’. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies.[/quote:06a9606fe1]

pop-up? :? de gemiddelde maccer heeft toch zn pop-up blocker aanstaan? ;)[/quote:06a9606fe1]

[quote:06a9606fe1=“marloez”][quote:06a9606fe1=“Martiniman”]Misschien een pop-up menu met de belangrijkste onderwerpen op de voorpagina. Gebruikt nauwelijks ruimte, kan hierarchisch gelayout worden en kan direct zo’n 100 onderwerpen ‘oplossen’. Al is het alleen maar een overzicht van alle stickies.[/quote:06a9606fe1]

pop-up? :? de gemiddelde maccer heeft toch zn pop-up blocker aanstaan? ;)[/quote:06a9606fe1]Inderdaad. Popups zijn irritant. Als ik een PM krijg komt er een eentje in het Maillogo. Dat is wel zo gemakkelijk.

Een goedwerkende zoekfunctie zou ik ook wel handig vinden trouwens maar dan wel in spotlight stijl.

tja als je zoals ik het forum gebruikt kom je weinig stickies tegen, want die staan erg weinig in het lijstje van nieuw sinds de vorige keer merk ik.

Sticky's staan altijd bovenaan het sub-forum... zo simpel is het.

Dit postte ik eerder vannacht in het "wat een slechte sfeer op macosx.nl" topic, maar het past hier denk ik beter. Gaatie:

Dan kom ik op een klein opbouwend kritisch puntje van mijn kant: het forum zelf. Ik denk (maar da’s persoonlijk he!) dat de benamingen, volgorde en omschrijvingen van en bij de diverse subfora misschien anders en wat duidelijker kunnen.

Op dit moment staan de wat “speelsere” zaken als Algemeen , Hardcore Roddels en de Lounge bovenaan. Door de omschrijving bij “Algemeen” is het voor onervaren forumbezoekers erg verleidelijk om daar maar ff snel een software vraag te dumpen, terwijl die ergens anders thuishoort. Maar het Overige Software subforum zit een heel stuk lager in de forum-layout.

Wellicht is het een idee voor de crew om aan de hand van de vraag “Wat willen we voor een forum op macosx.nl” de prioriteiten te bepalen en op basis daarvan tot een iets andere benaming en structuur te komen?

[b:d4830eb7c1]Een index of een FAQ[/b:d4830eb7c1], zoals turb in de openingspost opperde is iets wat ook al een tijdje door mijn hoofd rondspookt. Of een macosx.nl [b:d4830eb7c1]wiki[/b:d4830eb7c1].[quote:d4830eb7c1="FreekMac"]Drinken doen we in de kroeg maar met mate zakmaarzegge.[/quote:d4830eb7c1]met mate[b:d4830eb7c1]n[/b:d4830eb7c1], Freek. Jij hebt nog wel goed onderwijs gehad, dus geef het goede voorbeeld! :P

[b:d4830eb7c1]Zoeken[/b:d4830eb7c1]? even deze google-link bookmarken.

overigens kijk ik vaak over de stickies heen. Kunnen ze niet rood oplichten bij een nieuw bericht, net zoals de vaak bekeken draadjes?

Edit: je kunt pas een poll starten wanneer je account een x-periode (bijv drie maanden) oud is.

En nog iets positiefs: Fistkikker en ik waren het vandaag eens :) Dat opzich is al een topic waard. Ik ben er dan ook erg trots op :innocent:

Begin eens over de zegeningen van zuigelingen :wink: :evil:

[quote:268de418b8="trabant"][b:268de418b8]Een index of een FAQ[/b:268de418b8], zoals turb in de openingspost opperde is iets wat ook al een tijdje door mijn hoofd rondspookt. Of een macosx.nl [b:268de418b8]wiki[/b:268de418b8].[quote:268de418b8="FreekMac"]Drinken doen we in de kroeg maar met mate zakmaarzegge.[/quote:268de418b8]met mate[b:268de418b8]n[/b:268de418b8], Freek. Jij hebt nog wel goed onderwijs gehad, dus geef het goede voorbeeld! :P

[b:268de418b8]Zoeken[/b:268de418b8]? even deze google-link bookmarken.

overigens kijk ik vaak over de stickies heen. Kunnen ze niet rood oplichten bij een nieuw bericht, net zoals de vaak bekeken draadjes?[/quote:268de418b8]

Helemaal mee eens.
Op een ander forum ben ik mod, daar spelen dezelfde zaken als hier op Macosx.nl
Waar mogelijk hebben de diverse deelfora al een FAQ gekregen en een onderwerpenlijst met directe links naar relevante topics.
Is wel een heidens karwei, maar heel prettig voor de bezoeker.
Ik raad de mods aan in dit soort draadjes eventuele onzin berichten te deleten i.v.m. de leesbaarheid.

Echte onzin topics moet je ook gewoon verwijderen, als er nog geen racties op zijn lijkt mij dit geen probleem, pm naar de poster met een krte uitleg.
Met een beetje geluk komt er zo weer wat sfeer terug en komen de leuke en interessante topics weer bovendrijven.

Succes in ieder geval