Postscript level 1,2, 3 uitleg

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat precies het postscript level 1,2 en 3 verhaal is. Ik denk te weten dat het een genormaliseerd communicatie protocol is voor het printen met een postscript printen. Klopt dit?

Waar is meer info te vinden. Ik zoek oplossingen voor printproblemen die met het verschil tussen level 2 en 3 te maken hebben.

Postscript is de taal die de pagina beschrijft. Postscript is uitvinding en eigendom van Adobe. Als makers postscript in hun printers willen gebruiken, moeten ze licenties aan Adobe betalen. Vandaar ook dat PS printers opeens een stuk duurder zijn. Om dit te vermijden bouwen printerfabrikanten vaak "emulatie" in. Dit gaat vaak goed, maar soms ook niet. Het is sowieso niet handig als je wel eens dingen laat uitdraaien op een PS RIP. Je wilt zeker zijn dat het bestand in orde is, en daarom moet je altijd een proefprintje maken op een PS (laser)printer. Aan emulatie heb je dan niets.

1,2 en 3 zijn de versies.
Het kan zijn dat een bestand niet uitdraait op een printer omdat de PS versie van de printer niet up to date is.

er is maar 1 oplossing:
koop een printer die echte Adobe Postscript level 3 heeft, of voeg achteraf een PS3 uitbreiding (en voldoende geheugen) aan je printer toe.

Ter aanvulling:

PS 1 is oud en achterhaald.
PS 2 ondersteund nog geen kleur, maar is prima voor Z/W printers.
PS 3 meest recente versie met ondersteuning voor kleur.

Als een Z/W printer ‘slechts’ PS versie 2 heeft is dat prima en niks om je zorgen over te maken

En dan wel een echte PostScript level 3, niet een wannabee emultatie printer. Trouwens een hoop print en output problemen zijn te voorkomen door met gezond verstand te DTP-en. Dat een programma iets kan (op je scherm) wil nog helemaal niet zeggen, dat de diverse manieren van output (bv. printen) dit ook (aan) kunnen.

En over PostScript is enorm veel te vinden, neem aan dat je ook buiten deze Site kunt zoeken.
Mijn eerste zoekpoging met ‘postscript level 3’ leverde meteen al deze site op (vijfde hit van boven);
http://www.prepressure.com/ps/history/history.htm

En als je echt het naadje van de kous wilt weten, hier staan de Adobe referentie manuals.
http://partners.adobe.com/public/developer/ps/index_specs.html links, onder Adobe PostScript.

Voor zover ik weet zit er een postscript level 2 module in de printer. Alle foto's en plaatjes gaan goed maar tekst staat nog wel een door elkaar. Elke print anders. Lijkt mij een beetje raar dat een kleurenlaserprinter een level 2 module heeft als dat alleen voor zwart wit is. Ik ga een kijken wat een ps level 3 module kost. Zijn vrij prijzig volgens mij, maar steeds veel tijd kwijt zijn met het herhaaldelijk uitprinten is ook geen goedkoop en veroorzaakt een hoop irriatatie.

Verdiep je ook eens in het pdf geheven, want daar gaat dit naar toe. Want de volgende stap van Postcript is niet level 4, maar een native pdf RIP die niet meer over potscript gaat. Nu zijn er al heel wat Potscript level 3 RIP's die pdf 1.5 compliant zijn, dit wil zeggen dat je een pdf 1.5 naar zo een RIP kan sturen en dat hij dan zelf voor de flattenig gaat zorgen (want potscript ondersteund geen transparantie, layers, .....). De toekomst is dat er geen vertaalslag meer gaat gebeuren en dat de native pdf RIP niet meer over postcript moet gaan. Dus een grote snelheidswinst! 8)