Powerbook 1.5 of 1.67 ghz voor muziekopnames?

Dag allemaal, ik ben een overstappende muziekdocent die graag van jullie expertise gebruik zou maken. In verband met de aanstaande aanschaf van een powerbook heb ik jullie advies nodig over een paar zaken. Ik wil het apparaat onder andere gaan gebruiken om met pro tools en/of logic opnames op locatie te gaan maken en voor zover mogelijk af te werken. Ik besef dat een desktop meer mogelijkheden heeft maar ik vroeg me af hoever je komt met een powerbook want ik hecht erg aan de mobiliteit. Ik zat te denken aan de 15 inch versie maar nu wilde ik aan julie vragen of het dan verstandig is om 200 euri meer te betalen voor de 1.67 ghz versie. Is dat verschil in processor snelheid erg relevant voor het hierboven beschreven werk? En het werkgeheugen; is het aan te raden naar 1 gig te gaan? Dit ligt nog in mn budget. Mijn laatste vraag is of het überhaupt wel een goed moment is, na het intel nieuws om dit apparaat te kopen. Kwil inieder geval niet nog een jaar wachten, en werk er het liefst al deze zomer mee. Hoop dat julie me kunnen helpen.

Matthijs van der Mede

die 1 GB extra is altijd aangewezen, hoe meer hoe beter

die 1.67 tov 1.5 zal denk ik niet zoveel uitmaken, maar inde 1.67 zit standaard een DVD brande

Inderdaad, ik denk dat 1.5 of 1.67 in percentages aan snelheid een marginaal verschil is. Geef liever meer uit aan Ramgeheugen. Hoe meer, hoe beter.

Maar… als je DVD’s wil branden (en dat is wel handig met een ingebouwde DVD-Schrijver) dan ga je voor de 1.67 versie nu, test even alles uit, en voeg je later ram bij als je merkt dat je sneller wil werken. Veel plezier.

Met veel ram moet het werken. Daarnaast als je hem nu nodig hebt moet je hem nu kopen en niet wachten op intel. Ik neem aan dat je ook niet van plan was te wachten op een powerbook G5.

Zou dan voor de 1.67Ghz gaan. Alles nèt iets meer voor nèt iets meer... :lol:

ik zou ook gaan voor de 1,67ghz. Misschien is winstpercentage minimaal, maar ik denk dat het verstandig is om voor het snelste te gaan van het traagste... als je me begrijpt: momenteel zit alle professioneel matieraal van apple al boven de 2ghz met een G5 processor, dus is de powerbook G4 al wat "achterhaald" en zou ik dus niet gaan voor een noch achterhaalderde versie, namelijk de 1,5ghz...

Dat ten eerste, ten tweede, ik heb zelf een pb 1,67ghz met 1 GB ram, dezelfde configuratie als jij dus wenst, en ik kan maar één ding zeggen: S U P E R content! Mijn powerbook vliegt er vandoor kwa snelheid! Ik raad je dus wel aan om die 1gb te gebruiken, want dat is echt een minimum.

Wat je muziekcarriëre betreft heb ik de volgende raadgeving: een programma als garageband (dat toch wel een vrij simpel programma is voor doorwinterde muziekpro’s, veronderstel ik) gebruik ENORM veel processorkracht, met andere woorden, een andere reden om die 1,67ghz te pakken.

Zou niet weten waarom je een jaar zou wachten op een MacIntel, enige risico dat je loopt is dat er geen (nieuwe) software meer ontwikkeld zou worden, maar als je een pakket als Logic aanschaft, lijkt me die kans te verwaarlozen.

Met een powerbook moet je goede meersporen-opnamen kunnen maken, met behoorlijk wat sporen tegelijk. Er zijn tijden geweest dat ik met een 68030 Mac deed 8)

Denk dat je beter voor Logic met bv. een Motu 828 kan gaan, dan voor de pro tools route. Je betaalt een premium prijs voor pro tools en voor je doelstelling is dat niet echt relevant.

Ga maar voor de 1,67ghz. en 1GB RAM.

Ikzelf neem op verplaatsing klassieke concerten op met een PB en Protools. (Digi 002)
Ik kan zonder probleem bv 12 sporen tergelijkertijd opnamen. Meer kan ook maar is met klassieke muziek niet nodig. De audiofiles schrijf ik wel weg naar een externe Firewire schijf.

Ik heb nog nooit problemen gehad met deze combinatie en vertrouw er volledig op.
Succes

[quote:f5e41398cc="EwaldK"] Denk dat je beter voor Logic met bv. een Motu 828 kan gaan, dan voor de pro tools route. Je betaalt een premium prijs voor pro tools en voor je doelstelling is dat niet echt relevant.[/quote:f5e41398cc]

Als je doel is om voornamelijk concertregistraties etc maken zou ik voor Protools kiezen, PT is daar meer op toegesneden als Logic, en het prijsargument is onzin. Logic met een goede kaart is net zo duur als PT met een digi002 rack-kaart…

Dag Matthijs

leuk je hier tegen te komen! Je ziet het: iedereen heeft z’n mening. Je wilt op locatie opnames maken en daarna mixen. Ik doe dat ook vaak met een 1,25 GHz/512 MB powerbook (15’) met protools en digi002R. ook opnames met 32 sporen. ik vind protools iets handiger in het editten van audio. De laatste logic versie is op dat gbied wel weer beter. bovendien krijg je dan ook veel audio instruments en notenschrift erbij.

Met logic express kun je uitstekend audio opnames maken. als je het geld hebt zou ik de MOTU traveler nemen als interface. je kunt ook denken aan de presonus firestation. je hebt nu eenmaal behoorlijk wat microfooningangen nodig bij live op locatie opnamen.

de CPU snelheid zal bij opnemen niet van belang zijn, wel een externe FW HD. bij het mixen gebruik je meer plugins en dan is dat wel van belang. omdat je met logic tracks kunt “freezen” en aldus CPU power vrijmaakt, zuk je niet snel tegen de grens aanlopen, ook niet met de 1,5 GHz versie. meer RAM is wel aan te bevelen, hoewel ik met 512 MB nog geen problemen heb gehad.

groeten Joost

[quote:39c36a46cd="bart"][quote:39c36a46cd="EwaldK"] Denk dat je beter voor Logic met bv. een Motu 828 kan gaan, dan voor de pro tools route. Je betaalt een premium prijs voor pro tools en voor je doelstelling is dat niet echt relevant.[/quote:39c36a46cd]

Als je doel is om voornamelijk concertregistraties etc maken zou ik voor Protools kiezen, PT is daar meer op toegesneden als Logic, en het prijsargument is onzin. Logic met een goede kaart is net zo duur als PT met een digi002 rack-kaart…[/quote:39c36a46cd]

ik ging er vanuit dat we het hier over de pro-line hadden van pro tools, maar dan nog…ik zou niet weten waarom logic er minder op toegesneden is dan pro tools.
ik denk dat logic prijstechnisch zeer moeilijk te verslaan is gelet op de meegeleverde plug-ins (bijv. space designer)

Bedankt voor jullie tips mensen! Het wordt waarschijnlijk toch de 1.67 ghz dan maar en na deze financiële aanslag kan ik de keuze voor pro tools of logic nog even uitstellen. Van de zomer maar eerst wat aanklooien met Garageband om aan de apple te wennen en dan doe ik een korte cursus pro tools want daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik kan voorlopig weer vooruit en als ik weer vragen heb zal ik me weer melden. Nogmaals bedankt!

Groet, Matthijs

[quote:31bd867f68="ThinkApple"] Wat je muziekcarriëre betreft heb ik de volgende raadgeving: een programma als garageband (dat toch wel een vrij simpel programma is voor doorwinterde muziekpro's, veronderstel ik) gebruik ENORM veel processorkracht, met andere woorden, een andere reden om die 1,67ghz te pakken.[/quote:31bd867f68]

Het viel mij de afgelopen dagen ook op dat garageband een redelijk zwaar programma is. En dit voor zo’n inderdaad vrij simpel programma.
Op mijn Pentium 3 450 Mhz draaide ik cool edit pro 2.0 met gemak… en mijn mac mini met 1,25Ghz, 512 MBram trekt garageband moeilijk… jammer is dat
Misschien ligt het aan het ‘soort’ muziek programma?

Wil op mijn iBook [b:a114380924]iLife'04 (garageband)[/b:a114380924] installeren ..( heb mijn [b:a114380924]iBook G4[/b:a114380924] al 2 jaar en dit pakket zat er niet standaard in, wel iTunes), helaas gaat dit niet (kreeg steeds een venster met : [quote:a114380924] 'iLife' kan niet op deze computer worden geïnstalleerd.

Deze installatie kan niet worden voortgezet omdat een van de volgende programma’s actief is:
iTunes . [/quote:a114380924]

[b:a114380924]Heeft er iemand hier een oplossing voor?[/b:a114380924] misschien iTunes eruit gooien? is dit een veel voorkomend melding?

Groet,
Claudio

[quote:075c00cb70="Claudio"]Wil op mijn iBook [b:075c00cb70]iLife'04 (garageband)[/b:075c00cb70] installeren ..( heb mijn [b:075c00cb70]iBook G4[/b:075c00cb70] al 2 jaar en dit pakket zat er niet standaard in, wel iTunes), helaas gaat dit niet (kreeg steeds een venster met : [quote:075c00cb70] 'iLife' kan niet op deze computer worden geïnstalleerd.

Deze installatie kan niet worden voortgezet omdat een van de volgende programma’s actief is:
iTunes . [/quote:075c00cb70]

[b:075c00cb70]Heeft er iemand hier een oplossing voor?[/b:075c00cb70] misschien iTunes eruit gooien? is dit een veel voorkomend melding?

Groet,
Claudio[/quote:075c00cb70]

Bij het opstarten wordt een klein programmaatje iTuneshelper automatisch geinstalleerd. Ik denk dat als je die via de Activity monitor killt (ze onder Utilities) dat het dan verholpen is

EwaldK,

Helemaal goed, jouw :apple: tip!

Thanks a lot©

Zopas net m'n powerbookje 667 Mhz 512 Mb uit de Samsonite gehaald na een 4 sporen opname met Protools en de Mbox wat weer probleemloos verliep. Ik raad je wel aan te investeren in een extra firewire harde schijf. In het begin had ik wel problemen maar dat kwam omdat mijn settings in de playback engine van protools niet goed stonden. Ik heb ze nu op buffer size:1024, CPU 80% en DAE Playback Buffer: level 4. Zekerheidshalve alles uit zetten wat niet nodig is, zoals airport.

(Ik hoor nu een aantal mensen denken, vier sporen en een Mbox, dat kan helemaal niet… maar ik maak een live stereo-opname tegenwoordig vaak dubbel. Op track 1+2 laat ik het Mic/Line signaal binnenkomen, en stuur die door naar bus 3+4. Met de outputschuifregelaar van 1+2 beïnvloed ik dan de signaalsterkte die op 3+4 binnenkomt. Terwijl 1+2 dan vaststaat volgens de Mbox instelling, kan ik op 3+4 dan naar believen enkele Db’s hoger of lager gaan zitten. Kan handig zijn bij oversturingen om een reserve track te hebben die dan net niet overstuurd is. Of je gaat bij zachte passages track 3+4 iets harder insturen.)

Aangezien ik later pas doorhad dat men hier spreekt over 1.5 Ghz resp. 1.67 Ghz, terwijl ik hierboven refereer aan 667 Mhz… 1.5 of 1.67 Ghz is dus ru u u u u u u i i i i i i i i mscho o o o o o ts voldoende voor meersporen audio opnamen op locatie, op op hogere ( >48 ) sample-frequenties (met de Digi002 die die ook aankan, de Mbox niet)

Wat betreft leren kennen van Protools, ik heb het ontdekt via OS9 Protools Free indertijd, en ik vind het eenvoudig. Ik vermoed dat de leercurve bij Logic in het begin moeilijker is.

Harry