PowerBook 12" ~ Combodrive inbouwen!

hey iedereen,

zoals ik al eerder heb gemeld, is de combodrive van m’n 12" PowerBook (1,33ghz) aan z’n end gekomen. Nu heb ik ondertussen een 2e hands kunnen vinden, die ik morgen ga ophalen.
Maargoed, nu twijfel ik nog over het inbouwen van het geval. De makkelijkste optie is natuurlijk het zaakje weg brengen naar de technische dienst van een apple-winkel, maar ik heb geen idee hoeveel ik hier ongeveer aan kwijt zou zijn, en hoelang ik zonder zit. Weet iemand hier alvast wat meer over te vertellen?
De andere optie is zelf knutselen. Ik heb hier ondertussen een handleiding voor gevonden zou het eventueel best willen proberen (vooral om financiele redenen… ik kan nu gewoon niet zoveel missen :oops: ). Zijn er hier mensen die dit al eens eerder hebben gedaan? Waarvan ik hier en daar wat hulp van kan verwachten? Of is het toch verstandiger om er vanaf te blijven en het aan de pro’s over te laten? Ik heb m’n geheugen al eens vervangen, maar of dat benoemingswaardig is… :slight_smile:

Alle info = welkom!

en alvast bedankt,

Gr,Jasper.

pff, dit is een moeilijke. Als je gevoel voor dit soort dingen hebt is het te doen maar je moet heel erg oppassen je niets beschadigd en dat je goed oplet wat waar vandaan komt.

Ik heb laatst me harddisk vervangen maar voor deze optical drive moet echt alles !! d’r uit. Lijkt me niet niks deze operatie.

Wellicht kan je eens vragen bij een apple store wat het kost en hoe lang het duurt. Is makkelijker dan speculeren. En aan de hand van wat de kosten zijn maak je dan een keuze. Wellicht heb je niet eens een keuze en moet je gewoon een dag d’r voor gaan zitten.

edit: en goed passend gereedschap heb je echt nodig, zonder is vragen om probelemen.

Niet doen als je het niet hoeft, ik heb laatst een powerbook uitelkaar gehaald om in onderdelen te verkopen (kapot scherm) en het is een hele klus. De hardeschijf is nog wel goed te doen maar de optische eenheid is al een stuk ingewikkelder. In verhouding met een titanium powerbook is de alu 12inch een stuk gecompliceerder.

hmm, ik heb net de handleiding dus helemaal doorgelezen en het is inderdaad wel een flinke klus. In principe heb ik de hele week nog vrij, dus kan ik er zelfs meer dan een dag voor uit trekken (met inderdaad natuurlijk een goed setje gereedschap). Erg goedkoop gaat het nooit worden, maar ik ga morgen eerst daar even langs om te informeren. In ieder geval fijn om te zien dat er alvast meer zijn die zo'n ding al eens open hebben gehad :)

Koop hele goede en passende schroevendraaiers! Niet die 5 euro en je hebt ze allemaal dingen want dat gaat je zeker dolle schroeven opleveren, In de manuals staat welke je nodig hebt!

Gewoon doen!

Er is niets leuker dan puzzelen en sleutelen. Zorg voor veel ruimte, als je echt bang bent nummer je ieder schroefje dat je los draait. zo als je hem open maakt moet je hem dan ook weer dicht maken. Is echt een makkie. En geloof me, als we bij ons op het werk een grote machine moeten loskoppelen word ook alles gemerkt en opgeschreven ieder draadje en ieder boutje word dan gemerkt.

Succes, als ik tijd had zou ik je graag willen helpen.

ps: heb je een digitale camera? dan kun je foto’s maken van het sloop proces, dat kan nog wel handig wezen tijdens het monteren.

gewoon een torx setje kopen.

dan de guide op http://www.pbfixit.com/Guide voor de cd rom drive erbij pakken.
en klaar.

je hebt hem in 20 minuten waarschijnlijk weer in elkaar zitten.
maar zorg dat je het voorzichtig doet en niet overhaast.

ik heb vorige week een 100GB schijf in mijn 12" 1Ghz powerbook gezet.
had ik hem helemaal inelkaar zitten was ik twee rubbertjes van de oude
schijf vergeten over te zetten naar de nieuwe, kwam ik pas een uur later
achter, dus toen nog even uitelkaar gehaald. je wordt er wel handig in.
maar je moet altijd voorzichtig blijven. als je aan het toetsenbord een kabeltje
vergeet los te maken ruk je zo een connector van het moederboard af.
dat heeft een collega van mij gehad toen een kennis van haar hem in zijn
haast ff vlug uit elkaar wilde halen. nou powerbook stuk en dat is zonde hoor. :slight_smile:

maar het is heel makkelijk te doen.

nog wat als je zelf aan de knutsel gaat. Je kan op een a4-tje de corresponderende pagina nummers van de (uitgedraaide) guide zetten pagina, blokje 1 etc etc. Werkt best wel ok en dan loop je minder de kans dat je wat kwijt raakt.

we horen het wel !

of niet :sealed: :wink:

Bij de bouwmarkten kun je een setje kopen van miniatuur schroefbitjes. Niet die horloge dingen, maar een compleet setje met platte schroeven, kruisschroeven, torx en hex. Dan heb je in één keer alles wat je nodig hebt om de PowerBook open te maken.

Neem er rustig de tijd voor, want het wordt een hele klus.
Het begint al moeilijk als je het toetsenbord los moet halen.
Daarvoor moet je vier toetsen “losbreken”.

Durf je dat niet aan, laat de rest dan ook maar zitten.

Nog een tip: zorg voor voldoende werkruimte maar ook voor voldoende ruimte om de schroefjes neer te leggen. Leg ze bij voorkeur op dezelfde plek als waar ze origineel zitten. Dan zet je ze ook weer makkelijk terug.

ok, ik ben ondertussen begonnen.

enige kritische punt tot nu toe was de power-cable (die erg fragiel is en niet los wilde… uiteindleijk toch gelukt) en nu ben ik hier. Er staat simpel [quote:ecfa17af12]Starting at one of the upper corners, near the screen, work around the frame, separating the upper case from the lower case.[/quote:ecfa17af12]
dit gaat opzich prima, tot ik aan de onderkant/horizontale kant kom. Dit wil niet echt los komen. Iemand (snelle) tips?

Heel voorzichtig doorgaan. Je ziet op de afbeelding waar de gaatjes zitten waar de bovenkant vasthaakt aan de onderkant. Beetje wiebelen en friemelen, maar niets forceren.

ondertussen gelukt... dus we gaan weer vrolijk door :) (toch even zweten dit soort dingen :| :) )

ok, een nieuw twijfelmomentje... ik ben nu [url=http://www.pbfixit.com/Guide/53.18.19.html]hier[/url] om het grote moederbord eruit te halen. Op de foto ziet dit er gewoon ok uit, maar bij mij lijkt het of dat witte ding onderin, vast zit aan het moederbord! Op de foto zit dit los, maar ik zie nergens hoe dat zou moeten kunnen. Ik krijg hem er daarom dus niet uit... iemand?

niemand? Ik zit nou met een tafel voor onderdelen en ik kom niet verder... érg raar!